شناسهٔ خبر: 5140 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حناچی در جلسه شهرداران و روسای شوراهای شهر لرستان مطرح کرد:

عبور لایحه منابع مالی پایدار شهری از کمیسیون تخصصی دولت / باید از اقدامات زودگذر و غیر کارشناسی جلوگیری شود

لرستان- بازدید حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: لایحه منابع مالی پایدار شهری از کمیسیون تخصصی دولت عبور کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان لرستان، پیروز حناچی در جلسه شهرداران و روسای شوراهای شهر لرستان با اشاره به این‌که باید به سمت مدیریت خردمندانه فضای سرزمینی پیش برویم، اظهار کرد: این بدان معناست که هر اقدامی که انجام دادیم برای آن یک جواب عقل پسند و خردمندانه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید از اقدامات زودگذر و کوتاه مدت که کارشناسی نیستند جلوگیری شود.

معاون  معماری و شهرسازي وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که یک شهر ایده آل این است که اگر روزی شهروندی برای صدور پروانه نیامد، امور جاری شهر مختل نشود، افزود: برای رسیدن به این ایده آل نیازمند به مدیریت منابع و بهره‌وری بالا هستیم.

حناچی با تاکید بر این‌که باید شهر را در نقطه بهینه مدیریت کنیم، ادامه داد: شهرهایی که به طور شدید وابسته به سیستم رانت هستند دیگر به شهروندان پاسخگو نبوده بلکه به کسانی که سرمایه را به شهر می آورند وابسته می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که شهری که همه شهروندان آن بتوانند به یک نسبت از سرمایه‌های آن استفاده کنند یک شهر خوب است، گفت: لایحه منابع مالی پایدار شهری از کمیسیون تخصصی دولت عبور کرده و در ادامه در رده معاونان و وزیران بررسی می‌شود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با بیان این‌که بر اساس این لایحه بخشی از مالیات‌های محلی کشور به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد، خاطر نشان کرد: شهرداران باید خود را برای این شرایط آماده کنند تا بتوانند شهر را درست اداره کنند.

حناچی با تاکید بر این‌که وضعیتی که درحال حاضر با آن مواجه هستیم خاص شهر خرم آباد نیست بلکه بی نظمی‌ها در تمامی شهرها مشاهده می‌شود، افزود: امروز نیازمند به انضباط در شهرها هستیم.

وی با اشاره به اینکه این انضباط است که یک شهر خوب با سیمای مناسب را می‌سازد، اظهار کرد: اگر انضباط نباشد اساس مدیریت شهری از بین می‌رود.

معاون  معماری و شهرسازي وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در لرستان نیز باید سرمایه گذاری‌ها روی مزیت‌های استان انجام شود، یادآوری کرد: در شهر لندن ۱۰۰ موزه تخصصی وجود دارد که انسان در هرکدام از آنها به اوج احساسات خود در رابطه با آن موضوع می‌رسد.

حناچی با تاکید بر این‌که امروز در دنیا شهرها برای ایجاد جاذبه با یکدیگر رقابت می‌کنند، افزود: در خرم آباد همه این مزیت‌ها وجود داشته و شرایط اکوتوریسم آن منحصر به فرد بوده اما تا کنون سرمایه گذاری مناسب روی این مزیت‌ها انجام نشده است.

وی با اشاره به این‌که باید نگاه‌مان را به شهرها عوض کنیم، گفت: باید به سمت اجتماعی اداره کردن شهرها پیش برویم.

معاون  معماری و شهرسازي وزارت راه و شهرسازی افزود: فضای ساخته شده در شهر باید محل تلاقی منافع مردم، سرمایه گذار و سیاست گذاران باشد.

حناچی با تاکید بر این‌که در شهرهایی که املاک قولنامه‌ای معامله می‌شوند باید راهکارهایی اتخاذ شود، افزود: این امر به دلیل این است که افراد نمی‌خواهند حق و حقوق شهرداری‌ها و دولت را بدهند و باید جلوی این مسیرها بسته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در برنامه سوم و چهارم نظام مدیریت شهری پیش بینی‌های لازم برای دادن ماموریت‌های جدید به شهرداری‌ها در نظر گرفته شد، گفت: در برنامه ششم نیز سعی ما بر این است که این کار انجام شود.

حناچی با بیان این‌که شهرداران باید در برابر اختیاراتی که به آن‌ها داده می‌شود مسئولیت پذیر باشند، تصریح کرد: اگر مسئولیت کامل می‌خواهید باید پاسخگو باشید.

وی در ادامه با اشاره به این‌که آرزوی مردم خرم آباد این است که قلعه فلک الافلاک به ثبت جهانی برسد، اظهار کرد: باید از این سرمایه ملی در عین حفاظت و مراقبت، تولید ثروت و ایجاد توسعه کرد.

معاون معماری و شهرسازي وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که اگر یک اثری در چهارچوبی ثبت و جهانی شد باید الزامات و تعهدات آن را نیز بپذیریم، یادآوری کرد: در کشور نیز کنوانسیون میراث جهانی را مصوب کرده‌ایم و بر اساس آن آثاری که ثبت جهانی شده‌اند در طرح های توسعه و عمران باید ضوابط این کنوانسیون را رعایت کنند.

نظر شما