شناسهٔ خبر: 51153 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری خراسان رضوی خبر داد:

۳۵ مجتمع خدمات رفاهی به همت بخش خصوصی در جاده‌های خراسان رضوی ساخته شده است/ رتبه دوم استان در جذب سرمایه‌گذار

مجتمع خدماتی رفاهی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: ۳۵ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی با مشارکت بخش خصوصی در محورهای اصلی استان به مسافران نوروزی خدمات‌رسانی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی، ابراهیم نصری افزود: عمده این مجتمع‌ها به ترتیب در محورهای مشهد- سبزوار- سمنان، مشهد- تربت‌حیدریه- گناباد و مشهد- قوچان- بجنورد قرار دارد.

وی گفت: استان خراسان رضوی از لحاظ تعداد مجتمع خدماتی رفاهی فعال در رتبه چهارم کشور قرار دارد. لیکن از لحاظ جذب سرمایه‌گذار و صدور موافقت اصولی احداث مجتمع خدماتی رفاهی با ۱۰۶ فقره موافقت اصولی صادره در رتبه دوم قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به در حال ساخت بودن ۱۸ مجتمع بین‌راهی در استان اشاره و بیان کرد: سال ۹۵ در خراسان رضوی ۳۲ مجتمع خدمات رفاهی فعالیت داشتند که امسال به ۳۵ مجتمع رسید و انشالله در سال ۹۷ نیز ۲ مجتمع دیگر در استان به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین ۵۳ سرمایه‌گذار هم از این اداره کل موافقت اصولی دریافت کرده‌اند و پیگیر اخذ مجوزهای لازم از سایر دستگاه‌ها هستند.

نصری به منع قانونی دستگاه‌های دولتی برای ساخت مجتمع‌های خدمات رفاهی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۹، بخش دولتی از احداث پایانه‌ها و مجتمع‌های خدماتی منع شده و این فعالیت‌ها صرفاً باید توسط بخش خصوصی انجام شود. اهمیت این مراکز به این دلیل است که مکان مناسبی را برای استراحت رانندگان فراهم کرده و از حوادث مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی بویژه در مسیرهای کویری و یکنواخت جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: فعلاً بیشترین نیاز برای ساخت این مجتمع‌های اقامتگاهی، فاصله ۷۵ کیلومتری شهرهای سبزوار تا داورزن است که در حال حاضر یک مجتمع فعال در بیست کیلومتری سبزوار وجود دارد. لیکن با توجه به نوع محور و نبود آبادی در طول مسیر، احداث یک مجتمع دیگر می‌تواند در ارتقا ایمنی قطعه مور نظر مثمرثمر باشد. در این راستا دو موافقت اصولی جدید برای دو سرمایه‌گذار در همان قطعه صادر شده که در صورت پیگیری سرمایه‌گذاران مذکور و مساعدت سایر دستگاه‌های مرتبط در حوزه صدور مجوزها، مشکل این محور از حیث کمبود امکانات خدماتی در حاشیه راه مرتفع خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: در عین حال این اداره کل برای برطرف کردن کمبود فضاهای استراحتگاهی بین‌راهی برای رانندگان در ایام نوروز، استراحتگاه‌های موقت در سکوهای نماز و پارگینک‌های حاشیه جاده‌ها ایجاد کرده است.

خراسان رضوی حدود ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۸۵ کیلومتر آن بین‌شهری و مابقی روستایی است.

نظر شما