شناسهٔ خبر: 52127 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اخوان عبدالهیان مطرح کرد:

تشکیل کارگروه حمایت ازکالای ایرانی در راه و شهرسازی خراسان رضوی

نشست مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در حوزه وزارت راه و شهرسازی به صورت خودجوش حرکت‌هایی را در راستای حمایت و مصرف کالای ایرانی شروع می‌کنیم و این موضوع دستور کار ثابت در هر جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا اخوان عبداللهیان در اولین جلسه شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی استان خراسان رضوی در سال ۹۷ که در این اداره کل برگزارشد، با بیان این مطلب گفت: دومین گام پس از تشکیل این کارگروه، شناسایی اقلام مصرفی مجموعه ها و پروژه هاست؛ همچنین علاوه بر این، مزیت‌ها و معایب کالاهای داخلی و خارجی مورد استفاده نیز استخراج تا تولیدکنندگان داخلی بر اساس نیاز و متناسب با شرایط استفاده، کالاها را تولید کنند.

وی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی و اعلام مزیت‌ها و معایب کالاهای ایرانی از طریق اتحادیه های تولید کنندگان به آنها اعلام خواهد شد، یادآور شد: بهبود کیفیت و فرهنگ‌سازی مصرف کالای ایرانی در تمام حوزه‌های زیر مجموعه راه و شهرسازی استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

اخوان عبداللهیان بیان کرد: اگرچه استانداری در این موضوع ورود و در این زمینه برنامه‌ریزی خواهد کرد؛ اما ما در حوزه وزارت راه و شهرسازی به صورت خودجوش حرکت‌هایی را در راستای حمایت و مصرف کالای ایرانی شروع می‌کنیم و دستور کار ثابت در هر جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی خواهد بود تا ضمن هماهنگی و هم‌افزایی از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم کنیم تا پیمانکاران در پروژه‌ها موظف به استفاده از کالای ایرانی باشند، تصریح کرد: برای معرفی و پشتیبانی از سازندگان، مجریان و تولیدکنندگان اقلام ساختمانی که از کالا و خدمات ایرانی استفاده کنند، آمادگی داریم.

همچنین ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در این جلسه گفت: تسهیل حمل و نقل برای صادرات کالاهای ایرانی از طریق ریلی، هوایی و جاده نیز یکی از راهکارهای حمایت از کالای ایرانی است که ما در حوزه ریلی این موضوع را دنبال کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در ماه‌های پایانی سال گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، صادرات نیز افزایش یافت و با تقاضای انبوهی برای صادرات مواجه شدیم که با حمایت استاندار خراسان رضوی این نیاز پاسخ داده شد.

ضیائی مهر درباره عملکرد این اداره کل در نوروز امسال گفت: در این ایام با ۲ هزار رام قطار، ۸۹۸ هزار نفر را جابجا کردیم که به نسبت سال قبل ۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این که ۱۰۰ درصد برنامه‌های تعریف شده عملیاتی شده‌است، تصریح کرد: در ایام تعطیلات نوروز، ۹۶ درصد قطارها راس ساعت حرکت کرده‌اند.

ضیائی مهر افزود: با توجه به اینکه ناوگان بالای ۳۰ سال را از مدار خارج کردیم، متوسط عمر ناوگان ریلی از ۲۴ سال به حدود ۱۸ سال کاهش یافت.

ورود ۱۵ هزار نفر از راه هوایی به مشهد

همچنین قاسم زاده مدیرکل فرودگاه های استان نیز گفت: از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فرودین ۳ هزار و ۷۰۰ پرواز انجام و بیش از ۵۴۵ هزار مسافر جابجا شدند البته ظرفیت لازم برای ۴۵۰۰ پرواز فراهم شده بود اما سانحه هوایی اخیر در آمار کاهش مسافران هوایی تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه بیشترین پروازها مربوط به فرودگاه های مهرآباد، مشهد و کیش بوده‌است، تصریح کرد: در همه فرودگاه‌ها به همین میزان کاهش یافته است که به دلیل اینکه ۴ هزار مسافر روزانه کمتر از میزان پیش‌بینی شده داشتیم تسهیلات بهتری را ارائه کردیم.

قاسم زاده افزود: در سال ۹۶ بالغ بر ۷۰ هزار پرواز از این فرودگاه انجام و ۱۰.۵ میلیون نفر مسافر ورودی و خروجی جابجا شده‌اند.

وی با انتقاد از نحوه محاسبه آمار ورودی مسافران فرودگاه به عنوان زائر اظهار کرد: روزانه ۱۵ هزار نفر از طریق فرودگاه وارد مشهد می شوند که حدود ۷ هزار نفر را زائر و مسافر محاسبه می‌کنند و حدود ۸ هزار مسافر را ساکنان شهر مشهد در نظر می‌گیرند که این سوال وجود دارد چگونه به این تشخیص رسیده اند.

جابجایی ۳۰ میلیون مسافر در نوروز ۹۷ در خراسان رضوی

همچنین نصری مدیرکل راهداری و حمل  و نقل  جاده ای استان نیز گفت: در نوروز امسال ۳۰ میلیون مسافر را جابجا کردیم که ۴۸ درصد ورودی و ۵۲ درصد خروجی بوده است.

وی آمار اعلامی به عنوان زائر و مسافر استان را دچار اشکال دانست و افزود: آمارهای خروجی براساس آماری است که از پایانه‌های شهرداری دریافت می شود در حالی که ۴۰ تا ۵۰ درصد مسافران اتوبوس ها خارج از پایانه سوار می شوند.

نصری با بیان اینکه امسال در تصافات عمدتاً خودرو پراید مقصر بوده است، تاکید کرد: افزایش استفاده از ناوگان شخصی یک زنگ خطر است.

وی به ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: ناوگان عمومی هیچ گونه تلفات و تصادفی نداشته است.

نظر شما