شناسهٔ خبر: 51709 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی پیش‌بینی كرد:

رشد ابر، رگبار و وزش باد شدید در استان‌های کشور/ هشدارهای هواشناسی به شهروندان

هوا شناسی - ابری سازمان هواشناسی برای امروز و فردا رشد ابر، همراه با رگبار و رعد و برق را در استان‌های مختلف کشور از جمله تهران پیش‌بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، سازمان هواشناسی برای امروز رشد ابر گاهی با رگبار و رعدوبرق موقت و وزش باد شدید لحظه ای در شرق مازندران، ارتفاعات جنوبی گلستان، قزوین، مرکزی، برخی نقاط اصفهان، لرستان، شرق ایلام، نواحی کوهستانی شمال و شرق خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و ارتفاعات غربی فارس وغرب بوشهر و همچنین ارتفاعات البرز در شمال شرق استان تهران و شمال غرب سمنان، جنوب قم، جنوب شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را پیش‌بینی کرده است.

بر اساس این گزارش در روز شنبه نیز رشد ابر گاهی با رگبار و رعدوبرق موقت و وزش باد شدید لحظه ای را در اصفهان، چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه شمالی استانهای فارس و کرمان، برخی نقاط یزد، همدان، مرکزی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، شرق کرمانشاه، شرق ایلام، بوشهر، جنوب قزوین، برخی نقاط استانهای تهران و البرز، شرق مازندران، شمال غرب سمنان شاهد خواهیم بود.

شایان توجه است که ویژگی سامانه های فصل بهار  احتمال بسیار بالا برای وقوع بارشهای رگباری همراه با رعدوبرق است که علیرغم قابل توجه نبودن مقدار بارش تجمعی در بازه شبانه روز، به سبب بارش شدید موقت در بازه زمان نسبتا کوتاه منجر به روان آب و سیلاب ناگهانی در مناطق مستعد و از جمله  در رودخانه های فصلی و  دره های کوهستانی پرشیب  و همچینن وقوع رعدوبرق بویژه در ارتفاعات می شود.  

 توصیه می شود هوطنان عزیر با توجه به فعالیت مربوطه در مناطق مختلف کشور نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

۱-  ضمن توجه به اطلاعیه های هواشناسی، پیش بینی وضع هوای منطقه مورد نظر را با جزئیات بیشتر از مرکز هواشناسی استان مربوط  دریافت نمایند.

۲- با لحاظ تدابیر مورد نیاز ضمن حفظ ایمنی  در مواجه با این شرایط آمادگی لازم را در مناطق یاد شده داشته باشند.

۳- فراوانی وقوع رعدوبرق در سامانه های بهاری و بخصوص در مناطق کوهستانی احتمال برخورد صاعقه بیشتر است. بنابراین با مشاهده رعدوبرق اقدامات زیر موجب کاهش خسارت و افزایش ایمنی میگردد:

- اگر در حال رانندگی یا سرنشین خودرو می باشید  بهتر است در خودرو بمانید و پیاده نشوید.

- از گاردریلهای فلزی کنار جاده ها فاصله گرفته و در نزدیکی آنها قرار نگیرید

- از پناه گرفتن در زیر درختان خودداری نموده و همچنین از اجسام فلزی بلند مانند دکلهای انتقال نیرو قرار فاصله کافی داشته باشید.

- در نقاط مرتفع و بلندیها توقف ننمایید.  

- همچنین برای حفظ ایمنی در برابر سیلابهای موقت و ناگهانی از برپایی چادر و توقف طولانی یا استراحت در مناطق مستعد روان آب و سیل خودداری نمایید.  

شایان ذکر است در روز جمعه و شنبه به سبب رگبار و رعد وبرق و وزش باد شدید موقت غرب خلیج فارس مواج پیش بینی می شود و لذا توصیه می شود هنگام تردد قایقهای تفریحی و شناورهای سبک نکات ایمنی رعایت گردد.

نظر شما