شناسهٔ خبر: 51685 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

آغاز انتخاب پیمانکار و عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا/ تاکید بر استفاده از توان و تجهیزات داخلی در پروژه‌ها/ ورود بیست و چهارمین قطار گردشگری بین‌المللی به ایران

گزارش آخر هفته جابجایی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر از آٰغاز طرح نوروزی ۹۷ تا ۹ فروردین‌ماه، افزایش خدمات ایستگاهی و اعزام همه روزه قطار یزد- مشهد، تشریح ۹ ماموریت دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، رشد ۹ درصدی جابه جایی مسافران از طریق حمل و نقل ریلی، سایر عناوین مهم این حوزه حمل‌ونقلی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در دور دوم سفرهای نوروزی ۹۷ به شرح زیر است:

آغاز انتخاب پیمانکار و عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا توسط وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی کشورمان درباره امضای ۸ سند همکاری دو کشور ایران و آذربایجان، گفت: عملیات اجرایی احداث راه‌آهن رشت- آستارا توسط وزارت راه و شهرسازی برای انتخاب پیمانکار و سیستم اجرایی آغاز خواهد شد و مراودات تزانزیتی ایران با دو کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان گسترش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوع احداث راه آهن رشت- آستارا به امضا وزرای اقتصاد و دارایی دو کشور رسید که بلافاصله پس از آن انتخاب پیمانکار و عملیات اجرایی توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز می شود.

تاکید بر استفاده از از توان و تجهیزات داخلی در پروژه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت سخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دیدار نوروزی با مدیران عامل شرکتهای پیمانکاری و مهندسین مشاور گفت: نام گذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی که هدف غایی آن اشتغالزایی و توسعه در کشور است و از طرفی تعداد چشمگیر افراد شاغل در پروژه های عمرانی، وظیفه ما را در استفاده از توان و پتانسیل داخلی در پروژهها سنگینتر میکند.

خادمی همراهی جامعه مهندسی کشور در سال ۱۳۹۶ را سبب دستیابی به اهداف دانست و با اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای و کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی بودجه شرکت ساخت در سال جدید گفت: در سال ۱۳۹۶ به شرکت ساخت و توسعه ۴ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع مختلف اعتبار ابلاغ شد که حدود ۸۵ درصد آن از سایر منابع که بیشتر شامل اسناد خزانه بود، تخصیص یافت و از این میزان تنها ۲۰۰ میلیارد تومان آن نقدینگی بود

جابجایی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر از آٰغاز طرح نوروزی ۹۷ تا ۹ فروردین‌ماه

معاون مسافری شرکت راه‌آهن گفت: از زمان شروع طرح نوروزی ۹۷ در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۶ تا امروز ۹ فروردین ماه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر با استفاده از قطار جابجا شدهاند که نسبت به مدت مشابه ۸.۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: علی رغم افزایش تعداد صندلی‌ها و مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد کاهش تاخیر‌ها در مبدا و دسترسی به قطار بوده‌ایم.

افزایش خدمات ایستگاهی و اعزام همه روزه قطار یزد- مشهد

مدیرکل راه‌آهن یزد با اشاره به برپایی غرفه‌های ارائه خدمات گردشگری، صنایع دستی، اغذیه محلی و محصولات فرهنگی در داخل ایستگاه یزد گفت: در حالی قطار یزد- مشهد در ایام نوروز ۹۷ همه روزه فعالیت می‌کند که حرکت این قطار در سال ۹۶ به صورت یک روز در میان بود.

وی افزود: برای نوروز امسال اولویت اول این اداره کل رفع نواقص موجود در ایستگاه‌های یزد، اردکان، بافق، میبد، همچنین نمازخانه‌ها و بخش‌های خدماتی بود. علاوه بر اقدامات مذکور ساخت نمازخانه ایستگاه میبد و پروژه مسقف شدن خطوط یک و دو ایستگاه یزد برای پوشش ۱۳ هزار متر مربع نیز  تکمیل شد.

تشریح ۹ ماموریت دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به تشریح ۹ ماموریت این دفتر پرداخت و گفت که یک نقشه‌ راه در ۷ گام طراحی شده که نشان می‌دهد به‌طور کلان در حوزه تجاری‌سازی حمل‌ونقل به دنبال چه هدفی هستیم.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها یادآور شد: در این راستا از ظرفیت‌های شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور استفاده می‌شود و در جلسات مرتبط با تصمیم‌گیری و تصمیم سازی حوزه حمل‌ونقل به‌صورت نظام‌مند از تشکل‌های صنفی مرتبط دعوت می‌شود و در ادامه نیز چگونگی بستر‌سازی مناسب در فضای صنعت حمل‌ونقل و جایگاه تشکل‌های حرفه‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رشد ۹ درصدی جابه جایی مسافران از طریق حمل و نقل ریلی

معاون مسافری راه آهن با بیان اینکه میزان رشد جابهجایی مسافران نوروزی از حمل و نقل ریلی به ۹ درصد رسید، گفت: میزان میانگین تاخیر حرکت قطار در ایام نوروز ۹۷ از مبدا زیر ۱۸ ثانیه و رسیدن قطار به مبدا ۲۴ دقیقه ثبت شده است.

موسوی با اشاره به افزایش کیفیت ناوگان مسافری تاکید کرد: در سنوات گذشته راه آهن نسبت به خروج ناوگان فرسوده و بی کیفیت اقدام کرد به طوری در سال‌های ۹۵ و ۹۶ ناوگان مسافری بالای ۴۵ سال و بالای ۳۰ سال از رده خارج شدند.

ورود بیست و چهارمین قطار گردشگری بین‌المللی به ایران

علی کاظمی منش  از ورود بیست و چهارمین قطار گردشگری بین‌المللی به داخل مرزهای کشور در شامگاه ۱۴ فروردین‌ماه خبر داد و گفت: این قطار گردشگری که مسافران  آن را گردشگرانی از کشورهای کانادا، انگلستان، استرالیا، دانمارک، ایتالیا، سنگاپور، پرو و مالزی تشکیل می‌دهند، حرکت خود را از شهر مسکو واقع در کشور روسیه به مقصد ایران آغاز کرده است.  

مدیركل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه‌آهن افزود: این قطار گردشگری بین‌المللی با عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان از طریق مرز سرخس امشب وارد ایران می‌شود و سفر گردشگری خود را ابتدا از شهر مشهد در استان خراسان رضوی آغاز می‌کند و مسافران آن در ادامه از استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، یزد و کرمان بازدید می‌کنند.

نظر شما