شناسهٔ خبر: 52111 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

ادامه بارش برف و باران در اغلب شهرها/ کاهش دما تا ۱۰ درجه/ هشدار وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها‌

باران تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور به صورت بارش باران، برف، گاهی طوفان تندری، رگبار و رعدوبرق و وزش تند باد لحظه‌ای و در برخی نقاط بارش تگرگ، پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند موجب آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها در این مناطق شود.‌

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، سامانه بارشی مستقر در کشور به تناوب تا روزهای پایانی هفته فعال خواهد بود.

امروز یکشنبه بارش در ارتفاعات البرز و در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی و خراسان رضوی به صورت برف است و احتمال لغزندگی و اختلال در حمل‌ونقل در جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی این مناطق وجود دارد.

روز آینده سامانه بارشی در اغلب مناطق کشور غیر از بخش‌هایی از جنوب شرق و شمال‌غرب فعال است و در مناطق مختلف، بارش باران گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد سبب بارش تگرگ خواهد شد.

شدت بارش‌ها روز دوشنبه در جنوب کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، تهران، البرز، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ‌ اصفهان، ‌ یزد، خراسان شمالی، ‌ خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بوشهر و برخی مناطق سمنان خواهد بود؛ همچنین بارش در سیستان و بلوچستان و هرمزگان به صورت پراکنده خواهد بود.

‌روز دوشنبه در ارتفاعات البرز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان و ارتفاعات زاگرس در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان و جنوب همدان، بارش به صورت برف خواهد بود.

روز سه‌شنبه سامانه بارشی همچنان در کشور فعال است و عمده فعالیت آن در نیمه مرکزی و جنوب کشور پیش‌بینی می‌شود، شدت بارش‌ها در این روز در شرق کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، اصفهان، شمال خوزستان، فارس، غرب کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

روز سه‌شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و شمال شرق در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و به صورت پراکنده بخش‌هایی از ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش به صورت برف خواهد بود و احتمال لغزندگی و اختلال در حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد.

همچنین با توجه به کاهش دما، فعالیت این سامانه بارشی در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی به شکل برف خواهد بود.

تداوم فعالیت سامانه بارشی مستقر بر روی کشور به صورت بارش باران، گاهی به شکل طوفان تندری به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش تند باد لحظه‌ای و در برخی نقاط بارش تگرگ، در برخی نقاط  پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند موجب آبگرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در این مناطق شود. ‌

در این راستا روز دوشنبه ۹۷/۱/۲۷‌ در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، نیمه جنوبی همدان، تهران، البرز، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، برخی مناطق به ویژه نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، و بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، تهران، سمنان، جنوب کردستان، شمال کرمانشاه، شمال و شرق لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری،  طوفان تندری به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش تند باد لحظه‌ای و‌ بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند موجب آبگرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها شود.

توصیه می شود جهت جلوگیری از خسارت‌های احتمالی  با توجه به شرایط جوی حاکم در منطقه، از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیلها خودداری شود و با مشاهده سیلاب در مسیرهای عبوری از ورود با خودرو به درون سیلاب خودداری شود، زیرا اغلب به سبب گل آلود بودن عمق سیلاب مشخص نیست.

با نفوذ جریانات شمالی تا روز دوشنبه کاهش ۶ تا ۱۰ درجه‌ای دما در استان‌های واقع در نوار شمالی کشور، شمال شرق و استان‌های واقع در البرز مرکزی و شرقی رخ خواهد داد.

روزهای یکشنبه و دوشنبه در نیمه شرقی کشور و دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در برخی مناطق جنوب شرق و شرق کشور احتمال وقوع گردوخاک وجود دارد.

شرق خلیج‌فارس و تنگه هرمز تا پایان امروز و همچنین دریای خزر امروز و فردا به سبب وزش باد شدید مواج است.

آسمان تهران فردا ابری همراه با بارش باران و وزش باد، گاهی رعدوبرق و افزایش باد پیش‌بینی می‌شود و روز سه‌شنبه آسمان تهران ابری، گاهی با رگبار باران خواهد بود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۱۰ و ۴ درجه خواهد بود.

روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۳۴ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و همدان و زنجان با کمینه دمای ۲ درجه زیر صفر و اردبیل با کمینه دمای ۵ درجه زیر صفر، سردترین مراکز استان خواهند بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز ۱۷ فروردین‌ماه سال جاری ۹۵.۲ میلی‌متر ثبت شد، بارش در سال گذشته در این بازه زمانی ۱۷۹.۹ میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری ۴۷.۱ درصد کمتر از سال گذشته است، بیشترین میزان بارش در هفته بیست و هشتم متعلق به منطقه مینودشت در استان گلستان به میزان ۳۱ میلی‌متر بوده است.

نظر شما