شناسهٔ خبر: 51129 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جاذبه‌های گردشگری ایران؛

خستگی تاریخ شهربابک در خمیازه غار ایوب

شهر بابك تاریخ شهربابک استان کرمان سیراب و غنی از گذر زمان، خستگی خود را با خمیازه بزرگترین غار آذرین ایران به شیوه‌ای زیبا، هنرمندانه و شگفت انگیز به نمایش گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غار ایوب که همچنان استوار در خاک شهربابک از توابع کرمان ریشه دوانیده، بیانگر گذشته پر نشیب و فراز روزگاران کهن، مردمان این دیار است. 

به گزارش ایرنا، غار ایوب در همسایگی شهر دهج از توابع شهرستان شهربابک با کوله باری از خاطرات رهگذران در دل کوه خستگی از تن می‌زداید.

ˈایوب نام کوهی است در جنوب شرقی شهر دهج از توابع شهرستان شهربابک که در شمار رشته کوه‌های مرکزی ایران و در مسیر یزد - کرمان قرار دارد. 

خنکای هوا، منظره‌هایی دل انگیز و طبیعتی بکر، دل انسان را به سوی خالق یکتا سوق می‌دهد و آن زمان که سر را به نشانه شکر خداوندگار به آسمان بلند می‌کنی، شگفتی غار ایوب در دل کوهی به ارتفاع سه هزار و ‎ ۳۰۸ متر بیشتر از پیش آدمی را به شگرف وا می‌دارد، اینجاست که زیبایی‌های درون غار به وسوسه آدمی کمر می‌بندد و انسان دوشادوش طبع کنجکاو و جستجوگر، خودش را در آستانه صعود به کوه ایوب می‌بیند. 

در پایین کوه که نقطه آغازین صعود به غار است، سنگ بسیار بزرگی خودنمایی می‌کند که به سنگ بارانداز معروف است، نقل است که مسافران بار خود را به کنار این سنگ گذارده و برای صعود به غار، خستگی می‌ستاندند. 

به نیمه‌های راه که می‌رسی؛ ورودی دهانه بزرگ غار با ارتفاع ۵۰ متر و طول ۴۰ متر بیش از پیش خود را به معرض نمایش می‌گذارد. 

با وجود خستگی، تلاش برای رسیدن به غار بیشتر می‌شود و سرانجام در کمال حیرت خود را بر فراز کوه می‌یابی و این بار قدرت نقاش چیره دست آفرینش را از ارتفاعات به نظاره می‌نشینی. 

نسیم خنک که دست نوازشش بر صورتت می‌کشد، به نوعی آدمی را به تماشای جلوه گاه هنر سرانگشتان یار فرا می‌خواند و چندی بعد خود را در درون غاری بس زیبا می‌یابی. 

در گوشه‌ای از دیواره شرقی و از سقف، شریان باریکی از مایه حیات سال‌های سال است که دست نوازشش را بر سینه سخت سنگ ساییده و از آن صخره‌ای لعل با ظرافتی بی نظیر به نمایش گذارده است. 

در پای دیوار حوضچه‌ای کوچک قرار گرفته که تنها آب خنک و گوارای آن که طنین صدای چکه هایش در سکوت محض غار، نت زندگی را سر می‌دهد می‌تواند موجبات تجدید قوای مسافران خسته را فراهم آورد. 

کمی بالاتر و در سمت حوضچه جایگاهی هموار و صاف قرار دارد که در مرکز آن چاله‌ای هاونگ گونه که به هاونگ آرزو مشهور است دیر سالی است نجوای آمال خسته دلان را می‌شنود. 

در جنوب غربی غار ایوب در دل دیواره نازکی از صخره، سوراخی دایره مانند با قطر اندکی وجود دارد که به سوراخ حلال و حرام معروف است؛ و اینجا برای مسافران خسته در بین ۲ مکان فوق جایگاهی برای رفع خستگی است که به منزلگاه معروف است آنجا کمی بالاتر از آن جایی وجود دارد که بچه مهتابی می‌نامندش، مردمان دیار شهربابک معتقدند شب‌های جمعه تعدادی کودک که به بچه مهتابی معروفند در این مکان قرآن تلاوت می‌کنند. 

کمی آنسو‌تر از جایگاه بچه مهتابی‌ها، جایی گود وجود دارد که شبیه به ردپای انسانی با فیزیک بدنی قوی است، مردم این محل را به عنوان گذرگاه حضرت یعقوب (ع) می‌دانند که سالانه بیش از ۶ هزار زائر را به خود فرا می‌خواند. 

شهرستان شهربابک با جای دادن تاریخی کهن در خود، دارای آثار تاریخی‌ای همچون روستای صخره‌ای میمند، غار ایوب، عمارت موسی خانی، خانه میمندی و سالاری، قلعه مهرآباد، آتشکده آذربغ، مسجد و حسینیه شهر کهنه، حمام صخره‌ای کرم، دریاچه نمک و دشت زیبای سیلیس، یکی از شهرستان‌های تاریخی استان کرمان به شمار می‌رود.

نظر شما