شناسهٔ خبر: 52408 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک کارشناس بازار مسکن عنوان کرد؛

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و ساختمان پربازده‌تر از سرمایه‌گذاری در املاک تجاری است/ اشباع سرمایه‌گذاری در بازار ملک‌های تجاری

بهروز ملکی یک کارشناس اقتصاد مسکن به تشریح یک اشتباه رایج در سرمایه‌گذاری ملکی در دوره فعلی رونق بازار مسکن پرداخت و گفت: در شرایط فعلی، بازار مسکن و ساختمان برای سرمایه‌گذاری به طور قطع از بازار املاک تجاری جذاب‌تر و پربازده‌تر است و لازم است سرمایه‌گذاران و متقاضیان ورود به حوزه املاک برای سرمایه‌گذاری، به جای ورود به بازار املاک تجاری این بخش‌ها را هدف قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز ملکی، کارشناس اقتصاد مسکن و صاحبنظر در حوزه سرمایه‌گذاری در بازار ملک، اعلام کرد: در دوره رونق فعلی، سرمایه گذاری در سمت تجاری بازار اشتباه است.

وی با بیان اینکه مشخصات رونق در زمان حاضر و در دوره جدید اساسا با مشخصات رونق در دوره های قبل متفاوت است خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شاهد هستیم به رغم توصیه‌های قبلی برخی از سرمایه‌ها به صورت مجدد در حال ورود به بازار املاک تجاری است این در حالی است که به دلیل اشباع این بازار از ظرفیت سرمایه‌گذاری و ساخت، هم‌اکنون به هیچ وجه بازار املاک تجاری به عنوان محل امن و پربازده برای سرمایه‌گذاری ملکی به خصوص برای سازندگان محسوب نمی‌شود.

ملکی گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان دسترسی ایرانی‌ها به واحدهای تجاری نسبت به میانگین کل دنیا بسیار بالاتر است به این معنا که به به طور تقریبی در ازای هر ۸ خانوار در کشور یک واحد تجاری یا مغازه وجود دارد و آمارهای رسمی نشان می‌دهد حجم بسیار زیادی از واحدهای تجاری در سال‌های گذشته احداث شده است که فراتر از نیاز فعلی و آتی در حوزه تامین این واحدها است.

وی به بانک مسکن، گفت: با این حال مشاهده می‌شود که عرضه واحدهای تجاری، میل به سرمایه‌گذاری در آن‌ها و همچنین کشش برخی سازندگان برای احداث این واحدها همچنان وجود دارد و برخلاف توصیه‌های قبلی مبنی بر عدم توجیه پذیری اقتصادی سرمایه‌گذاری برای ساخت و خرید این واحدها بازار املاک تجاری همچنان مورد علاقه و مورد استقبال برخی از افراد است.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بازار املاک تجاری قطعا تا چند سال آینده فاقد کشش سرمایه‌گذاری به خصوص برای سازندگان است، ورود به عرصه ساخت این واحدها را یک اشتباه استراتژیک اعلام کرد. به گفته وی در شرایط فعلی برخی دیگر از بخش‌های بازار مسکن و ساختمان برای سرمایه گذاری به طور قطع از بازار املاک تجاری جذاب‌تر و پربازده‌تر است و لازم است سرمایه گذاران و متقاضیان ورود به حوزه املاک برای سرمایه‌گذاری، به جای ورود به بازار املاک تجاری این بخش‌ها را هدف قرار دهند.

وی به خصوص به سازندگان مسکن توصیه کرد: با توجه به پتانسیل موجود در بازار مسکن به خصوص نیاز به ساخت واحدهای مسکونی مصرفی و معمولی (آپارتمان های کوچک متراژ و میان متراژ) بهتر است سازندگان و سرمایه گذاران در جهت دو هدف عمده به این بخش از بازار مسکن ورود کنند.

ملکی توضیح داد: هم اکنون عمده تقاضا در بازار ملک معطوف به تقاضای خرید واحدهای مسکونی مصرفی در متراژهای زیر ۱۰۰ مترمربع است و بخش زیادی از متقاضیان به خصوص خانه‌اولی‌ها متقاضی خرید واحدهای مسکونی تا ۷۰ مترمربع هستند این در حالی است که بازار مسکن در این بخش با کمبود عرضه مواجه است در حالی که تقاضا برای خرید این واحدها روز به روز افزایش می‌یابد. بنابراین در حوزه سرمایه‌گذاری ملکی اولین توصیه به سرمایه‌گذاران به خصوص سازندگان ورود به این بخش از بازار برای ساخت واحدهای مسکونی مورد تقاضا از سوی اکثریت متقاضیان حاضر در بازار ملک است.

وی در تشریح دومین اثر مثبت این اقدام گفت: از سوی دیگر افزایش ساخت این واحدها علاوه بر ایجاد بازدهی مطلوب برای سازندگان، منجر به رونق بازار مسکن از سمت تقاضای مصرفی و در نتیجه پاسخ به نیاز عمده موجود در این بازار می‌شود. همین موضوع در نهایت منجر به ایجاد تعادل در سمت عرضه و تقاضای مسکن و در نتیجه بهبود شرایط کلی در بازار معاملات واحدهای مسکونی نیز خواهد شد.

ملکی به متقاضیان سرمایه گذاری در بازار املاک به خصوص سازندگان توصیه کرد: لازم است همه سرمایه‌گذاران و سازندگان قبل از هر اقدامی برای ورود به حوزه سرمایه‌گذاری و ساخت املاک، از صحت برآوردهای اولیه در خصوص میزان بازدهی پروژه‌ای که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارند و همچنین حوزه‌ای که در آن اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند اطمینان حاصل کنند چرا که در بسیاری موارد برآوردهای اولیه و گزارش‌های مالی ارقام و محاسبات درستی در خصوص میزان بازدهی و سایر مختصات اقتصادی پروژه‌ها ارائه نخواهند کرد. بنابراین لازم است در این زمینه تنها به تخمین‌ها و احتمالات توجه نکرد و با دقت بیشتری موضوع را مورد بررسی قرار داد.

نظر شما