شناسهٔ خبر: 51689 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

تاکید بر روابط تهران-باکو در ترانزیت و بهره‌برداری مشترک از ظرفیت‌های خزر/ تکذیب ورود کشتی‌های ماهیگیری چینی به قشم/ سرمایه‌گذاری ۹ هزار میلیارد ریالی در بندر شهیدرجایی

گزارش آخر هفته سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان و تاکید روحانی بر روابط تهران- باکو در زمینه ترانزیت و بهره‌برداری مشترک از ظرفیت‌های خزر، بررسی‌های لجستیک کشور در دیدار وزیر راه و شهرسازی با مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر، مروری بر سفرها و بازدیدهای مدیرعامل سازمان بنادر از بنادر جنوب کشور در تعطیلات نوروز ۹۷، تقدیر نمایندگان مجلس از عملکرد سازمان بنادر در گردشگری دریایی و تکذیب ورود کشتی‌های ماهیگیری چینی به قشم از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

در هفته گذشته با سفر رئیس جمهوری کشورمان به آذربایجان، روسای‌جمهور ایران و آذربایجان با اشاره به ظرفیت‌های گسترده روابط و امضای اسناد جدید همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف، بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش مناسبات تهران-باکو تاکید کردند.

روحانی در جریان این سفر با بیان اینکه ایران و آذربایجان در دریای‌خزر، منافع مشترک فراوانی دارند، اظهار کرد: باید با همکاری‌های علمی، اقتصادی، فنی، تجاری، کشتیرانی، ماهیگیری و توریستی بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های خزر ببریم و تصمیم امروز برای استفاده مشترک از مخازن دریای خزر نشان می‌دهد که دو ملت و دیگر ملت‌ها در سایه همکاری می‌توانند به منافع گسترده‌ای برسند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازخوانی فعالیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی و تشریح برنامه‌های آتی سازمان برای سالجاری

وزیر راه و شهرسازی در نخستین روز پس از تعطیلات نوروز با مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر دیدار کرد و به بررسی برنامه های سال ۹۷ سازمان بنادر، نتایج مطالعات مکان یابی هاب های لجستیک کشور پرداخت و تصمیمات لازم را در این زمینه اخذ کرد.

در این بازدید، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مهمترین دستاوردهای آن سازمان را در سال ۹۶ مورد بازخوانی قرار داد و سپس گزارشی از عملکرد سفرهای گردشگری دریایی در طرح نوروزی ۱۳۹۷ ارایه کرد و سرانجام نیز برنامه های سازمان برای سال جاری تشریح شد و مورد بررسی قرار گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجابخوانید.)

مروری بر سفرها و بازدیدهای مدیرعامل سازمان بنادر از بنادر جنوب کشور

٤ فروردین بود که محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی، سفر خود به شهرهای بندری کشور را آغاز کرد؛ شهرهایی که مدت‌ها است مقصد گردشگران دریایی هستند، اما نوروز ٩٧ با سال‌های گذشته برای آنها تفاوت قابل‌توجهی دارد. چرا که سازمان بنادر و دریانوردی، عزم خود را برای ارایه خدمات بهتر و مناسب‌تر به مردم جزم کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سرمایه‌گذاری ۹ هزار میلیارد ریالی در بندر شهیدرجایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از نصب و بهره‌برداری ۲۱ جرثقیل دروازه‌ای و محوطه‌ای با سرمایه‌گذاری ۱۰۴ میلیون یورویی برای تجهیز مرحله دوم بندر شهیدرجایی در نیمه سالجاری خبر داد و گفت: مرحله سوم پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی که اسفندماه ۹۶ در راستای توسعه زیرساخت‌های کانتینری، روبناها و تجهیز بندر کانتینری آغاز شد باید در مدت ۳ سال اجرایی شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

راه‌اندازی مسیر سفر دریایی از انزلی تا کاسپین در سال ۹۷

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و  دریانوردی از راه‌اندازی مسیر سفر دریایی با حداکثر مسافت ۲۵ کیلومتری از اسکله بندر انزلی تا بندر کاسپین در سال ۹۷ خبر داد و گفت: موضوع شناورها و ترمینال های مسافری اتفاق جدیدی نبود و در سالیان قبل هم وجود داشت، اما مساله  جدید توجه ویژه به ایمنی ترددها در سال ۱۳۹۷ بود تا مردم متوجه شوند سازمانی نظارتی همچون سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد که ناظر بر مقوله گردشگری دریایی است و بر شناورهای دریایی و سفرهای دریایی نظارت می کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی برای لایروبی اروندرود هستیم

حق‌شناس همچنین از نیاز سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی برای لایروبی اروندروند خبر داد و گفت: احیای خط‌القعر قدیمی که در توافق‌نامه الجزایر به آن اشاره شده به ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد که یا باید این هزینه را تامین کرد و یا اینکه باید سراغ خط‌القعر جدید برویم که داخل خاک عراق است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکذیب ورود کشتی‌های ماهیگیری چینی به قشم

هادی حق‌شناس با تکذیب خبر ورود کشتی‌های ماهیگیری چینی به اطراف قشم و تیراندازی آنها به صیادان ایرانی، افزود: از روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه کشتی‌های ماهیگیری چینی در اطراف قشم به صیادان ایرانی تیراندازی کرده و آنها را زخمی و قایق‌ها را غرق کرده‌اند و مردم قشم خشمگین و ناراحت هستند که این موضوع را پیگیری کردیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تقدیر نمایندگان مجلس از عملکرد سازمان بنادر

مهندس یارمحمدی نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه و رونق گردشگری دریایی از طریق سازمان بنادر و دریانوردی امسال بصورت منسجم شکل گرفت که مطمئناً باعث ایجاد اشتغال و درآمد پایدار در بنادر جنوبی و کشور خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

علی کرد نماینده استان سیستان و بلوچستان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمد ناشی از گردشگری از درآمدهای نفتی نیز بالاتر است، اظهار کرد: به منظور توسعه گردشگری دریایی در کشور نیازمند بسیج عمومی و فرهنگ‌سازی در میان مردم هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم مردم چالوس و نوشهر با اشاره حمایت مجلس شورای اسلامی از احیای گردشگری دریایی در سواحل شمال و جنوب ایران، از آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت جهت خرید ناوگان مخصوص گردشگری دریایی توسط بخش خصوصی، تقدیر کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سفر ایمن دریایی الزام توسعه آن است

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: گردشگری دریایی در بنادری که امکان جابجایی مسافران را دارند به نحو مطلوبی در حال پیگیری است چرا که رویکرد جدید سازمان بنادر، توجه به این موضوع است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

الحاق ایران به کنوانسیون‌های حفاظت محیط‌زیست دریایی

علیرضا خجسته مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از اهداف راهبردی سازمان بنادر به عنوان متولی اعمال حاکمیت نظام اسلامی در حوزه توسعه دریایی، حفاظت از محیط‌زیست دریایی در خلیج فارس، دریای‌عمان و دریای‌خزر است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بومی‌سازی نرم‌افزارهای علمی LRIT در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد

حمیدرضا آبایی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح ضروت های هوشمندسازی در حمل و نقل دریایی، گفت: بومی‌سازی نرم‌افزارهای علمی (LTIT سیستم شناسایی و ردیابی از راه دور کشتی‌ها) در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی است که با انجام آن به راحتی می توانیم اطلاعات تمامی شناورهای تحت‌پرچم خود را در آب های دور از ساحل در اختیار داشته و از آنها استفاده کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پایش مستمر و درازمدت پارامترهای دریایی در افق توسعه سواحل مکران

ابوالقاسم اسدی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: انجام پايش‌های مستمر و دراز مدت پارامترهای دريايی در سواحل مكران جهت بهره‌برداری در زمینه‌های ناوبری، هواشناسی، عمرانی و بهره‌برداری علمی از داده‌های دریایی و ایجاد بستر اطلاعاتی پایه فعالیت‌های عمرانی ساحلی و فراساحلی از اقدامات قابل‌توجه اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در چشم‌انداز و افق توسعه سواحل مکران است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما