شناسهٔ خبر: 5110 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمد سعید ایزدی خبر داد:

آغاز پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در دو بانک کشور/ اولویت اصلی طرح جامع مسکن/ اعلام قیمت نهایی کارخانه ریسباف در هفته آینده

نشست خبری مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی از آغاز پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در بانک‌های ملی و رفاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمدسعید ایزدی امروز 18 اسفند ماه نشست خبری بازارچه سرزمین من ؛ ایران در زمینه تسهیلات بافت فرسوده گفت: بانک ملی سهمیه پرداخت ۱۵ هزار فقره تسهیلات و بانک رفاه دو هزار و ۵۵۰ فقره تسهیلات را در سال ۹۳ دریافت کردند. پیش از این بانک ملت تنها بانک عاملی بود که سهمیه خود را اعلام کرده بود.

ایزدی درباره نحوه تخصیص این تسهیلات به متقاضیان گفت: انبوه‌سازان، پلاک‌های تجمیع شده و زنان سرپرست خانوار در اولویت دریافت این تسهیلات هستند و البته وضعیت ملک نیز برای اعطای وام بافت فرسوده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که سه بانک ملت، ملی و رفاه تا پایان سال جاری بیش از ۲۰ هزار واحد وام بافت فرسوده پرداخت می‌کنند افزود: اولویت پرداخت این تسهیلات از میان ۳۵ هزار پرونده‌ای انتخاب می‌شود که پیش از این برای دریافت وام بافت فرسوده تشکیل شده بودند. 

در ادامه ایزدی افزود: از ابتدای تشکیل دولت جدید سعی کردیم موضوع بهسازی بافت‌های فرسوده را در اولویت برنامه‌های توسعه شهری قرار دهیم و این موضوع از طرق مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ سند ملی را اولین اقدام در این راستا معرفی کرد و گفت: در اقدامات اجرایی موضوعی مانند ارائه تسهیلات و تغییر نگاه دستگاه‌های مختلف هم تأثیرگذار بود. روز گذشته مقام معظم رهبری نیز بر ایجاد سندملی با موضوع محیط زیست تأکید کردند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه موضوع بافت فرسوده در سطوح مختلف تصمیم گیری مورد تأکید قرار گرفته است اظهار کرد: اخیرا با امضای ۲۸ نماینده مجلس شورای اسلامی طرح بهسازی بافت فرسوده مورد پیگیری قرار گرفته تا بتوانیم آن را تبدیل به سندی قانونی کنیم.

ایزدی ادامه داد: طرح جامع مسکن اولویت خود را بهسازی بافت فرسوده قرار داده است و این ضرورت باید به جامعه منتقل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره بازارچه "حامیان سرزمین من، ایران‌" گفت: تشکیل چنین بازارچه‌ای در راستای همکاری گسترده دستگاه های مختلف است و سازمان‌های مردم نهاد برگزارکننده آن هستند. این نهادها می‌توانند نقش موثری در بهسازی بافت‌ها و توانمندسازی ساکنان داشته باشند و هدف ما معرفی و شناساندن این گروه‌ها و نهادهای مدنی و تخصصی غیردولتی است. همچنین در تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری درصددیم شبکه همکاری بین دستگاه‌ها را ایجاد کنیم و با وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی همکاری‌هایی را شروع کردیم تا نگاه‌ها را به سمت محدوده‌هایی جذب کنیم که ساکنانش از پدیده فقرشهری رنج می‌برند.

فقرشهری٬ تاب‌آوری پایین و بحران هویت سه معضلی هستند که ایزدی به آنها اشاره کرد و گفت: این موضوعات در بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از پهنه‌های شهری سرزمین ما وجود دارد و یک سوم جمعیت شهری ایران در این مناطق ساکنند.

وی افزود: در روز‌های گذشته جلسه‌ای با مسئولان بنیاد مستضعفان برگزار کردیم و امیدواریم این بنیاد نیز وارد شبکه همکاری برای بهسازی بافت‌های فرسوده شود. باید نگاه‌های سیاسی را از این مقوله برداریم و نهادهای تخصصی٬ غیردولتی و دولتی هدایت‌گر این جریان بزرگ باشند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: در بازارچه "حامیان سرزمین من، ایران‌" سازمان‌های مردم نهادی که در محلات هدف ما کارآفرینی می‌کنند و به مشکلات ساکنان این مناطق می‌پردازند حضور خواهند داشت؛ این سازمان‌ها گروه‌های داوطلبی هستند که بدون ادعا برای بهبود وضعیت کشور تلاش می‌کنند و هدف شرکت عمران و بهسازی شهری از حضور در این بازارچه معرفی و شناساندن این گروه‌ها و تقویت نقش آنها در برنامه‌های نوسازی و همچنین حمایت از آنهاست. از سوی دیگر یکی از مأموریت‌های خود را در زنده کردن آثار تاریخی می دانیم و محل برگزاری این بازارچه در عمارت مسعودیه با همین هدف انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت کارخانه ریسباف توضیح داد: جلسات با بانک ملی بالاخره نتیجه بخش شد و قرار شد هیأت کارشناسی ۵ نفره ای برای پیگیری وضعیت این کارخانه و تعیین قیمت آن تصمیم‌گیری کند. درصددیم این کارخانه را تملک کنیم و به عنوان مرکزی فرهنگی در اختیار شهروندان قرار دهیم و هفته آینده قیمت نهایی این کارخانه اعلام خواهد شد.

سید حسن موسوی چلک، منا عرفانیان مدیر کل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی و نریمان مصطفایی مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در این نشست حضور داشتند./

نظرات مخاطبان 2 1

  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۲۱:۴۳محمد 0 0

    سلام ، هنوز هیچ وامی در شهر ایلام پرداخت نشده. حتی بانک ملت ...
                                

نظر شما