شناسهٔ خبر: 52169 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی؛

تداوم بارش برف و باران در کشور/ از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود/ افزایش ۱۲ درجه‌‌ای دما در شمال کشور

هوا شناسی - بارندگی افزایش دما از روز چهارشنبه تا جمعه در نیمه شمالی کشور که این روند افزایشی در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل بین ۸ تا ۱۲ درجه است.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه بارشی مستقر روی کشور امروز در اغلب مناطق غیر از شمال غرب و جنوب سیستان و بلوچستان فعال است و موجب بروز رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در نقاط سردسیر و مرتفع بارش برف شده است.

براساس گزارش فارس، امروز در ارتفاعات استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، البرز شرقی، شرق و نقاط سردسیر استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش برف ادامه دارد.

روز سه‌شنبه بارش‌ها در شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از جنوب شرق،‌ نواحی مرکزی، برخی نقاط غرب، جنوب غرب و جنوب کشور به صورت رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در نقاط سردسیر و مرتفع شمال شرق و زاگرس مرکزی به صورت بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

روز سه‌شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و شمال شرق در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و به صورت پراکنده بخش‌هایی از ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش به صورت برف خواهد بود و احتمال لغزندگی و اختلال در حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد.

همچنین با توجه به کاهش دما، فعالیت این سامانه بارشی در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی به شکل برف خواهد بود.

تداوم فعالیت سامانه بارشی مستقر بر روی کشور به صورت بارش باران، گاهی به شکل طوفان تندری به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش تند باد لحظه‌ای و در برخی نقاط بارش تگرگ، در برخی نقاط  پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند موجب آبگرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در این مناطق شود.‌

توصیه می شود جهت جلوگیری از خسارت‌های احتمالی با توجه به شرایط جوی حاکم در منطقه، از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود و با مشاهده سیلاب در مسیرهای عبوری از ورود با خودرو به درون سیلاب خودداری شود، زیرا اغلب به سبب گل آلود بودن عمق سیلاب مشخص نیست.

روز چهارشنبه از شدت فعالیت سامانه بارشی کاسته شده ولی همچنان در برخی نقاط نیمه شرقی، نواحی مرکزی، دامنه‌های البرز غربی، مرکزی و شرقی و دامنه‌های زاگرس مرکزی در برخی ساعات رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

از روز چهارشنبه تا جمعه در نیمه شمالی کشور روند افزایش دما داریم که این افزایش دما در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل بین 8 تا 12 درجه است.

نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مواج است.

آسمان تهران فردا نیمه‌ابری همراه با مه صبحگاهی در برخی ساعات بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 9 و 3 درجه خواهد بود.

روز آینده شهرکرد و زنجان با کمینه دمای 4 درجه زیر صفر سردترین مراکز استان و بندرعباس با بیشینه دمای 33 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان خواهد بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز 24 فروردین ماه سال جاری، 104.6 میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 182 میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری 42.5 درصد کمتر از بارش سال گذشته است؛ بیشترین میزان بارش در هفته بیست و چهارم سال زراعی متعلق به منطقه ایوان در استان ایلام به میزان 73.4 میلی‌متر و سردترین منطقه اردبیل با دمای 5.2 درجه زیر صفر بوده است.

نظر شما