شناسهٔ خبر: 52172 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تلاش برای اصلاح روند معیوب گسترش خارج از ضابطه شهرها/ تاکید بر سیاستگذاری روشن شورای عالی‌شهرسازی

محمدسعيد ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری با اعلام این مطلب که به صورت مشترک از سوی کمیسیون‌های ماده ۵ و همچنین شورای‌عالی، سياست روشنی نسبت به روند ساخت‌و‌سازهای غيرقانونی و فروش ضوابط منتشر می‌شود، گفت: اعضای شورای‌عالی در مورد روند معیوب گسترش شهرها و ساخت وسازهای خارج از ضابطه اعلام نظر قطعی کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷، در رابطه با تاكيد مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بر مواجهه با بي انضباطي حاكم بر سازمان فضايي شهرها، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام و تاكيد بر رویکردهای نوين شورای‌عالی شهرسازی و معماري ایران در تهیه طرح‌های توسعه شهری، گفت: ما در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به وضعیتی که در شهرها وجود دارد انتقاد داریم و راهکارهایی را نیز برای اصلاح وضع موجود پیشنهاد می‌کنیم که باید این روند و تلاش برای اصلاح وضع موجود را در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها نیز نهادینه و آن را تبدیل به دغدغه عمومی کنیم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: کمیسیون‌های ماده ۵ و ما در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در صددیم که سياست هاي روشن و واحدي را نسبت به ساخت و سازهای خلاف و غير قانوني داشته باشیم.

ایزدی تصریح کرد: معتقدیم نباید روند ساخت و سازهای خارج از چهارچوب قانونی طرح‌ها و برنامه های مصوب كه به نوعی با عنوان حقوق مکتسبه مورد مطالبه قرار مي گيرد مورد تاييد قرار گيرد.
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران یادآور شد: در بیشتر جلسات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درگیر موضوعات حل و فصل ایجاد حقوق مکتسبه به دلیل رعایت نکردن قوانین موجود هستیم و در جریان بررسی موضوعات شاهد هستیم که بیشتر آنها نیز در راستای روند توسعه واقعی و اصولی شهرها انجام نشده‌اند.

وی تاکید کرد: خواهشم از اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران این است که نسبت به روندی که در حال حاضر پیش‌روی خود داریم و شامل ساخت و سازها و توسعه‌هایی خارج از ضوابط است و برخی از نمونه‌های آن شاملِ ۱۸۰ هکتار در جیرفت، ۶۰ هکتار در شیراز است، موضع گیری و سیاستگذاری روشنی داشته باشند.

ایزدی با تاکید دوباره بر این مطلب که اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد روند معیوب گسترش شهرها و ساخت وسازهای خارج از ضابطه اعلام نظر قطعی کنند، یادآور شد: در سال ۷۸ مصوبه‌ای در شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوب شد که بسیار روشن اعلام می‌کند که شهرها تا زمان رسیدن به حد تراکم پیشنهادی در طرح جامع به هیچ‌عنوان نباید محدوده‌هایشان باز و گسترده شود.

وی ادامه داد: این سیاستگذاری روشنی است و باید پای آن بایستیم و از مسئولان شهری و استانی بخواهیم که این موارد را مدنظر قرار دهند و به طور کامل رعایت کنند.

ایزدی همچنین گفت: متاسفانه در دوره هشت ساله بعد از مصوبه، هیچکدام از موارد رعایت نشد و به همین دلیل مواردی از این دست را شاهد هستیم که یکهزار هکتار به بندرعباس و ۸۰۰ هکتار به شهر یزد اضافه شد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: ما هم‌اکنون در نظر داریم به عنوان یک موضع‌گیری روشن در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، چنین سیاستگذاری را موردتاکید قرار دهیم تا بتواند پیشگیری و پیش‌نگری کند نسبت به روندی که پیش‌روست، داشته باشد.

گفتنی است، نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷ با سه دستور جلسه ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز، طرح توسعه و عمران حوزه نفوذ (جامع) شهر مرند و مغایرت اساسی طرح جامع شهر شیراز (الحاق ۹ / ۳۱۱ هکتار به محدوده منفصل شهر شیراز موسوم به روستای گویم) به ریاست وزیر راه و شهرسازی و به دبیری محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با حضور مسئولان ملی و نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط و همچنین مسئولان استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

نظر شما