شناسهٔ خبر: 51264 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن تشریح کرد:

اهم اقدامات انجام شده سازمان ملی زمین و مسکن در سال ۹۶/ راه‌اندازی نقشه‌های پایه در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات/ بارگذاری لایه اراضی دولت با نمایندگی سازمان در سامانه کاداستر

مصاحبه عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تشریح اهم فعالیت‌های دفاتر امور حقوقی و قراردادها، امور واگذاری زمین و مسکن، امور املاک و گروه بانک اطلاعات زمین و مسکن در سال ۹۶، گفت: تعیین‌‍‌تکلیف تعداد ۷۰۰۰ پرونده‌های در جریان در مراجع قضایی، راه‌اندازی نقشه‌های پایه در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات، بارگذاری لایه اراضی دولت با نمایندگی سازمان در سامانه کاداستر به منظور پیشگیری از اسناد معارض اقدامات مهمی بود که در سال ۹۶ به سرانجام رسید.

مهدي ابراهیمی عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن و معاون املاک و حقوقی سازمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک سال جدید (۱۳۹۷) اهم برنامه‌ها و اقدامات آن معاونت را تشریح کرد.

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه پاسخ به استعلامات و درخواست‌های ارباب رجوع در ارتباط با موضوعات واگذاری، املاک و حقوقی بخشی از فعالیت‌های معاونت املاک و حقوقی است، در بیان دیگر فعالیت های معاونت، اظهار کرد: تعیین تکلیف و رفع موانع موارد طرح شده در پرونده‌ها و موضوعات مورد استعلام از ادارات استانی در قالب کمیته ها و شوراهای داخلی معاونت املاک و حقوقی، تهیه پیش‌نویس قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل مرتبط با حوزه املاک و حقوقی و واگذاری، انجام ماموریت جهت رفع مشکل، کنترل و پیگیری میدانی موضوعات مرتبط با معاونت املاک و حقوقی به سازمان استانی در قالب گروه های کاری مرکب مدیران و کارشناسان بخش دیگری از فعالیت های معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن است.

عملکرد دفتر امور املاک

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: دفاتر امور املاک، امور حقوقی و قراردادها، امور واگذاری زمین و مسکن و گروه بانک اطلاعات زمین و ساختمان ذیل معاونت املاک و حقوقی به ارایه خدمات می پردازند.

ابراهیمی در بیان وظایف دفتر امور املاک، گفت: اجرایی کردن طرح بازشماری منابع سازمان، تحویل اراضی به یگان حفاظت از اراضی، تشکیل و پیگیری امور مستندسازی، همکاری در اجرای طرح کاداستر ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه، پیگیری و تعیین تکیلف اراضی دارای صورتجلسه تحویل و تحول و در نهایت تشکیل جلسات جهت حل مشکلات و پیگیری توافقات با ارتش، سپاه، کمیته امداد و شهرداری از وظایف دفتر امور املاک است.

عملکرد دفتر امور واگذاری زمین و مسکن

وی همچنین وظایف دفتر امور واگذاری زمین و مسکن را در هفت محور برشمرد و افزود: تهیه و تدوین و ابلاغ دستورالعمل در خصوص تعیین تکلیف اراضی تصرفی، پیگیری و تشکیل کارگروه های ستادی در خصوص تعیین تکلیف قراردادهای مهلت سپر شده، تشکیل کارگروه‌های ستادی و استانی در خصوص قراردادهای ماده ۱۰۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات ملای دولت و ماده ۲۲ قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بخشی از وظایف دفتر امور واگذاری زمین و مسکن است.

ابراهیمی ادامه داد: پیگیری و تشکیل جلسات جهت توافقات صورت گرفته با بنیاد شهید و امور ایثارگران و هماهنگی جهت حل مشکل اقشار ویژه (ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدا)، بررسی و آسیب شناسی ضوابط و دستورالعمل های واگذاری، بسترسازی در خصوص واگذاری اراضی در راستای طرح مسکن اجتماعی و اخذ مصوبه خاص در خصوص اراضی ذغال سنگ کرمان اهم کارهایی است که دفتر امور واگذاری زمین و مسکن به سرانجام رسانده است.

عملکرد دفتر حقوقی و قراردادها

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن اهم اقدامات دفتر امور حقوقی و قراردادها را نیز در ۶ محور برشمرد. به گفته وی، تعیین تکلیف تعداد ۷۰۰۰ پرونده های در جریان در مراجع قضایی در سطح کشور، تهیه ۲۰ فقره تیپ قرادادهای موردنیاز سازمان، توافقنامه ۵۷۰۰ مترمربعی با شرکت تراز پی‌ریز که منجر به اخذ مصوبه هیات وزیران شد، بخشی از اقدامات دفتر امور حقوقی و قراردادها بود.

ابراهیمی ادامه داد: رای بدوی به نفع سازمان علیه هتل هما با ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیاردتومان، تعیین تکلیف ۱۳ فقره پرونده قضایی شاخص مربوط به شرکت تعاونی ابرار، ملک، ناصر زاهدای، سمنگان چارتاق، رضایی نراقی و برخی از پلاک‌های مورد ادعای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که همگی منجر به رای له دولت مبنی بر تثبیت مالکیت با ارزش تقریبی ۷۵۶ میلیاردتومان شد و در نهایت برگزاری پنج دوره آموزشی تخصصی در سال ۹۶ برای پرسنل حقوقی ادارات کل راه و شهرسازی به تعداد ۶۱۰ نفر از دیگر اقدامات دفتر امور حقوقی و قراردادها بود.

عملکرد گروه بانک اطلاعات زمین و ساختمان

به گفته معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گروه بانک اطلاعات زمین و ساختمان سازمان ۶ اقدام را به سرانجام رساند که شامل اجرایی کردن فرایندهای مصوبات هیات نمایندگی و قیمت‌گذاری در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات، بازنگری و پیگیری پیاده‌سازی فرآیندهای عملیاتی حوزه املاک و حقوقی در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات، بازنگری فرایندهای حقوقی و تهیه مستند فرایندهای حقوقی در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات است.

وی راه‌اندازی و پیگیری تحویل اراضی به یگان حفاظت از طریق نرم افزار کنترل بازدید میدانی اراضی، پیگیری راه‌اندازی نقشه‌های پایه در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات و در نهایت بارگذاری لایه اراضی دولت با نمایندگی سازمان در سامانه کاداستر کشور جهت پیشگیری از اسناد معارض را از دیگر اقدامات دفتر فوق عنوان کرد.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: در سال جدید، سازمان ملی زمین ومسکن تلاش می کند تا در موضوعات مطرح شده اهتمام خود را بیش از گذشته به موضوعات داشته باشد و عملکرد مناسب تری نسبت به سال گذشته در همه زمینه ها ارایه دهد.

نظر شما