شناسهٔ خبر: 51072 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با سراسر کشور صورت گرفت:

آغاز طرح نوروزی ۹۷ در استان لرستان/ مدیریت سرعت یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تصادفات

عباس شرفی همزمان با سراسر کشور طرح نوروزی ۹۷ لرستان با مانور مشترک پلیس، دستگاه‌های خدمت‌رسانی و امدادی استان آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان لرستان، سید موسی خادمی استاندار لرستان در این مراسم که در محل مقر فرماندهی انتظامی استان برگزار شد، با بیان اینکه امنیت مسافران و ایمنی سفرهای نوروزی در اولویت برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر قرار دارد، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل عدم پاسخگویی توان جاده‌ای و حمل‌ونقلی و تراکم سفر در ایام نوروز تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن در کشور بالا بوده، از این رو یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در سال‌های اخیر کاهش تصادفات نوروزی است.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم ضمن فراهم آوردن همه امکانات داخلی برای ورود گردشگران بیشتر به استان، اقدام ویژه و جدی در کاهش تصادفات صورت گیرد که در این راستا پلیس و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانند بسیار مؤثر عمل کنند.

خادمی افزود: بر اساس مصوبات ستاد اجرایی خدمات سفر، اقداماتی نظیر اعمال کنترل‌های لازم، ایجاد آشکارسازها و اعلان‌گرها در سطح جاده، رفع برخی نقاط پر تصادف و کمک به کنترل تردد در دستور کار قرار گرفته که یقیناً به کاهش تصادفات منجر خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری، هماهنگی و حضور به‌موقع همه دستگاه‌های خدمت‌رسانی و امدادی شاهد ثبت خاطراتی خوش برای گردشگران بازدیدکننده از استان و ترغیب آنان به تکرار سفر باشیم.

سردار حاجی محمد مهدیان‌نسب فرمانده انتظامی لرستان هم در این مراسم گفت: در طرح نوروزی سال ۹۷ پلیس و دستگاه‌های خدمت‌رسانی و امدادی استان لرستان که از ۲۵ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد یافت ۱۸۰ واحد گشت پلیس‌راه و ۸۱ گشت پلیس راهور با به‌کارگیری ۷۲۰ دستگاه خودرو و برقراری یک‌هزار و ۴۶۰ گشت و پاس پیاده، خودرویی، موتوری و نامحسوس در راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری و محورهای روستایی استان حضور مستمر خواهند داشت.

وی گفت: ۳۵ ایستگاه پلیس نوروزی به نام ۳۵ شهید والامقام در ورودی‌ها و جاده‌های استان مستقر و قرارگاه نوروزی پلیس نیز از ۲۱ اسفند با استقرار نمایندگان دستگاه‌های خدمت‌رسانی و امدادی و ارتباط بی‌سیمی شروع به کار کرده و تا ۱۵ فروردین به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مهدیان‌نسب از کاهش ۳ درصدی میزان تلفات ناشی از تصادفات در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در مجموع شاهد افزایش در تعداد تصادفات هستیم نیاز است با کمک سازمان‌های خدمت‌رسانی و کار مجاهدانه در سال آینده آمار تصادفات را کاهش دهیم.

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز در حاشیه این مراسم گفت: چهار مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین و ۱۷۰ دستگاه امداد فنی خودرو در قالب چهار شرکت در طرح نوروزی ۹۷ استان لرستان فعالیت خواهند داشت که کارشناسان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت سرعت یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تصادفات است، گفت: ۴۲ دوربین ثبت تخلف سرعت موجود در راه‌های استان و ۷۰ دوربین سیار با نظارت پلیس‌راه در ایام طرح نوروزی عملکرد وسایل نقلیه را رصد می‌کنند.

شرفی گفت: با توجه به اینکه استان لرستان در کریدور شمال-جنوب کشور واقع گردیده و از استان‌های معین راهیان نور محسوب می‌گردد علاوه بر اینکه نظارت بر ایمنی ناوگان اتوبوسی باکیفیت برای جابجایی راهیان نور استان انجام خواهد شد برنامه‌ریزی جهت تأمین اتوبوس جایگزین برای اتوبوس‌های در راه مانده در تمام شهرستان‌های استان صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان اظهار کرد: ناوگان اتوبوسی استان با بهره‌گیری از ۲۴۶ دستگاه اتوبوس با عمر متوسط ۶ سال و افزایش ۱۵ درصدی تعداد نسبت به سال گذشته یکی از بهترین و جوان‌ترین ناوگان اتوبوسی کشور است که کار جابجایی مسافرین نوروزی را بر عهده خواهد داشت.

شرفی گفت: سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های استان آماده ارائه خدمات مختلف از جمله درخواست امداد خودرو، گزارش وضعیت راه‌ها، وضعیت آب و هوا به کاربران جاده‌ای است.

وی تصریح کرد: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی محورهای استان به همه صنوف حمل‌ونقل ابلاغ و اجرا خواهد شد و با همکاری پلیس‌راه و فرمانداری‌های استان، هماهنگی برای در اختیار قرار گرفتن ۲۲۰ دستگاه خودروی اداری جهت اجرای گشت کنترل نامحسوس پلیس‌راه استان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان خواستار اهتمام جدی مجموعه پلیس‌راه در اعمال مدیریت سرعت و برخورد جدی با متخلفین شد و گفت: برخورد قاطعانه پلیس در اعمال قانون نقش مهمی در تحقق هدف کاهش تصادفات دارد.

شرفی گفت: نصب بیش از ۱۰ هزار آشکارساز پایه گاردریل و نیوجرسی در طول راه‌های استان، پخش ۱۷۸ هزار تُن آسفالت در طول ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی، شریانی و فرعی، نصب ۵ هزار متر گاردریل و ۲ هزار متر نیوجرسی، اجرای خط‌کشی به میزان ۵۹۹ کیلومتر در راه‌های اصلی و ۴۴۶ کیلومتر در راه‌های روستایی گوشه‌هایی از اقدامات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال جاری با هدف کاهش تصادفات است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این بیش از ۴۵ هزار عدد انواع تابلو و علائم اطلاعاتی، اخطاری، انتظامی، ایمنی و آشکارساز در طول راه‌های لرستان نصب شده، یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر از حریم راه‌های استان پاک‌سازی و تسطیح، ۴۸۰ کیلومتر شیب شیروانی اصلاح گردیده، ۷۰۰ کیلومتر خط‌کشی و ۸۵۰ کیلومتر شانه‌سازی انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در ادامه گفت: تعمیر و مرمت ۱۴۰ دستگاه پل، لایروبی و اصلاح قنوها به طول ۲۰۰ کیلومتر، رفع ۱۰ نقطه مستعد حادثه، اصلاح هندسی ۱۵ نقطه پر تصادف، نگهداری و به‌روزرسانی روشنایی‌های موجود و آغاز عملیات احداث روشنایی در تقاطع‌های بدرآباد، تقاطع پل یاس محور دورود-ازنا، سه‌راهی خُمه بالا در محور شول‌آباد، تقاطع چمن سلطان و ورودی کوهدشت که پیشرفت فیزیکی بین ۳۵ تا ۱۰۰ درصد دارند بخش دیگری از عملکرد راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در سال جاری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲ دستگاه ترددشمار و ۱۹ سامانه نظارت تصویری در جاده‌های استان فعال است، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه بیش از ۱۰۳ میلیون وسیله نقلیه در جاده‌های استان تردد کرده که با افزایش ۳۲ درصدی نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته روبرو گردیده است.

شرفی گفت: بیش‌ترین تردد ۱۱ ماهه امسال در محور چالان‌چولان- دورود و کم‌ترین تردد در محور بیرانشهر- بروجرد به ثبت رسیده است سرعت متوسط نیز در محورهای استان از ۸۱ کیلومتر در ساعت در سال گذشته به ۷۶ کیلومتر در ساعت در سال جاری کاهش یافته است.

وی از احداث ۲ دستگاه پل عابر پیاده در محورهای استان خبر داد و گفت: در سال جاری پاسگاه پلیس‌راه شهرستان الیگودرز و ساختمان مرکز پایش تصویری پلیس‌راه استان نیز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

نظر شما