شناسهٔ خبر: 51482 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران خبر داد:

رشد ۱۱درصدی سرویس‌دهی به مسافران نوروزی

مجید رضا نصراله نژاد همه ساله و در ایام نوروز، جذابترین موضوع برای مردم استفاده از خدمات گونه‌های مختلف حمل و نقل عمومی برای انجام سفر و گردشگری است که در این بین، حمل و نقل جاده‌ای بیشترین مخاطب را خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس نصرالله‌ نژاد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران در گفت‌وگویی با بیان اینکه از ۲۳اسفند ۹۶ تا ۶ فروردین ۷۶۲هزار و۴۷۲ مسافر نوروزی از طریق اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه چهار پایانه استان جابه‌جا شدند، عنوان کرد: در ایام نوروز ۹۷ در پایانه بیهقی ۴۲۹۳ دستگاه با ۶۴هزار و ۶۲۳مسافر، در پایانه جنوب ۱۲۷۵۵ دستگاه حمل و نقل عمومی با ۲۶۰هزار و۲۴۲ مسافر، درپایانه شرق ۸ هزارو ۲۸۱ دستگاه با ۹۶ هزارو ۴۲۹ مسافر، در پایانه غرب ۱۹هزار و ۲۹۴ دستگاه حمل و نقل عمومی با ۳۱۰ هزار و ۵۱ مسافر و در پایانه شهرستان‌های استان ۳۳۴۱ دستگاه با ۳۱هزار و ۱۲۷ مسافر جابه‌جا شدند. به عبارت دیگر درمجموع ۷۶۲هزار و۴۷۲ مسافر از طریق ۴۷ هزارو ۹۶۴ دستگاه ناوگان عمومی جابه جا شدند.

نصرالله نژاد با اشاره به رشد ۱۱درصدی سرویس نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت : ۲۹ هزار و ۸۶ اتوبوس ویک هزار و ۷۷۶ دستگاه مینی بوس و ۱۷هزار۱۰۲ خودروی سواری در پایانه‌های مسافربری استان برای سفرهای نوروزی ۹۷ جابجایی مسافر را انجام داده اند

وی در ادامه به پیش‌فروش بلیت‌های اینترنتی نوروزی اشاره و خاطرنشان کرد: پیش‌فروش شکل اینترنتی از ۱۷/۱۱/۹۶لغایت۰۶/۰۱/۹۷تعداد مسافرانی که خرید اینترنتی داشته اند ۱۴۴هزار و ۸۰۰نفر بوده است

 نصراله نژاد با بیان اینکه صدور صورت‌وضعیت برای خدمات دربستی با ناوگان عمومی با صورت‌وضعیت خدمات معمول متفاوت است، گفت: در ضوابط ارائه سرویس‌های دربستی، شرایط ویژه‌ای برای ناوگان و نیز رانندگان لحاظ شده است که شرکت‌های حمل‌ونقل موظف به رعایت آن هستند.

وی گفت: رانندگان ناوگان عمومی برای خدمات دربستی باید دست‌کم پنج سال سابقه رانندگی داشته باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران افزود: سن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها برای خدمات و انجام سفرهای دربستی در مسافت‌های کمتر از ۵۰۰ کیلومتر نباید بیشتر از ۱۲ سال باشد.

وی بیان کرد: حداکثر سن اتوبوس‌ها برای سفر در مسافت‌های بیش از ۵۰۰ کیلومتر، ۱۰ سال تعیین شده است.

نصراله نژاد گفت: جهت گردشگری خارجی حداکثر سن ناوگان سواری کرایه و ون برای مسافت‌ها کمتر از ۵۰۰ کیلومتر هفت سال و برای سفرهای بالای ۵۰۰ کیلومتر پنج سال است.

اين مقام مسئول در این بازدید با بیان این مطلب كه ۱۴۰ مقصد‌سرويس دهي از ترمینال غرب  به نقاط مختلف كشور فعال مي بااشد گفت: پایانه غرب با ۳۸شركت اتوبوسراني و۷شركت سواري بیشترین  جابه جایی‌های حمل و نقل عمومي جاده اي استان تهران را به عهده دارد .

نصراله نژاد  دردادمه گفت ناوگان حمل ونقل مسافربری جاده ای توسط عوامل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تهران درایام تعطیلات نوروزی به منظور نظارت برحمل ونقل عمومی برون شهری وبا هدف ایمنی ناوگان مورد نظر واجرای قوانین مقررات حمل ونقل جاده ای همه روزه در پایانه های مسافربری و درمحورهای اصلی ازادراه تهران –قم و تهران –ساوه پلیس راه جاجرود و پلیس راه شریف اباد کنترل میشوند .

وی عنوان نمود: تعداد مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین که خدمات دهی در بخش حمل ونقل برون شهری را دارند ۹مرکز می باشد و تعداد مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین درون شهری که زیر نظر شهرداری فعالیت می نمایند ۴مرکز می باشد که مجموعا ۱۳مرکز در حوزه استان تهران فعالیت دارند . نظارت بر مدیران فنی شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل، دقت نظر بیشتر هنگام بررسی و ارائه تأییدیه سلامت فنی وسایل نقلیه مسافربری قبل از اعزام به سفر و همچنین نظارت بر فعالیت مجتمع‌های خدماتی رفاهی با تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی، سیستم گرمایش و سرمایش و نمازخانه‌ها بسیار مورد تأکید این اداره کل است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تهران، اظهار کرد: ۵شرکت امداد خودروی مجاز تحت پوشش اداره کل راهداری به مسافران وامداد خواهان سطح راه‌های استان تهران  به نام‌های آفتاب شهرطلایی-  رفاه ایرانیان-  شهرالکترونیک - کانون جهانگردی- همراه ناجی ایرانیان  با رعایت تعرفه‌های مصوب پاسخگوی نیاز مسافران در ایام نوروزمی باشند.

وی با اعلام اینکه تعدادی افراد بدون اخذ مجوزهای لازم و در قالب خودروهای شخصی اقدام به فعالیت غیرمجاز به‌عنوان امداد خودرو می‌کنند، افزود: امداد خودرو ملزم به اخذ مجوز فعالیت  از اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بوده و خودروهای امدادی نیز باید تحت پوشش شرکت‌های مجاز فعالیت کنند.

 نصراله نژاد با تأکید بااینکه هم‌وطنان در موقع نیاز به خدمات خودروهای امدادی به بغل نویسی خودروها، مدارک معتبر خودرو و راننده‌های آن  توجه داشته و از خدمات گیری ازخودروهای فاقد مجوز خودداری کنند، افزود: یکی از مطمئن‌ترین راه‌های دریافت کمک در این مواقع استفاده از برنامه سامانه ۱۴۱ است که افراد با نصب این برنامه بر روی گوشی تلفن همراه خود می‌توانند به مراکز و خودروهای معتبر امدادی دسترسی داشته باشند.

نظر شما