شناسهٔ خبر: 5172 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در همایش جایگاه مسکن در طرح‌های توسعه شهری مطرح شد:

تفاوت‌ الگوی توسعه شهرسازی ایران، انگلستان و آمریکا/ ارائه راه‌حل برای از بین بردن الگوی نادرست

مسکن مهر خوزستان یک استاد دانشگاه به مهمترین تفاوت‌های الگوی توسعه شهرسازی در ایران و دو کشور آمریکا و انگلستان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیژن کلهرنیا صبح امروز سه‌شنبه ۱۹ اسفند در نخستین «همایش جایگاه مسکن در طرح‌های توسعه شهری» که در وزارت راه و شهرسازی برگزاری شد با اشاره به طرح‌های جامع شهری در ایران اظهار کرد: «کاربری زمین به جای سازماندهی فضا»، «مسکن در طرح‌های جامع» و «شهرسازی رویه‌ای یا محتوایی» از مشخصات طرح‌های جامع شهری در ایران است.

این استاد دانشگاه به مدل توسعه شهری در انگلستان اشاره کرد و گفت: کنار گذاشتن الگوهای سنتی طرح‌های توسعه شهری، دست یافتن به ظرفیت نهفته توسعه شهری طبق مدل گلاسکو، منچستر و ادینبورگ، شهرسازی به عنوان روند مستمر ظرفیت ‌سازی، ایجاد تعادل و پایداری از مهمترین ویژگی‌های مدل توسعه شهری این کشور به شمار می‌آید.

وی درباره مدل توسعه شهری آمریکا هم توضیح داد: در این مدل حداکثر تداخل عناصر شهری و مسکن به همراه حداکثر نظارت اجتماعی انجام می‌شود و مصلحت عمومی به همراه گسترش نهادهای مدنی شهری به دست می‌آید. 

کلهرنیا همچنین به الگوی شهرسازی در ایران اشاره کرد و افزود: حداكثر جدایی گزينی در عناصر اصلی، مسکن مستقل از بافت، جدایی شهر کهن و گسترش شهرهای جدید، بحران در همه الگوهای مسکن و فقدان ظرفیت نهادی در الگوی جامع خردگرا برای ايجاد هم‌گرائی در ساختارها از جمله ویژگی‌های توسعه شهری در ایران است.

به گفته وی، در ایران عدم پیوند شهر و پیرامون و تراکم کاذب و ناهمگن بسیار دیده می‌شود و از سوی دیگر الگوی شهرسازی در ایران از ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به طور مطلق جدا شده است.

کلهرنیا نبودن پیوند ساختاری را عامل جدایی مسکن و پروژه‌های مجموعه‌سازی، شهرک‌‌سازی و به تازگی مسکن مهر از شهرسازی دانست و گفت: برای برون رفت از این مسائل باید الگوی شهرسازی‌مان را تغییر بدهیم و به سازماندهی متعادل و پایدار ساختار فضایی فکر کنیم. همچنین الحاق بخش تلفیق شهرسازی به مطالعات بازنگری طرح جامع مسکن با توجه به فقدان دیدگاه‌های شهری در مطالعات مذکور راه‌حل دیگری برای این موضوع به شمار می‌آید./

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
مطالبی که اساتید در همایش‌ها و نشست‌های تخصصی مطرح می کنند نظرات کارشناسی آنها قلمداد می‌شود نه نظرات رسمی وزارت راه و شهرسازی.

برچسب‌ها:

نظر شما