شناسهٔ خبر: 51848 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

لایروبی اسکله کانتینری جزیره نگین بوشهر آغاز شد

جزیره نگین سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: طرح لایروبی اسکله پایانه کانتینری مجتمع بندری جزیره نگین بوشهر با ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، نورالله اسعدی با اعلام این خبر گفت: با انجام عملیات لایروبی این اسکله زمینه پهلوگیری کشتی‌های با تناژ ۵۰ هزار تن در پایانه کانتینری مجتمع بندری جزیره نگین فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح در مدت چهار ماه اجرا می‌شود اضافه کرد: هم‌اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر بوشهر ۳۰۰ هزار تی ای یو در سال است که با افتتاح پایانه کانتینری جزیره نگین در نیمه نخست سال جاری ظرفیت آن به بیش از ۶۰۰ هزار کانتینر می‌رسد و به‌عنوان دومین بندر کانتینری کشور پس از بندر شهید رجایی خواهد بود.

اسعدی یادآور شد: با تکمیل طرح توسعه‌ای بندر بوشهر در جزیره نگین ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر از هفت میلیون تن کنونی به ۱۵ میلیون تن افزایش می‌یابد.

اسعدی با اشاره به قابلیت مهم مجتمع بندری نگین افزود: ‌محدوده ۵۰ هکتاری بندر بوشهر باوجود افزایش ۱۰ هکتاری، پاسخگوی توسعه این بندر نبود که در این زمینه مجتمع بندری جزیره نگین برای ساخت پایانه‌های کانتینری، چندمنظوره و اسکله کالای فله و مایع اختصاص یافت.

وی ادامه داد: مساحت مجتمع بندری نگین بوشهر ۴۷۰ هکتار است که طرح‌های پیش‌بینی‌شده در مجتمع بندری نگین در مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار اجرا می‌شود و مابقی آن نیز اراضی پشتیبان است.

طرح توسعه بندر بوشهر با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در سفر سال ۱۳۹۳ رئیس‌جمهوری به این استان آغازشده است.

در زمان حاضر احداث پایانه کانتینری در ۱۵هکتار فاز نخست جزیره نگین با ۳۰۰ متر اسکله و ظرفیت پذیرش کشتی‌های ۵۰ هزار تنی ازجمله طرح‌های در دست اجراست.

در افق میان‌مدت، این اسکله به ۲ پست تبدیل و زمین‌های پشتیبانی آن به حدود ۴۵ هکتار می‌رسد.

علاوه براین احداث پایانه چندمنظوره در بندر نگین در زمینی به وسعت ۱۷ هکتار با ۳۰۰ متر طول و با پذیرش کشتی‌های ۵۰ هزار تنی ازجمله دیگر طرح‌های در دست اقدام است که یکی از کارهای اختصاصی آن ارائه خدمت به کانتینرهاست.

ساخت پایانه اختصاصی صادرات محصولات و مواد مختلف در زمینی به وسعت ۱۵ هکتار با ۸۰ متر طول اسکله و ظرفیت پذیرش کشتی‌های ۲۵ تا ۳۰ هزارتنی ازجمله دیگر طرح‌های در دست اجرا در بندر نگین است.

در استان بوشهر ۱۱ بندر تجاری فعال است که ۱۱هزار و ۱۰۰ شناور و ۴۰ هزار دریانورد در آن‌ها فعالیت دارند.

نظر شما