شناسهٔ خبر: 51520 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جاذبه های گردشگری ایران؛

قصرقند بهشت سیستان و بلوچستان/ شهر باستانی قصرقند، پایتخت مکران

قصرقند شهرستان قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان با ۴۴۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قصرقند از چشم اندازهای طبیعی فراوانی برخوردار است که می تواند خاطره و سفری خوش و به یاد ماندنی برای گردشگران به همراه داشته باشد.

براساس گزارش ایرنا، شالیزارها، آبشارها، درختان میوه های گرمسیری، رودخانه پر آب کاجو و تمساح پوزه کوتاه از جاذبه های مهم و دیدنی این شهرستان است که نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. 

وجود ۲۲ رشته قنات و جاری شدن آب در دامنه ها سبب شده است تا در طول سال ۲ بار برنج از شالیزارهای این منطقه برداشت شود، رویدادی که در دیگر مناطق کشور کمتر اتفاق می افتد. 

رودخانه زیبا و دایمی کاجو شریان حیاتی شهر قصرقند مرکز این شهرستان را تشکیل می دهد و تمساح های پوزه کوتاه در طول سال فضای این منطقه را بسیار زیبا و خاطره انگیز می کنند.

از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر وجود روستاهای زیبا با باغ های میوه های گرمسیری، آبشارها و چشمه های آب معدنی و حیات وحش نادر در اطراف رودخانه کاجو و تمساح پوزه کوتاه است. 

آنچه که قصرقند را از دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان متمایز کرده فراوانی آب با وجود رودخانه های دایمی چون کاجو و قنات ها است. 

قصرقند با توجه به پیشینه تاریخی که دارد از قدیمی ترین شهرهای جنوب شرقی سیستان و بلوچستان است به طوری که آن را به عنوان 'پایتخت مکران' می شناسند. 

این شهرستان یکی از قطب های ویژه کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان است که مهمترین محصول آن خرما، برنج، انبه، لیمو ترش، لیمو شیرین، پاپایا (خربزه درختی ) و موز است. 

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرقند گفت: تپه های دمبیگان، سیاه بن و کوشک، نقوش کنده های شمال قصرقند(کاجو)، محوطه دمبگور، قلعه های ساخته شده مربوط به دوران اسلامی نظیر قلعه قصرقند و قلعه بگ از جمله آثار تاریخی و باستانی این شهرستان است. 

هدایت الله باشنده اظهار کرد: ۱۴ اثر تاریخی قصرقند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این شهرستان با داشتن ۴۹ اثر اسلامی، تاریخی و پیش از تاریخ دارای جاذبه های طبیعی بی شماری است. 

وی گفت: آبشار آبند، قنات های چند صد ساله که شریان حیاتی قصرقند بوده و منبع آبیاری باغ های گرمسیری و شالیزارها است، کاشت درختان پرباری چون انبه و کشت برنج از ویژگی های این شهرستان محسوب می شود. 

شهرستان قصرقند از سوی شمال به بخش آهوران، از جنوب به چابهار، از خاور به شهرستان سرباز و از غرب با نیکشهر همسایه است. 

قصرقند به عنوان مرکز مکران با ظرفیت ها و توانمندی های فراوان کشاورزی و گردشگری با گستره ۶ هزار متر مربع و ۶۵ هزار نفر جمعیت با سه بخش مرکزی، ساربوک و تلنگ در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد. 

قصرقند در سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی به بخش تبدیل شد و سال ۱۳۹۰ به شهرستان ارتقا پیدا کرد.

این شهرستان در شمال شهرستان چابهار در ارتفاع ۴۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. 

 

نظر شما