شناسهٔ خبر: 5170 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی در نخستین همایش جایگاه مسکن در طرح‌های توسعه شهری:

آغاز مجدد طرح کالبد ملی در کشور پس از دو دهه/ طرح‌های شهری بازنگری می‌شوند

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز دوباره طرح کالبد ملی به منظور بازنگری مجدد طرح‌های شهری در کشور خبر داد و گفت: می‌خواهیم از فرصت‌های موجود در مناطق مختلف کشور به درستی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ییروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در نخستین همایش «جایگاه مسکن در طرح‌های توسعه شهری» که صبح امروز ۱۹ اسفند با حضور سید محمد پژمان مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن و جمعی از اساتید دانشگاه و مدیران شهرسازی و معماری استان‌های کشور در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد از آغاز دوره جدید برنامه‌ریزی در طرح‌های شهری خبر داد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نشان داده که می‌خواهد طرح آمایش سرزمین را به نتیجه برساند و تقسیم بندی کشور به ۹ منطقه با همین هدف انجام شده است.  

وی با بیان این‌که در طرح مطالعات آمایش سرزمین، مناطقی از کشور برای سرمایه‌گذاری و استقرار جمعیت پیش‌بینی شده‌اند، افزود: قبلا برای برخی از مناطق کشور از جمله مناطق نفت‌خیز برنامه‌ریزی انجام نشده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در صددیم در مطالعات آمایش سرزمین که سند بالادستی تلقی می‌شود اقدامات مناسبی انجام دهیم و طبق این طرح مناطقی از کشور برای سرمایه‌گذاری و حتی استقرار جمعیت پیش‌بینی شده‌اند.  

حناچی با بیان این‌که این طرح، فرصتی مناسب برای وزارت راه و شهرسازی قلمداد می‌شود، افزود: در این طرح، انطباق سیاست‌های کلان، زیر ساخت‌ها و طرح‌های شهرسازی را مورد توجه قرار گرفته است که هم در حوزه ریلی و هم در حوزه شهری خواهند بود.

وی تاکید کرد: در تلاشیم طرح کالبد ملی را پس از دو دهه دوباره آغاز کنیم و به همین منظور سلسله بازبینی‌هایی در طرح‌های شهری انجام خواهیم داد.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر این‌که بحران کم آبی، تمرکز جمعیت و مسایل منطقه‌ای در کشور باعث بروز مشکلاتی شده است، خاطرنشان کرد: برخی از این موضوعات می‌توانستند فرصت‌های مناسبی را فراهم کنند اما ما به سراغ آن‌ها نرفتیم. در واقع اکنون این‌ موضوعات فرصتی برای ما هستند که اگر برای آن‌ها درست برنامه‌ریزی کنیم، شاید به عنوان نخستین فرصت در کشور بتوان از آن استفاده کرد.

حناچی یادآور شد: با ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری می‌توانیم جمعیت را در برخی از مناطق جذب کنیم. مثلا پارس جنوبی بدون آن‌که کسی برنامه ریزی یا اصراری داشته باشد، به علت ایجاد اشتغال جمعیت را به خود جذب کرد.

وی با تاکید بر این‌که اگر بخواهیم در سواحل جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم، باید درباره این موضوع به دقت فکر کنیم، افزود: ما آغاز طرح کالبد ملی را با هماهنگی طرح آمایش سرزمین و همراهی طرح جامع حمل و نقل فرصتی مغتنم می‌شماریم. در تلاشیم مقدماتی را فراهم کنیم تا از تجربیاتی که تاکنون به دست آوردیم، حداکثر استفاده را ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی هدف برگزاری این همایش را طرح مسئله و تفکر درباره آن عنوان کرد و گفت: این جلسه می‌تواند راهی باشد تا برای همه مشاورانی که در حوزه‌های مختلف شهری،  در شهرهای کوچک،  میانی و کلان شهرها و مجموعه‌های شهری فعالیت می‌کنند، طرح مسئله شود.  تلاش می‌کنیم با هماهنگی بخشی و فرابخشی و از طریق ابزار شورایعالی شهرسازی و معماری و بر اساس مطالعاتی که در سطح کشور در حال انجام می‌شود، تصمیم‌گیری‌های خود را انجام دهیم.

حناچی اهمیت و جایگاه شورایعالی شهرسازی و معماری را در کشور یادآور شد و گفت: در کشور مرجع دیگری مانند شورایعالی سراغ ندارم که بتواند هماهنگی‌های لازم بین وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای مربوطه را فراهم کند و ما باید از این فرصت به درستی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: برای این‌که اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و به هماهنگی بیشتری در مسایل بخشی و فرابخشی برسیم می‌خواهیم از طریق برنامه‌ریزی مناسب، ‌شرایطی را فراهم کنیم تا اگر موضوعی خواست تبدیل به تهدید شود، آن را به یک فرصت تبدیل کنیم و چنین کاری فقط با هماهنگی بخش‌های مختلف امکان‌پذیر خواهد بود. /

نظر شما