شناسهٔ خبر: 52305 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن در گردهمایی فرماندهان بسیج راه‌آهن مطرح كرد؛

نیاز حوزه ریلی به جابه‌جایی ۱۴۲ میلیون تن بار در سال/ ركورد جابه‌جایی بار برای دومین بار در تاریخ راه‌آهن شكسته شد

رسولی عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن در گردهمایی فرماندهان بسیج راه‌آهن با اشاره به جابه‌جایی ۴۶ میلیون تن بار در سال ۹۶ اعلام كرد: برای رسیدن به نقطه سربه‌سر بار نیازمند جابه‌جایی ۷۷ میلیون تن بار در كشور هستیم و اگر بنا داشته باشیم تا ضرر حوزه مسافری نیز جبران كنیم بایستی سالانه ۱۴۲ میلیون تن بار در حوزه ریلی جابه‌جا شود. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن در گردهمایی فرماندهان بسیج راه‌آهن ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضران در ماه پربرکت رجب و تبریك پیشاپیش اعیاد شعبانیه در ارتباط با نقش و اهمیت جایگاه بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: سخن گفتن در این باره توضیح واضحات است و بسیج با عمل و اقدام مبارك خود در طول ۸ سال دفاع مقدس و پس از آن با حضور درصحنه‌های خطیر كشور ثابت كرد كه محکم‌ترین تکیه‌گاه كشور است.

در طول ۸ سال دفاع مقدس تعداد قابل‌توجهی شهید، جانباز و مفقودالاثر تقدیم كردیم تا از حریم و تمامیت ارضی کشور دفاع كنیم و این دوران در عین سختی و وجود مشكلات، دورانی نورانی بود چراكه توانستیم با تلاش و همت و با حداقل امكانات دست دشمنان نظام را از كشور ایران كوتاه كنیم.

وی با اشاره به اینكه بر اساس اعلام نهادهای رسمی؛ آمار تلفات جاده‌ای بیش از ۱۶ هزار نفر در سال است، افزود: مقایسه این تعداد تلفات در مقایسه با حدود ۲۰۰ هزار شهدای جنگ تحمیلی نشان می‌دهد كه ما با یك جنگ از حیث تلفات در جاده‌ها مواجه هستیم و باید همان‌طور كه در دفاع مقدس با همت و همدلی و ایثار عمل كردیم برای غلبه به این مشكل مهم نیز بسیجی وار اقدام كنیم.

رسولی با بیان اینكه این آمار زیبنده نظام ما نیست، تصریح كرد: شركت راه‌آهن به‌عنوان یكی از دستگاه‌های اجرایی كشور همان‌گونه كه در دفاع مقدس مثل یك رزمنده در پشتیبانی از جبهه‌ها وارد عمل شد، الآن هم مانند یك بسیجی متعهد برای كاهش این حجم تلفات در جاده‌ها گام برداشته و با توجه به نقشی كه راه‌آهن در حمل‌ونقل ایمن و سبز دارد، باید بكوشیم تا در حد توان علاوه بر عمل به دستور و منویات مقام معظم رهبری؛ زمینه رفاه و آسایش بیشتر مردم عزیز کشورمان نیز مهیا شود.

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن در ادامه برخی مواد برنامه ششم توسعه را خاطرنشان كرد و گفت: در بند الف ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه آمده است: یك درصد از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز كشور باید در اختیار شركت راه‌آهن قرار گیرد اما متأسفانه باگذشت ۲ سال هنوز الزامات اجرای آن محقق نشده است

رسولی اضافه كرد: در بند ب این ماده تكلیف شده است: سهم حمل ریلی بار در انتهای برنامه، باید به ۳۰ درصد و سهم جابه‌جایی مسافر در این مدت بایستی به ۲۰ درصد برسد.

وی خاطرنشان كرد: در سال ۹۶ در شبكه ریلی كشور، ۴۶ میلیون تن بار جابه‌جا شده كه این رقم در مقایسه با حدود ۴۳۰ میلیون تن بارنامه صادرشده در شبكه حمل‌ونقل زمینی كل كشور، نشان می‌دهد كه سهم راه‌آهن از این رقم نسبتاً كم بوده و می‌بایست افزایش یابد.

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن با اشاره به اینكه سال ۹۷، دومین سال اجرای قانون برنامه ششم توسعه است، گفت: سال گذشته با تلاش و همت همكاران ریلی، ركورد جابه‌جایی بار برای دومین بار در تاریخ راه‌آهن شكسته شد و به رقم ۴۶ میلیون تن جابجایی بار در سال دست یافتیم.

وی افزود: هرچند این رقم با هدف‌گذاری صورت گرفته به دلیل عدم تأمین الزامات موردنیاز از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین برخی از سیاست‌گذاری‌های غلط در توزیع بار و عدم توجه لازم تاریخی به ارجحیت حمل‌ونقل ریلی در توسعه اقتصاد ملی فاصله داشت اما نسبت به سال‌های قبل درخور توجه بوده و موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ خطاب به مدیرعامل وقت راه‌آهن مبنی بر اینكه كاری كنید تا بارها از جاده به ریل منتقل شود تصریح كرد: از همان زمان حركت در این مسیر در دستور كار متولیان راه‌آهن قرار گرفت و تحقق رکوردشکنی حمل بار در مهروموم‌های اخیر نشان از این مسئله دارد.

وی در ادامه به زیان ده بودن حوزه مسافری در سال‌های اخیر اشاره كرد و افزود: در راستای اجرای اصل ۴۴؛ جابه‌جایی مسافر به شرکت‌های بخش خصوصی و همچنین اعمال نظارت، حاكمیت در آن بخش به شركت راه‌آهن واگذار شد و این مسئله سبب شد تا برخی شرکت‌های خصوصی متولی حمل‌ونقل مسافربر اساس مناسبات اقتصادی خود توان بازسازی و نوسازی ناوگان مسافری را با توجه به هزینه‌های بالا و درآمد كم، نداشته باشند و پیرو آن به‌منظور رعایت ایمنی سیر قطارها تعداد قبال توجهی از واگن‌های دارای عمر بالای ۴۵ سال از سیر خارج شدند؛ و در سال جاری نیز واگن‌های بازسازی نشده و ناایمن با عمر بالای ۳۰ سال از سیر خارج خواهند شد. بنابراین با در نظر داشتن خروج این تعداد ناوگان و كاهش تعداد مسافر امری طبیعی است

رسولی با توجه به رشد جابه‌جایی مسافر در ایام پیك نوروز ۹۷، خاطرنشان كرد: تحقق این امر ناشی از همت بلند و باور قوی همكاران حوزه ریلی است كه با تدابیر فنی و مدیریتی این رشد را رقم زدند.

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن با اشاره به رشادت‌های رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس تصریح كرد: ما در كشوری زندگی می‌کنیم كه دوران جنگ تحمیلی را با حداقل امكانات و توكل به خدا با موفقیت و پیروزی پشت سر گذاشته است و لذا امروزه باوجود امكانات و تخصص و به شرط همدلی، مهربانی با یكدیگر باید بتوانیم سایر مسائل، مشكلات کوچک‌تر از آن را پشت سر گذاریم.

وی اشاره كرد: از مسئولین و مردمی كه با دست‌خالی كاری به آن بزرگی كردند انتظار می‌رود مشكلات و مسائل موجود را باصلابت و تدبیر برطرف نموده، بهترین شرایط را فراهم نمایند.

رسولی بابیان اینكه اركان نظام حمایت از راه‌آهن را در دستور كار قرار داده‌اند گفت: كمك دولت به راه‌آهن از طریق قانون بودجه به‌منظور نگهداری و توسعه ظرفیت در شبكه ریلی كشور است و راه‌آهن می‌بایست هزینه‌های جاری، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و ... خود را از طریق كسب درآمد در جابجایی بار و مسافر تأمین كند.

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن با اشاره به اینكه مدیریت راه‌آهن همواره در جهت رفاه و بهبود وضعیت معیشتی همكاران قدم برمی‌دارند خاطرنشان كرد: نگاه و عمل مدیریت راه‌آهن همواره ایجاد رفاه بیشتر برای همكاران است و لازمه تحقق حداكثری این مسئله؛ تحقق درآمد بیشتر است كه تلاش و كوشش همه ما را می‌طلبد.

رسولی با اشاره به جابه‌جایی ۴۶ میلیون تن بار در سال ۹۶ تصریح كرد: همه ما باید توجه داشته باشیم برای رسیدن به نقطه سربه‌سر در حمل بار نیازمند رسیدن به جابه‌جایی ۷۷ میلیون تن بار در شبکه ریلی كشور هستیم و اگر بنا داشته باشیم تا ضرر حوزه مسافری را نیز خودمان جبران كنیم بایستی سالانه ۱۴۲ میلیون تن بار در حوزه ریلی جابه‌جا شود، كه این مهم به‌شرط اینكه حمل‌ونقل ریلی واقعاً در اولویت همه دستگاه‌ها قرار گیرد و سیاست‌های حمل‌ونقل كاملاً اصلاح شود، دست‌یافتنی است. 

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن تأکید كرد: تحقق این اهداف علاوه بر رساندن راه‌آهن به یك وضعیت مطلوب و پویا زمینه كاهش تلفات جاده‌ای را نیز فراهم می‌کند.

نظر شما