شناسهٔ خبر: 52238 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی استان قم خبر داد:

۴۸۰۹ هکتار از بافت شهر قم ناکارآمد است/ سکونت ۴۳ هزار نفر در بافت تاریخی قم

بافت فرسوده قم رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: مجموع کل مساحت قم ۱۲ هزار و ۹۳۹ هکتار است که چهار هزار و ۸۰۹ هکتار از بافت این شهر، فرسوده و ناکارآمد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، فهیمه فتاحی‌زاده گفت: این میزان بافت فرسوده شامل بافت تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های ناکارآمد میانی و بافت‌هایی با پیشینه روستایی است که نیازمند بهسازی، نوسازی و یا بازسازی است.

وی اضافه کرد: بیش از ۶۹۷ هزار و ۳۲۰ تن معادل بیش از ۷۰ درصد جمعیت قم در بافت‌های ناکارآمد این شهر سکونت دارند.

وی افزود: برخی بناها از نظر ارزش فیزیکی، کالبدی و اجتماعی فرسوده بوده و قابل مرمت نیست که باید تخریب و بازسازی شود، برخی بناها با بهسازی قابل بهره‌برداری است و برخی بناهای دیگر نیز باید نوسازی شود.

فتاحی‌زاده با اشاره به تسهیلات ارائه شده به ساکنان مناطق بافت‌های فرسوده گفت: رونق این تسهیلات نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته، زیرا قرار بود دولت بخشی از درصد سود تسهیلات را پرداخت کند و باقی مانده را متقاضیان پرداخت کنند، اما به دلیل نبود نقدینگی و اعتبار، این مسئله محقق نشد، در عین حال کاهش سود تسهیلات بانکی به ۱۲ درصد در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، از سال ۱۳۹۳ تاکنون، یک‌هزار و ۳۵۴ متقاضی در قم تسهیلات مربوط به نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی را دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: قرارداد ساماندهی پنج محور تاریخی - فرهنگی، خانه تاریخی شاکری تا آب‌انبار لبچال، لبچال تا امامزاده حمزه، لبچال تا میدان میر، ساماندهی میدان میر و محوطه بیت النور و امامزاده حمزه تا مدرسه غیاثیه (پامنار) با پیمانکاران منعقد شده و در مجموع این طرح‌ها تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم افزود: انعقاد قرارداد احداث درمانگاه امام علی النقی (ع) در سکونتگاه غیررسمی شادقلی خان با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد و تکمیل و بهره‌برداری از درمانگاه ایثار در محله قلعه کامکار، تکمیل مطالعات جامع بازآفرینی شهر قم با رویکرد شهرنگر و تصویب مطالعات مرمت خانه تاریخی لاجوردی‌زاده در محله باغ پنبه قم از دیگر طرح‌هایی است که نیمه دوم سال گذشته اجرا شده است.

وی با بیان این که محله‌ها و سکونتگاه‌های واقع در بافت فرسوده، تاریخی و سایر بافت‌ها نیاز به توجه و ساماندهی بیشتری دارد، گفت: ریزدانگی (مساحت کم قطعه)، نفوذناپذیر (عدم دسترسی مطلوب) و ناپایداری (عدم استحکام بنا) از ویژگی‌های اولیه بافت فرسوده است که ضرورت نگاه کلان سیاست‌گذاری در این خصوص، توجه به معیارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سایر جنبه‌های توسعه شهری را نیز روشن می‌کند.

وی در ادامه با بیان این که بناهای تاریخی نه تنها مانع توسعه شهر نیست، بلکه به عنوان یک فرصت ارزشی و هویتی برای شهرها قلمداد می‌شود، گفت: فعالیت‌ها و مداخلاتی که در بافت تاریخی انجام می‌شود شامل سه فعالیت نوسازی، بهسازی یا بازسازی است.

فتاحی‌زاده، تملک بناهای باارزش با هدف حفاظت از آن‌ها را از طرح‌های اداره کل راه و شهرسازی قم عنوان و بیان کرد: خانه تاریخی لاجوردی‌زاده در منطقه باغ پنبه در سال ۱۳۹۴ تملک شده و مرمت این بنا در برنامه کاری سال جاری قرار دارد.

وی گفت: بافت تاریخی شهر قم در درون بافت فرسوده قرار گرفته و در حال حاضر ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در قم وجود دارد و ۴۳ هزار تن در آن سکونت دارند.

نظر شما