شناسهٔ خبر: 51115 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توکلی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

مشارکت سه جانبه شهرداری‌ها، شرکت عمران شهرهای جدید و راه‌آهن در ساخت قطار حومه‌ای غرب استان تهران/ تلاش برای بهره‌برداری از قطار حومه‌ای هشتگرد در سال ۹۷/ پرند؛ بهترین گزینه برای اجرای شهرسازی ریل‌پایه

محمدرضا توکلی مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید تقسیم وظایف بین این شرکت و راه‌آهن را اقدامی خوب و مؤثر در پروژه ساخت قطار حومه‌ای غرب استان تهران دانست و گفت:  با توچه به اینکه نزدیک به یک میلیون نفر در منطقه غربی استان تهران سکونت دارند توافق کردیم تا ۵۰ درصد هزینه ساخت این قطار حومه‌ای از سوی شرکت عمران و ۵۰ درصد دیگر از سوی شرکت راه‌آهن پرداخت شده و شهرداری‌های شهرستان‌های مذکور نیز در این پروژه به احداث ایستگاه‌های درون شهرها بپردازند.

محمدرضا توکلی مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص تفاهم‌نامه سه‌جانبه امضا شده بین شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت عمران شهرهای جدید و استانداری تهران بیان کرد: با توجه به بالا بودن هزینه احداث قطار برقی تصمیم بر آن شد تا در این به سمت مشارکت با شرکت راه‌آهن رفته و نسبت به ساخت قطار حومه‌ای غرب استان تهران شامل شهرهای شهریار، اندیشه، ملارد  و شهر قدس اقدام کنیم.

توکلی در ادامه این تقسیم وظایف بین شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت راه‌آهن را اقدامی خوب و مؤثر در این بخش دانست و گفت:  با توچه به اینکه نزدیک به یک میلیون نفر در منطقه غربی استان تهران سکونت دارند توافق کردیم تا ۵۰ درصد هزینه ساخت این قطار حومه‌ای از سوی شرکت عمران و ۵۰ درصد دیگر از سوی شرکت راه‌آهن پرداخت شده و شهرداری‌های شهرستان‌های مذکور نیز در این پروژه به احداث ایستگاه‌های درون شهرها بپردازند.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها همچنین با هدف تحقق اهداف شهرسازی ریل‌پایه به ساخت و ساز در اطراف ایستگاه‌ها خواهند پرداخت گفت: برنامه ما آن است تا با اجرای این طرح ها حدود پانصد هزار تا  یک میلیون نفر بتوانند از خدمات ریلی در این منطقه استفاده کرده و از این طریق جابه‌جا شوند.

این مقام مسئول با تأکید براینکه هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه به صورت روزانه وارد کلانشهر تهران می‌شوند گفت: قطعا با بهره‌برداری از این طرح بخش قابل توجهی از آلودگی و ترافیک تهران برطرف خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید همچنین خبر داد: تلاش داریم تا با بهره‌برداری قطار حومه‌ای هشتگرد نیز در سال ۹۷ بتوانیم بار ترافیک و تعداد سفر انجام شده به وسیله خودروهای شخصی را در اتوبان کرج کاهش داده و در این بخش نیز اقداماتی را انجام دهیم.

به گفته وی طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در اوج  تعداد سفرها در مسیر هشتگرد ۱۷ هزار سفر در ساعت و همچنین ۵ هزار سفر در زمان پیک برای مسیر شهر جدید اندیشه به تهران پیش بینی شده است.

وی درخصوص پروژه احداث قطار حومه ای شهر جدید پردیس نیز بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم تمام پیگیری‌های این شرکت علی الخصوص مقام عالی ورزات  ولی موفق به اخذ ردیف بودجه برای این پروژه در سال ۹۷ نشده و تصمیم گرفتیم تا این پروژه را از طریق مشارکت با بخش خصوصی پیش ببریم.

توکلی با اشاره به این مطلب که قطعا با سکونت تمامی صاحبان مسکن مهر در شهر جدیدپردیس آزادراه تهران – پردیس نیز پاسخگوی جابه‌جایی این جمعیت نخواهد بود گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده تصور می‌شود در این زمان نزدیک به ۲۰ هزار سفر در ساعت بین پردیس و تهران اتفاق بیفتد که خود توجیه اقتصادی خوبی برای اجرایی شدن این پروژه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به عملیاتی شدن تفاهم‌نامه امضا شده بین شرکت عمران شهر جدید پرند  و شرکت راه‌آهن بیان کرد: هم‌اکنون عملیات دو خطه شدن مسیر ریلی اسلامشهر تا شهر جدید پرند در حال انجام  است  ضمنا پروژه ساخت متروی آن از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به این منطقه نیر در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید اتصال سه خط ریلی به شهر جدید پرند را از ویژگی‌های مهم این شهر اعلام کرد و افزود: خط ریلی اسلامشهر به پرند، متروی فرودگاه امام خمینی به این منطقه و همچنین خط سه متروی اسلامشهر به شهر جدید پرند سه خط ریلی متصل شده به این منطقه هستند که ظرفیت بالایی را برای جابه‌جایی و انجام سفرهای اهالی این شهر ایجاد کرده‌اند.

توکلی در این خصوص خاطرنشان کرد: شهر جدید پرند به همین دلیل به عنوان پایلئوت شهرسازی ریل‌پایه در کشور انتخاب شده که به دلیل عدم وجود مشکلات برای تملک اراضی گزینه بسیار خوبی برای اجرای TOD در کشور خواهد بود.

وی در پایان اعلام کرد: امید داریم با اجرایی شدن هرچه زودتر پروژه‌های مذکور شاهد کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سفر وسیله نقلیه از حومه به داخل کلانشهر تهران باشیم و این تعداد سفر را از جاده  بر روی ریل منتقل کنیم./

نظر شما