شناسهٔ خبر: 51227 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

فردا افتتاح رسمی راه‌آهن کرمانشاه/ دولت تدبیر و امید سوت قطار کرمانشاه را به صدا درآورد

قطار دولت تدبیر و امید برای پایان دادن به انتظار ۲۷ ساله مردم کرمانشاه برای شنیدن سوت قطار از همه ظرفیت ها و توانش استفاده کرد و با تزریق بودجه و تخصیص صد درصدی آن زمینه تحقق یکی از وعده های خود به مردم این دیار را فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس جمهوری در سفر ۲۷ تیرماه سال ۱۳۹۵ در جمع مردم کرمانشاه در ورزشگاه آزادی اعلام کرد که مردم این استان در دولت تدبیر و امید سوت قطار را خواهند شنید.

تمام مجموعه دولت برای تحقق این وعده رئیس جمهوری و برخورداری مردم کرمانشاه از خدمات شبکه ریلی بسیج شدند و با اختصاص بودجه‌های جهشی و تخصیص‌های ۱۰۰ درصدی توانستند این استان مرزی را به شبکه سراسری راه آهن متصل کنند. 

قطار در حالی به کرمانشاه رسید که بخش عمده‌ای از این طرح بزرگ در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید و در ریل‌گذاری رکورد جدیدی در سطح کشور ثبت شد. 

مطالعات طرح راه آهن کرمانشاه از سال ۱۳۶۹ شروع شد اما ۱۱ سال بعد از آن یعنی در سال ۱۳۸۰ مرحله اجرای این طرح آغاز شد و در طول یک دهه یعنی تا سال ۱۳۹۰ راه آهن از اراک به ملایر رسید یعنی هر سال ۹ کیلومتر و در مجموع ۹۰کیلومتر از این خط اجرا شد تا به تدریج وارد غرب کشور و شهر کرمانشاه شود.

سرعت اجرای این پروژه برای رسیدن به کرمانشاه که مرکزیت غرب کشور را دارد برخلاف سرعت بالای قطار، لاک پشتی بود و از سال ۹۰ تا ۹۲ نیز به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی کشور این پروژه مورد توجه قرار نگرفت و در اولویت مسئولان امر نبود.

تاریخ راه آهن ایران رکورد ریل‌گذاری را در پروژه راه آهن کرمانشاه شکست به طوریکه در طول چهار سال ۱۷۶ کیلومتر ریل‌گذاری از فیروزان در استان همدان تا شهر کرمانشاه انجام شد و این نشان از اراده و همت جمعی مسئولان کشور در لبیک به وعده رئیس جمهوری به مردم کرمانشاه است.

عملیات ریل‌گذاری راه آهن کرمانشاه در ۱۱ مرداد سال ۹۶ به اتمام رسید و رکوردی در این زمینه را در حوزه ریلی کشور به ثبت رساند.

استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان با چهار میلیون نفر جمعیت اکنون فاقد خطوط ریلی هستند و ورود قطار به کرمانشاه می‌تواند به توسعه این منطقه و تسهیل در رفت و آمد مردم این سه استان کمک کند و برای دولت نیز که زمینه و بستر این کار زیربنایی را انجام داده از هر لحاظ توجیه فنی و اقتصادی دارد.

دولت به آمدن قطار به کرمانشاه بسنده نمی‌کند و در نظر دارد شبکه ریلی در این استان را به مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین برساند و برای تحقق این برنامه، عملیات اجرایی ریل‌گذاری در مسیر کرمانشاه به اسلام آباد غرب اکنون در دست اجرا است.

استاندار کرمانشاه که به صورت مستقیم این طرح را پیگیری می‌کند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به چگونگی اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، طرح راه آهن غرب کشور به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

هوشنگ بازوند اظهار کرد که از سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید پروژه راه آهن غرب کشور را که به ملایر رسیده بود، تحویل گرفت اما از ملایر تا کرمانشاه اقدامی در راستای اجرای این طرح انجام نشده بود.

او به سرعت بخشیدن به اجرای این طرح در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ ریل‌گذاری از ملایر تا فیروزان به طول ۶۵ کیلومتر انجام شد و این قطعه و همچنین ایستگاه‌های نهاوند و فیروزان هم امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: در سفر ۲۷ تیر ماه سال ۹۵ دکتر روحانی و کاروان دولت تدبیر و امید به استان، رئیس جمهوری در جمع مردم کرمانشاه چند قول داد که رساندن قطار به کرمانشاه یکی از آنها بود که خوشبختانه محقق شد.

بازوند به تلاش مضاعف مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله شخص وزیر راه و پیگیری‌های مسئولان استان برای شتاب بخشی در اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: قطعه ملایر تا کرمانشاه به طول ۱۷۶ کیلومتر در سه سال اخیر در دستور کار قرار گرفت که با همت و اراده مسئولان و پرسنل تخصصی حوزه زیرساخت راه آهن خوشبختانه به ثمر نشست و رکورد ریل‌گذاری در کشور را شکست.

وی با بیان اینکه بیشتر میزان ریل گذاری خط ملایر تا کرمانشاه در طول سال ۹۵ انجام شد، گفت: در مجموع ۱۲ هزار میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.

به گفته او، در سال ۹۵ که بخش زیادی از ریل‌گذاری انجام شد، براساس موافقت نامه حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشت و علاوه بر آن هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هم به اعتبارات آن اضافه کردند تا کار به سرانجام برسد یعنی ظرف یک سال، سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شد.

او به این نکته اشاره کرد که در دولت تدبیر و امید به طور میانگین سالی ۴۴ کیلومتر راه آهن ساخته شده در صورتی که در ۱۰ سال بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ سالی ۹ کیلومتر از اراک تا ملایر انجام شده یعنی این رقم پنج برابر شده و سرعت کار۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

استاندار کرمانشاه در ادامه، اتصال این خط ریلی به مرز خسروی را از جمله برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: براساس برنامه قرار است تا سال آینده این خط ریلی از کرمانشاه به اسلام آبادغرب برسد و سپس وارد شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی شود.

وی، ورود قطار به استان را دارای مزایای فراوانی دانست و گفت: سفر ارزان ایمن یکی از مزایای قطار است و همچنین در حوزه حمل و نقل بار هم به کاهش هزینه ها کمک شایانی می کند.

او به ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان در قصرشیرین اشاره کرد و افزود: قطار در حمل و نقل کالا به داخل و خارج از کشور تاثیر بسزایی دارد و با اتصال راه آهن کشورمان از طریق مرز خسروی به بندر لاذقیه سوریه و سپس اروپا می توان از مزایای خطوط ریلی استفاده بیشتری برد.

قرار است فردا (سه شنبه ۲۹ اسفند ۹۶) با افتتاح رسمی راه آهن کرمانشاه با حضور مسئولان کشوری اولین گروه از مردم کرمانشاه عازم مشهد مقدس شوند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۲ هزار و ۶۰۰ روستا و ۳۲ شهر سکونت دارند.

نظر شما