شناسهٔ خبر: 51916 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی:

اجرای طرح‌هادی مهمترین وظیفه بنیاد مسکن در روستاهای کشور/ افزایش ۳۳ درصدی مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی/ رسالت اصلی بنیاد رسیدگی به مسکن کم درآمدهاست

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی گفت: رسالت اصلی بنیاد مسکن رسیدگی به مسکن کم‌درآمدهاست و اگر آن را انجام ندهیم حرف و پیام حضرت امام (ره) تحقق پیدا نکرده و در پیشگاه امام و ملت مواخذه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد این بنیاد و افتتاح حساب ۱۰۰ امام (ره) ضمن زنده نگه داشتن یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و درود به پیشگاه مقام معظم رهبری و شهدای این مرز و بوم و خوش آمدگویی به همه شرکت کنندگان اظهار داشت: این گردهمایی بهانه‌ای شد تا تا شمه‌ای از فعالیت های بنیاد را اعلام کرده و مروری برنامه‌های سال جدید داشته باشیم. برنامه های امسال به ترتیب در حوزه‌های در بنیاد، عمران و مسکن روستایی، مسکن شهری و خیرین مسکن ساز درخصوص مسائلی از قبیل بودجه، اعتبارات و پشتیبانی است.

وی ادامه داد: در روستاها وظیفه اصلی که برعهده‌مان گذاشته شد بحث اجرای طرح‌های هادی است. صدور اسناد مالکیت در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، بهسازی بافت با ارزش روستا، بهسازی روستاهای هدف گردشگری، تملک و واگذاری و اخذ سند اراضی روستایی و ارائه خدمات در صدور پروانه ساختمانی روستایی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درخصوص اجرای طرح هادی در روستای هدف گفت: اگر نگاهی به آمار روستاهای کشور داشته باشیم شاهد هستیم که روستاهای بالای ۲۰ خانوار که ۳۹ هزار ۴۶۵ روستا هستند در اکثر آنها طرح هادی تهیه شده و به صددرصد رسیده است. در حال حاضر در مرحله بازنگری این طرح را طی می‌کنیم چون با بزرگ شدن روستاها این بازنگری ضرورت دارد و دیگر طرح‌ها جوابگو نیستند.

وی افزود: این مساله خواسته نمایندگان مجلس و مردم است که یک بازنگری روی طرح‌ها داشته باشیم.  سال گذشته ۴۹۳ روستا بازنگری شدند اما در سال جدید ۳۴۴۸ روستا را بازنگری خواهیم کردالبته‌این کار سنگینی است که خودش یک پروسه شبیه طرح هادی دارد و باید برای آن طرح تهیه شود و اسم آن بازنگری است. در زمینه اجرای طرح هادی از این ۳۸ هزار روستا ۱۷ هزار و ۳۴۲ روستا در آن طرح هادی اجرا شده است. در مجموع با افزایش ۹۱۹ روستای جدید ۴۵۱۸ به دنبال اجرای طرح هادی در این تعداد روستا هستیم. کار مهمی است و قطعا انجام کار روی ۴۵۰۰ روستا کاری نیست که از عهده دستگاهی به تنهایی برآید.

تابش با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در فعالیت های عمران روستایی گفت: در مجموع در فعالیت عمران و روستایی تلاش خوبی به وقوع پیوسته است که از جمله آنها بهبود کیفیت طرح های هادی و بهبود کیفیت در آسفالت روستاهاست در این زمینه با ۵۸۰ هزار تن قیر رایگان که مجلس در اختیارمان گذاشت توانستیم این روستاها را آسفالت کنیم. در این خصوص تاکید ویژه‌ای هم روی سبزینه و طراوت روستاها داریم که از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

بنیاد مسکن با انتقاد از برخی قانون شکنی‌ها در مسیر اجرای طرح هادی تصریح کرد: بنیاد مسکن متولی تهیه طرح های هادی و باید از طرح خودمان پشتیبانی و دفاع کنیم. در جایی که مقررات زیر پا گذاشته می‌شود و خلاف قانون پروانه صادر می‌شود باید محکم بایستیم و این مساله‌ای که از ما طلب می‌شود. این طرح در حال حاضر در حالی تحقق پیدا می‌کند از سویی ما طرح هادی صادر می‌کنیم و از طرفی مردم خلاف قانون خانه می‌سازند و هیچکس این موضوع را مثل نیروهای حاکمیتی جدی نمی گیرد. اولویت بعدی که مطرح است روستاهای هدف گردشگری است که آن را در برنامه داریم.

تابش با پراهمیت دانستن بحث اعتبارات در طرح های بنیاد مسکن اظهار کرد: در سال ۱۳۶۷ اعتبار ملی و استانی‌مان مجموعا ۱۹۰۰ میلیارد تومان بود. یعنی اعتبار استانی ۱۱۲۸ میلیارد تومان و ملی هم ۵۱۹ میلیارد تومان بود. این اعتبارات تخصیص ۴۶ درصدی بود و به نسبت بقیه دستگاه‌ها قابل توجه است. برای امسال هم اعتبار ما ۲۱۷۹ میلیارد تومان است که کمی افزایش داشت اما از آن طرف نمی‌دانیم که تخصیص به چه سرنوشتی دچار می‌شود. در بحث اعتبارات انتظار داریم  نمایندگان مجلس بیشتر توجه کنند و از این به بعد بیشتر مباحث به سازمان برنامه بودجه مربوط است هرچند که نمی توان به نقش موثر مجلس هم اشاره‌ای نداشت.

وی افزود: بازسازی در روستاها و واحدهای مسکونی یکی از برنامه های اولویت دار است  که تاکنون یک میلیون و ۶۳۰ هزار خانه را از مجموع ۵ میلون و ۲۰۰ هزار خانه بهسازی و مقاوم سازی در آنها صورت گرفته است. اعتباری که بانک‌ها در اختیار ما گذاشته اند ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. اعتبار سال ۹۶ از ۲۰۰ هزار واحد برای ۸۱ هزار واحد بود که حدود هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد و این مشکلاتی بود که بانک‌ها داشتند. با این حال با مشکلات مالی به نسبت بقیه دستگاه‌ها وضع بهتر بود. این طرح‌ها باعث شد که خانه های روستایی ما از ۷ درصد به ۴۰ درصد افزایش سهم مقاوم سازی پیدا کنند که‌این رقم خیلی قابل توجه است.

تابش در این خصوص افزود: رقمی را هم برای حساب ۱۰۰ در نظر گرفتیم که پشتوانه بلاعوض روستائیان محروم است. یکی از وظایف ما این است که در روستاهایی که فقیر هستند خانه شان را به کمک تسهیلات و کمک بلاعوض انجام بدهیم. سالی ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومان به حساب ۱۰۰ اختصاص می‌دهیم تا به‌این منظور افرادی که خانه می‌سازند یا وام کفاف نمی دهد، آورده را به‌این نحو تامین می‌کنیم. در مسکن روستایی در مسکن روستایی تاکید ویژه‌ای روی استفاده از ا نرژی های پاک داریم که نصب ۲۰۵۰ آبگرمکن خورشیدی و تعهد ما که پول را به سازندگان بدهیم از جمله طرح‌ها در این زمینه است و رقمی وام می‌دهیم که‌این آبگرمکن را نصب کنند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید ویژه روی بهسازی مناطق کمتر مورد توجه قرار گرفته گفت: در سال جدید توصیه جدی من به همه همکارانم این است که به روستاهایی که نرفته اند یا طرح بهسازی کمتر انجام شده سر بزنند چون وقتی زلزله می‌آید ما در این نقاط آسیب پذیر هستیم. در روستاها از همه همکاران خودم خواستم که پیگیری داشته باشند تا همه روستاها به یک اندازه زیر پوشش طرح بهسازی قرار بگیرند. البته در بعضی از روستاها با استقبال کمی مواجه هستیم که امیدوارم این مسائل حل شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر درخصوص فقیران در روستاهاست. از این مساله ناراحت هستیم که در روستاها یک عده زندگی می‌کنند که به هیچ وجه نمی توانند از عهده مسکن خودشان بربیایند. من خواهش دارم با ابزار حساب ۱۰۰ که در اختیار است این افراد را شناسایی و به داد آنها برسند. رسالت اصلی ما رسیدگی به به مسکن کم درآمدهاست و اگر آن را انجام ندهیم حرف و پیام حضرت امام (ره) تحقق پیدا نکرده و در پیشگاه امام و ملت مواخذه خواهیم شد.

علیرضا تابش با اشاره به کار سخت در زلزله کرمانشاه و ارزیابی مثبت از اقدامات صورت گرفته گفت: درسی که از زلزله گرفتیم درس های زیادی بود و باید این درس‌ها را در امور ساختمانی رعایت کنیم. ما الحاقاتی که در ساختمان‌ها کار کردیم اکثرا در شهرها و روستاها آسیب دیدند. در بازسازی یک آمار وحشتناکی داریم و چون  کشور ما حادثه خیز است باید آماده باشیم و قبل از علاج واقعه پیشگیری داشته باشیم.

وی افزود: در زلزله کرمانشاه تا الان معرفی به بانک‌ها رقم قابل توجهی بوده است و در جذب اعتبارات و پیشرفت فیزیکی عملکردمان خوب بوده است. سعی می‌کنیم طبق برنامه زمان بندی کارها را انجام دهیم و از برنامه عقب نیفتیم. در برنامه کرمان هم به همین شکل یک برنامه زمان بندی مشخص کردیم و زمان را کنترل می‌کنیم. در بازسازی راه را پیدا کرده‌ایم اما باید پشتیبانی بیشتری داشته باشیم.  

بحث مسکن مهر و اقدامات صورت گرفته از سوی بنیاد مسکن در این خصوص دیگر موضوعی بود که تابش با اشاره به آن اظهار کرد: در مسکن شهری مسکن مهر را داشتیم که از ۳۴۸ هزار واحد آن اکثرشان تمام شده و ۱۰ درصد باقی مانده است که امسال آن را هم تمام خواهیم کرد. کار مهمی بود در مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تا الان انجام دادیم که اکثرا هم به فروش اقساطی رسیده است. ۲۹۵ هزار واحد از ۳۴۰ هزار واحد دفترچه گرفته و فروش اقساطی شده است. هرچند که پول به بانک مسکن می‌رود اما زیاد نصیب ما نمی شود اما در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: در مسکنی که خود بنیاد می‌سازد خروجی مان سال گذشته ۳۴۸۵ واحد بود که امسال سعی مان این است که آن را به بیش از ۵ هزار برسانیم که البته‌این عدد مشروط است.  رسیدن به‌این عدد در حالی رخ خواهد داد که تسهیلات در اختیارمان گذاشته شود و تسهیلات در شهرها همچنان موضوعی است که مشخص نیست که از چه محلی تامین خواهیم کرد.

تابش در پایان با اشاره به حمایت های مجلس و دولت از بنیاد مسکن گفت: در برنامه ششم ظرفیت های فوق العاده‌ای را مجلس شورای اسلامی برای ما تصویب کرده و جاد دارد تشکری از این بابت داشته باشیم. ما خوشبختانه به جز مجلس از پشتیبانی خوب دولت برخوردار هستیم و در کنار آن روحانیت و مردم هم کنار ما هستند. همیشه سعی شد بی سروصدا و با آغشته نکردن کارمان به سیاسی کاری اقدامات خودمان را پیش ببریم و این توسعه‌ای است که همیشه به همکاران خودم در اجرای وظایف خودشان دارم.

نظر شما