شناسهٔ خبر: 51501 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

آغاز مطالعات توسعه‌ای ۱۲ بندر با رویکرد بازآفرینی شهری و تعامل بندر با شهر/ طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ۵ استان در دستور کار

محمدرضا اله یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی پنج استانِ هرمزگان، بوشهر، مازندران، گلستان و گیلان در دستورکار سازمان بنادر قرار دارد و برخی نیز در شرف تصویب است، گفت: مطالعات توسعه ای ۱۲ بندر با رویکرد بازآفرینی شهری و تعامل بندر با شهر آغاز شده است.

محمدرضا اله‌یار عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهم برنامه‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه مهندسی در سال ۱۳۹۷ دستورکار دارد به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: از جمله برنامه‌هایی که سازمان در دستور کار دارد، توسعه تکمیلی فاز ۳ بندر شهیدرجایی است که در ماه‌های پایانی سال ۹۶ با حضور رئیس‌جمهوری مراحل اجرایی آن آغاز شد که در سال جدید تجهیز کارگاه و مراحل اجرایی و تکمیل آن آغاز خواهد شد.

عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: شروع عملیات اجرایی زیرساخت‌های مجموعه بندری نگین در بوشهر و انجام لایروبی برای آنکه بتوانیم منطقه نگین را که حدود بندر بوشهر است، آماده‌سازی کنیم تا بتواند به کمک بندر بوشهر بیاید از دیگر اقداماتی است که در سال ۹۷ در دستورکار داریم و کار توسعه آن بندر که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مجموعه تعهداتی که در زمینه زیرساخت‌های توسعه بندر نگین پذیرفتیم شامل زیرساخت‌ها، تاسیسات و جاده‌های دسترسی و لایروبی پای اسکله است که کارهای آن را در دست انجام داریم.

اله‌یار یکی دیگر از اقداماتی را که در آن معاونت در سازمان بنادر و دریانوردی برای سال ۹۷ در دستور کار دارد، انجام مطالعات برخی از پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: مطالعه توسعه‌ای ۱۲ بندر از ماه‌های پایانی سال ۹۶ توسط انتخاب مشاور آغاز شد که اینها همه بر اساس اصولی بوده که مقام‌عالی وزارت راه و شهرسازی بر آن تاکید داشتند و همچنین بر پایه رسالت‌هایی است که سازمان بنادر و دریانوردی دارد.

وی افزود: مطالعات توسعه‌ای ۱۲ بندر در راستای تعامل شهر و بندر و بازآفرینی شهر و بندر آغاز شده است و در نظر داریم تا با این راهکار تعاملات و تعهدات بین شهر و بندر را بیشتر کنیم. در عین حال در نظر داریم تا مشخص کنیم که در چه موضوعاتی شهر می‌تواند به بنادر کمک‌رسانی داشته باشد و متقابلا در چه موضوعاتی بنادر می‌توانند به شهرها خدمات‌رسانی انجام دهند و یاری برسانند.

اله‌یار همچنین در بیان دیگر اقدامات آن معاونت در سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در حوزه مربوط به زیرساخت‌های گردشگری که دستور اکید وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر است توسعه زیرساخت‌های گردشگری را معاونت مهندسی و امور زیربنایی در دستور کار دارد. در این ارتباط در حوزه معاونت مهندسی مدیر پروژه مستقل همچون پروژه‌های در سطح ملی با مجموعه مستقل برای هرکدام از طرح‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم در برنامه عملیاتی در این حوزه اقدامات مناسبی انجام شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از موضوعاتی که در سازمان بنادر و دریانوردی آن را دنبال می کنیم و مطالعات آن در سال ۹۷ تکمیل خواهد شد و تلاش داریم تا آن را به نتیجه برسانیم موضوع مربوط به بندر گردشگری، تفریحی و مسافری چمخاله است. بر اساس مطالعاتی که در دستور کار داریم قرار است بندر چمخاله در خطه شمال کشور در حوزه گردشگری تفریحی فعال شود.

اله یار نصب ۹ اسکله تفریحی در بنادر جنوب کشور را از اقدامات قابل توجه سازمان بنادر و دریانوردی در نوروز ۹۷ برشمرد و افزود: در حوزه تجهیزات، برنامه‌هایی که در دستور کار داریم شامل خرید ۱۲ دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) برای جزایر شهیدرجایی است که هم اکنون مراحل مونتاژ آن سپری می‌شود. تحقق این موضوع یکی از مواردی است که در فضای پسابرجام اتفاق افتاد و ما در این فضا توانستیم تجهیزات را خریداری کنیم. همچنین، در کنار آن ۱۵ دستگاه ترانس تینر، مراحل مونتاژ را طی می‌کنند تا به بنادر کشور بیایند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، انجام طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی را در استان هرمزگان از دیگر مواردی عنوان کرد که در سال ۹۶ به سرانجام رسید و گفت: در رابطه با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در سال ۹۶ طرح تدقیق مدیریت یکپارچه منطقه ساحلی هرمزگان به جمع‌بندی رسید؛ طرحی که مقدمه توسعه پایدار و متوازن استان هرمزگان خواهد بود. این طرح در استان هرمزگان ارایه شد و هم‌اکنون آماده طرح در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است. به موازات آن طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان بوشهر نیز در حال انجام است که در نیمه مطالعات استان بوشهر هستیم.

اله‌یار تصریح کرد: در سال ۹۷ طرح تدقیق مناطق ساحلی سه استان شمالی کشور را در دستور کار داریم که این نیز یکی از موضوعاتی است که در نظر داریم در سال پیش رو به سرانجام برسانیم.

نظر شما