شناسهٔ خبر: 51021 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حسن‌نیا در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:

نظارت ویژه و مکانیزه بر تردد ناوگان عمومی جاده‌ای در سفرهای نوروزی ۹۷/ سفرهای نوروزی فرصت رقابت و جذب مشتری از سوی شبکه‌هاست

عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی از نظارت مستمر بر فروش بلیت در پایانه‌های سراسر کشور، نظارت ویژه و مکانیزه بر تردد ناوگان عمومی جاده‌ای در سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: موضوع نظارت بر سفرها یك فرآیند چند مرحله‌ای و پیچیده است كه اعمال مدیریت بر این چرخه فقط شامل سختگیری بر صدور صورت وضعیت‌ها نیست بلكه مراحل متعددی دارد و سازمان همواره سعی دارد بر تمامی این مراحل نظارت قوی‌تر و موثرتری را اعمال نماید.  

‌عبدالهاشم حسن نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ابتدا با اشاره به شیوه های نظارت بر فروش بلیتو چگونگی برخورد با متخلفان اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت نظارت بر ارایه خدمات مطلوب‌تر به مسافران محترم بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای همه ساله طرح نوروزی رادر دستور كار قرار می دهد. این طرح با هدف اشاعه فرهنگ سفر با برنامه و نظارت بیشتر در ایام نوروز به انجام می‌رسد كه طی آن در كنار تلاش مجموعه بخش غیردولتی و تشكل‌های صنفی به عنوان سرمایه‌گذاران و مجریان حملونقل عمومی جاده‌‌ای دفاتر نمایندگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن افزایش حضور فیزیكی در پایانه‌های مسافری علاوه بر كنترل و نظارت بر فعالیتهای شركتهای حمل و نقل، آمادگی دریافت نقطه نظرات و پاسخگویی به مشكلات احتمالی مطروحه از سوی مسافران محترم را دارند.

وی افزود: در همین راستا طرح نوروزی ۹۷ در بخش حمل و نقل عمومی جادهای از مورخ ۹۶/۱۲/۲۳ لغایت ۹۷/۱/۱۷ به مورد اجرا گذارده می‌شود و  به منظور ترویج سفرهای برنامه‌ریزی شده پیش فروش بلیت‌های نوروزی از مورخ ۹۶/۱۱/۱۷ به‌صورت حضوری و غیر حضوری عملیاتی و اجرایی شده است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی خارطرنشان کرد: بر اساس اعلام رسمی كانون انجمن‌های صنفی شركت های حملونقل مسافر كشور و نیز اتحادیه شركت های تعاونی مسافربری كشور نرخ خدمات حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در طرح نوروزی ۹۷ با نرخهای جاری و بدون هرگونه افزایش قیمتی اجرایی می‌گردد.

نظارت مستمر بر نحوه بلیت فروشی در پایانه‌های سراسر کشور

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: در طرح پیشفروش بلیت نظارت كافی و مستمر توسط ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای استان‌های سراسر كشور و دفاتر نمایندگی این ادارات كل در پایانه‌های مسافری عمومی بر نحوه عملكرد شركت‌های مسافری در عرضه حداكثری ظرفیت به متقاضیان در اقصی نقاط كشور صورت می‌پذیرد.                                                                                                                                        

حسن‌نیا با اشاره به اجرای طرح شبکه سیر همنام و تاثیر آن در سفرهای نوروزی ۹۷ بیان داشت: یكی از اهداف «طرح شبكه سیر» بحث ارتقا سطح خدمات و دیگری افزایش ایمنی سفرها میباشد. با توجه به اینكه فعالیت شبكه ای شركت‌های مسافری در جهت ایجاد مجموعه‌های مسافربری معتبر و در راستای برند سازی در این بخش بوده است به نظر می رسند نتیجه طبیعی آن ایجاد برندهای معتبر در نزد مردم و رقابت این برندها با یكدیگر باشد كه حاصل آن نیز عرضه خدمات مطلوب تر به مسافران خواهد بود.

وی افزود: به عبارت بهتر شركتهایی كه در قالب یك شبكه مسافربری گرد هم آمدهاند به منظور جلب مشتریان بیشتر و به منظور فراهم شدن امكان حضور مستمر در بازار تلاش خواهند کرد كه در جریان رقابت با سایر شبكه‌های مسافربری رضایت مشتریان را به نحو بهتری جلب کنند و نام و برند خود را در ذهن مشتریان پایدار نمایند. بدین ترتیب سطح خدمات ارائه شده به مشتریان ارتقا می‌یابد.

رقابت شبکه‌های مسافربری موجب افزایش ایمنی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «یكی از مهمترین مسائلی كه در این زمینه مورد توجه مسافرین است موضوع ایمنی سفرهاست» گفت: بدیهی است كه شبكه های مسافربری در این مورد با یكدیگر رقابت نموده و سطح ایمنی سفرها افزایش خواهد یافت تا بتوانند رضایت بیشتر مشتریان را فراهم کنند و مشتریان بیشتری جلب نمایند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به اینكه اجرای موفق «طرح شبكه سیر» توانسته است قریب به ۳۵ شبكه مستقل مسافربری را در سطح كشور شكل دهد كه قریب به ۱۶۰۰ شركت مسافربری را تحت پوشش خود گرفته اند. لذا انتظار میرود كه این رقابت بزرگ در حال  آغاز بوده و در ایام نوروز نیز با توجه به افزایش حجم تقاضای مسافرت در برخی روزها فرصت مناسبی برای این شبكه ها خواهد بود تا بتوانند خودشان را به مسافرین و مردم معرفی نمایند.

وی یادآور شد: پیش بینی ما این است كه اجرای طرح شبكه سیر مستقیما در افزایش سطح خدمات قابل ارائه به مردم و همچنین در افزایش سطح ایمنی سفرها موثر خواهد بود.         

تشریح مراحل نظارت بر ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای؛ پیش از ترک پایانه تا هنگام تردد در جاده

حسن نیا همچنین با اشاره به نظارت بر ارکان تشکیل دهنده سفرهای برون شهری ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای اظهار داشت: سفرهای عمومی جادهای همواره یك فرآیند نظارت مرحله‌ای را دنبال می نماییم. این فرآیند ابتدا از آنجایی شروع میشود كه یك راننده می‌خواهد به عنوان یك راننده حرفه‌ای در بخش، فعالیت خود را آغاز کند كه در اینصورت باید كارت هوشمند از سازمان دریافت نماید كه این كارت به عنوان مجوز فعالیت راننده تلقی شده و در جریان صدور آن سازمان متبوع كنترل‌ها و استانداردهای خاصی را اعمال و احراز می‌کند.  

وی همین كنترل‌ها را بخشی از فرایند نظارت بر سفرهای جاده‌ای عنوان کرد و گفت: مثلا در مورد راننده، كنترل صحت و سلامت روحی و جسمی وی و الزام به اخذ كارت سلامت تنها یكی از این كنترلها است كه مستقیما بر ایمنی سفرها تاثیر گذار است و یا در مورد ناوگان هم همینطور لازم است وسیله نقلیه با تامین استانداردهای لازم ابتدا مجوز فعالیت از سازمان را كسب کند كه از جمله این استانداردها می توان به محدودیت های عمر وسیله نقلیه و امكانات رفاهی آن اشاره کرد.                                                                  

رئیس سازمان راهداری و حملونقل جاده‌ای افزود: فرآیند نظارت در لایه بعدی به صدور اسناد حمل باز می گردد كه در این مرحله صدور صورت وضعیتها از یك پروتكل مشخص و روال واحد تبعیت مینماید و بخش مهمی از نظارتها در این مرحله اعمال می گردد. به این ترتیب كه در همه موارد باید الزامات تعیین شده توسط شركت حملونقل رعایت شود و سازمان نیز در این خصوص نظارت دارد. در حال حاضر صدور اسناد حمل به صورت مكانیزه انجام میگیرد. به شكلی كه كلیه اطلاعات صورت وضعیت قبل از صدور باید توسط شركت حملونقل به سرور مركزی سازمان در ستاد ارسال و صحت تمامی اقلام اطلاعاتی آن با بانك های اطلاعاتی موجود در سازمان بطور مكانیزه و در كسری از ثانیه بررسی شود كه از آن‌جمله میتوان به انطباق مشخصات راننده و ناوگان اختصاص داده شده اشاره نمود و پس از بررسی تنها به صورت وضعیتی كد رهگیری و اجازه صدور داده می شود كه از هر نظر فاقد اشكال باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه   «در این فرایند اجرای سایر مقررات توسط شركت حملونقل نیز كنترل می گردد» ابراز داشت: از جمله احراز تحت پوشش بودن راننده و وسیله نقلیه و دارا بودن قراردادهای همكاری فی مابین راننده و شركت یا دارا بودن قرارداد مابین مالك وسیله نقلیه و شركت و حتی مجاز بودن سرویس دهی شركت در یك مسیر خاص و بسیاری از موارد دیگر در جریان صدور مكانیزه اسناد حمل مورد بررسی و و كنترل قرار می گیرند.

تایید صحت تمام اطلاعات راننده و خودرو پیش از خروج از پایانه

وی در ادامه بیان داشت: علاوه بر موارد یاد شده و در مرحله بعدی كنترلهای فنی و ایمنی لازم توسط مدیر فنی شركت پیش از آغاز سفر انجام می‌گیرد و نهایتا قابلیت فنی و ایمنی وسیله نقلیه توسط مدیر فنی شركت تایید و تنها در صورت تامین الزامات ایمنی و فنی لازم اجازه حركت داده می شود كه در لایه بعدی صحت تمامی این موارد در هنگام خروج از پایانه و در محل درب خروجی توسط همكاران سازمان بررسی و بخش مهمی از كنترل ها پیش از آغاز سفر اعمال می گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مرحله بعدی مبنی بر نظارت های حین سفر گفت: از جمله موارد مهم آن كنترل سرعت و كنترل زمان استراحت و فعالیت راننده است كه این كنترلها نیز هم اكنون بطور مكانیزه و از طریق سامانه های كامپیوتری مانند سامانه سپهتن اعمال می گردد. این سامانه از طریق ارتباط رادیویی با پاسگاه‌های پلیس راه و همچنین ارتباط با سامانه‌های درون خودرویی مانند سیستم های ثبت سرعت وسیله نقلیه دائما نسبت به ارزیابی و آنالیز اطلاعات سفر از جمله سرعت و زمان استراحت راننده اقدام می كند و در هنگام عبور از مقابل پاسگاه‌های پلیس راه این اطلاعات بطور اتوماتیك به پاسگاه منتقل شده و در آنجا نیز همكاران پلیس راه اطلاعات سفر را مشاهده و بر نحوه عملكرد راننده نظارت می‌کنند كه این بخش از نظارت‌ها نیز نقش مهمی در تامین ایمنی سفرها دارد.

حسن نیا یادآور شد: همانطور كه ملاحظه می‌شود موضوع نظارت بر سفرها یك فرآیند چند مرحله‌ای و پیچیده است كه اعمال مدیریت بر این چرخه فقط شامل سختگیری بر صدور صورت وضعیت‌ها نیست بلكه مراحل متعددی دارد و سازمان همواره سعی دارد بر تمامی این مراحل نظارت قوی‌تر و موثرتری را اعمال نماید.  

معرفی روش‌های قابل دسترس مسافران برای اعلام پیشنهادات، انتقادات و دریافت اطلاعات 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین دفاتر نمایندگی سازمان مستقر در پایانه‌های مسافری، سامانه پیامكی ۲۰۰۰۱۴۱،  ارائه نظرات مسافرین نوروزی در خصوص خدمات ارائه شده  از طریق اجرای طرح نظرسنجی پیامكی را به عنوان راه دسترسی و ارتباط مستقیم مسافرین در صورت داشتن شكایات، انتقاد و یا پیشنهادات معرفی کرد.

به گفته وی راه‌های ارتباطی مسافرین با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای دریافت اطلاعات گوناگون به شرح ذیل است:

- اطلاع رسانی از طریق مركز تماس ۱۴۱ به صورت مستقیم ­

- اطلاع رسانی آخرین وضعیت جوی ترافیكی به مردم از طریق سامانه پیامكی ۱۰۰۰۱۴۱

- اطلاع رسانی مسیر و مسافت به مردم از طریق سامانه پیامكی ۱۰۰۰۱۴۱

- ارائه خدمات اطلاع رسانی بر روی سایت    www.۱۴۱.ir برای مشاهده كاربران

- ارائه خدمات اطلاع رسانی بر روی اپلیكیشن ۱۴۱ جهت مشاهده کاربران

- دریافت شكایات مسافرین از طریق اپلیكیشن ۱۴۱

- ارائه خدمات اطلاع رسانی از طریق کانال تلگرامی و ربات تلگرامی ۱۴۱ به کاربران

- اطلاع رسانی وضعیت ترافیكی پیش رو از طریق تابلو راهنمای ترافیك

 -اطلاع رسانی وضعیت جوی و ترافیكی از طریق تابلو­های پیام ­متغیر در مقاطع مختلف مسیر

 -استفاده از ظرفیت بیلبوردهای تبلیغاتی و تابلوهای منصوبه بر پیشانی پل های عابر پیاده جهت اطلاع رسانی در خصوص طرح نوروزی ۹۷

گفتنی است، در طرح سفرهای نوروزی ۹۷، فقط در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی بین شهری بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۰ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۲۸ هزار دستگاه سواری کرایه به همراه بیش از ۱۱۷ هزار راننده و کمک‌راننده در این ایام فعالیت می کنند.

نظر شما