شناسهٔ خبر: 52388 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد:

شفاف‌سازی درخصوص به خطرافتادن امنیت پروازهای خطوط هوایی/ افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های پروژه نوین‌سازی سامانه‌های پیش‌بینی

ساختمان سازمان هواشناسی سازمان هواشناسی طی صدور جوابیه‌ای ضمن تکذیب مطالب منتشر شده با عنوان "حذف سامانه‌ای که می‌تواند "امنیت تمام پروازهای کشورمان" را به خطر اندازد" در یکی از خبرگزاری‌های کشور، نکاتی را در خصوص به خطر افتادن امنیت پروازهای خطوط هوایی به منظور شفاف سازی و اطلاع رسانی صحيح به شهروندان گرامی منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور طی صدور جوابیه‌ای پيرو انتشار مطلبي با عنوان "حذف سامانه‌ای که می‌تواند "امنیت تمام پروازهای کشورمان" را به خطر اندازد" در تاريخ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ در گروه اجتماعی یکی از خبرگزاری‌ها، طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها توضيحات زير را ارائه کرد:

مطالبي كه با موضوع "پروژه نوین‌سازی سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور" به نقل از آقاي حبيب رستمي عضو هیأت علمی گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی صنعتی شریف مطرح و منتشر شده است كه با توجه به بيان كردن مطالب نادرست و البته ناقص در خصوص به خطر افتادن امنیت پروازهای خطوط هوایی توضيحات زير برای شفاف سازی و اطلاع رسانی صحيح به شهروندان گرامی ارائه مي‌شود.

۱) سازمان هواشناسی کشور حدود ۱۵ سال پیش مطالعات مربوط به توسعه و نوین­‌سازی مجموعه خود را با همکاری سازمان هواشناسی فرانسه (شرکت mfi) که یکی از پیشرفته‌­ترین هواشناسی­‌های جهان است، انجام داد و یک طرح جامع با توجه به امکانات و توان داخلی تهیه کرد. این طرح شامل بخش­‌های متعددی است که متاسفانه به سبب برخی محدودیت­‌ها از جمله مالی و تحریم­‌های جهانی، به طور کامل اجرا نشد. در زمان تحریم­‌ها یکی از پروژه­‌هایی که قرار شد با توجه به توان داخلی اجرا شود بخش بانک داده بود که تحویل جهاد دانشگاهی گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با مديريت جناب آقای رستمی به عنوان مدیر فنی پروژه شد که در کنار یک شرکت داخلی آن را به مرحله اجرا درآورند. این پروژه قرار بود در مدت ۹ ماه خاتمه یابد كه با توجه به عدم دانش لازم منجر به مشاركت شرکت فرانسوي corobor و متاسفانه اجرای پروژه به سبب همین عدم آشنایی به جای نه ماه، بیش از ۵ سال به درازا کشید و آسیب فراوانی به منابع مالی و فعالیت­‌های سازمان هواشناسي وارد کرد. همچنين پیمانکار داخلی هم ظاهرا به سبب تغییرات قیمت ارز ضرر کرد و در این بین تنها مدیریت پروژه بود که از اجرای این پروژه منتفع گردید و هزینه مديريت پروژه از سه درصد به سبب طولانی شدن اجرای به ۳۰ درصد افزایش یافته بود که با پیگیری و تاکید مدیریت فعلی سازمان این روند فرسایشی متوقف و با آنکه پروژه کامل نشده بود به ناچار در سال ۱۳۹۴ اجرای پروژه پایان یافته اعلام شد.

یکی از آسیب­‌های طولانی شدن اجرای پروژه این است که بدون استفاده سودمند از سامانه ایجاد شده، بسیاری از بخش­های سخت­افزاری و نرم­افزاری آن در حال حاضر قدیمی شده­اند و نیاز به بروزرسانی دارد که با صرف هزینه‌های فراوان و مشکلات عدیده‌ای در فعالیت‌های روزمره همراه است.

۲) اظهار نظرهای سطحی و غیر تخصصی در مطالب منتشره، بیانگر عدم اطلاع دقیق ایشان از فعالیت‌های سازمان هواشناسی است. لازم به یادآوری است که سازمان هواشناسی از ۲۰ سال پیش اقدام به تولید و ارائه پوشه‌های پروازی نموده است که از سال ۱۳۸۵ این پوشه‌ها به صورت خودکار در حال تولید بوده و سازمان از ابزارهای مختلفی برای تولید محتوا استفاده کرده و می‌کند که کاملا منطبق با استانداردهای جهانی است. احتمالا" نگارنده محترم به سبب طولانی شدن اجرای پروژه فراموش کرده‌اند که پروژه یادشده برای ایجاد بانک داده هواشناسی بوده است و نه ایجاد سامانه هواشناسی هوانوردی و تولید پوشه پروازی، لذا آنچه که به عنوان دستاورد جدید از آن یاد می­کنند تنها یک کار تکراری و پر عیب و نقص بوده که برای سرپوش نهادن بر عدم توانایی در اجرای دقیق اصل پروژه و راضی کردن کارفرما تهیه شده است و به همین علت هیچگاه توسط بخش کاربر مورد توجه و استفاده قرار نگرفت.

۳) با توجه به این که نرم­‌افزارهای پیاده شده توسط گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی شريف تماما خارجی هستند، مشخص نیست که ایشان دغدغه کدام یک را دارند، استفاده از نرم‌افزارهای خارجی و یا حمایت از توان داخلی. اما سازمان هواشناسی کشور در راستای استفاده حداکثری از توان داخلی، در حال حاضر قرارداد جامعی با پیمانکار و تیم نرم‌افزاری داخلی دارد که در حال ارتقا و توسعه­ی سامانه‌های عملیاتی موجود و حتی سامانه اطلاعات و پردازش مرکزی (CIPS) است.

۴) بدیهی است که سازمان هواشناسی کشور برای پاسخگویی به نیاز روزافزون و متنوع کاربران خود ناچار به اجرای پروژه‌هایی است که بتواند محصولات و خدمات مورد نیاز آنها را با کیفیت روز جهانی تهیه و ارائه کند. لذا در برخی موارد به دلیل نبود دانش و توان داخلی، اقدام به انعقاد قرارداد با هواشناسی فرانسه که یکی از مراکز برتر هواشناسی دنیا است نموده تا بتواند علاوه بر ارتقاء سامانه­های کاربردی خود، از طریق همکاری‌های گسترده علمی و تخصصی، انتقال دانش و فنآوری به داخل کشور را هم انجام دهد. شایان گفتن است که قرارداد جدید هیچ گونه همپوشانی با زیرساخت‌های موجود از جمله پروژه IRIMO-IS یا هواشناسی جاده‌ای، راداری و ماهواره‌ای نداشته و صرفاً در راستای تکمیل فرآیند‌های اجرایی و خدماتی هواشناسی است.

۵) در رابطه با پروژه هواشناسی جاده‌ای اشاره شده است که این پروژه در زمان مسئولیت آقای رستمی به صورت ۱۰۰ درصد با دانش خارجی اجرا شده است. متاسفانه بهره‌برداری از پروژه به دلیل عدم انتقال دانش توسط پیمانکار داخلی و نیز مقاومت شرکت خارجی و درخواست مبلغ چند صد هزار یورویی، به طور موقت، متوقف شد. اما از سال گذشته با تلاش فراوان کارشناسان خلاق سازمان و همکاری پژوهشکده هواشناسی، پروژه هواشناسی جاده­ای نه تنها بدون نیاز به کمک خارجی عملیاتی شد بلکه ارتقاء یافت و با تلفیق پیش‌بینی‌های جوی، سامانه‌ای در سطح استاندارد روز دنیا پیاده‌سازی و اجرایی شده است که جناب آقای رستمی و دوستانشان می­توانند برای به روزرسانی اطلاعات خود به آن مراجعه نمایند. (نشانی سامانه هواشناسی جاده‌ای (road.irimo.ir.

در پایان یادآور می­‌شود که رویکرد مدیریت فعلی سازمان همواره استفاده و حمایت حداکثری از توان داخلی سازمانی و ملی در توسعه نرم‌افزاری و فناوری بوده و در عمل آن را نشان داده است. موارد بسیاریبرای ارائه وجود دارد که در همین چند سال اخیر اجرایی شده­اند و خارج از حوصله این نوشتار است. چنانچه آقای رستمی و همكارانشان تمایل داشته باشند می­توانند از نزدیک با این فعالیت­‌ها که بعضا بسیار بزرگ و در حد کارهای روز جهانی است، آشنا شوند. بدیهی است در مواردی که امکان داخلی وجود نداشته باشد، بهره‌گیری و استفاده از توان خارجی و بین‌المللی با کیفیت برتر جهانی و با تاکید بر ظرفیت‌سازی و انتقال دانش و فناوری در راستای راهبری و توسعه آتی سامانه‌های تهیه شده، در دستور کار بوده و خواهد بود.

به امید روزی که اظهار نظرهاي کارشناسی و بر پایه­ی داده­ها و اطلاعات بروز و دقیق و نگرانی‌­ها، تنها بر اساس تامین منافع ملی و توسعه و آبادانی همه جانبه کشور و تامین رفاه و آسایش جامعه باشد./

برچسب‌ها:

نظر شما