شناسهٔ خبر: 52426 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران با منافع ملی در تضاد است

سواحل مکران استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: سواحل مکران بخشی از استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان را در بر می‌گیرد و تشکیل سازمانی مجزا و بالادستی در این حوزه با طرح‌های استانی تداخل پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، افشین دانه‌کار با بیان اینکه نباید به بخشی از سواحل کشور به عنوان موضوعی مجزا پرداخته شود و یک سازمان مستقل برای آن تشکیل دهیم، افزود:در تمام دنیا معمولا برای سواحل، یک طرح مدیریت یکپارچه تدوین می‌شود که در ایران نیز این طرح به تصویب رسیده و در سال ۹۱ توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد. به دنبال آن، طرح های ساحلی سرزمینی و استانی تدوین شده‌اند و یا در حال تدوین است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما در بخش سواحل، هم طرح ملی توسعه داریم و هم طرح‌ها و ساز و کارهای استانی تعریف شده است. طبق تعاریف ساحل، بخش‌هایی از خشکی و دریا را در برمی گیرد و طرح‌های آمایش اطلاعات، در هر دو بخش باید انجام شود تا در نهایت فضای مطلوبی برای فعالیت کنشگران اقتصادی برقرار شود و یک نظام کارآمد توسعه صنعتی شکل گیرد.

کارشناس توسعه سواحل گفت: تا به امروز نیاز به سازمان مستقلی در طرح‌های ملی و استانی ساحلی حس نشده و اقدامات و مطالعات جامعی توسط نهادهای متولی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی که تکالیف قانونی در این زمینه دارد، صورت گرفته است و در سطح استانی، استانداران مدیریت کارگروه‌ها را بر عهده دارند که باعث ارتباط معقول نهادهای مختلف می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به عدم تکالیف برنامه‌ای برای سازمان توسعه سواحل مکران و ایجاد اختلال در نظام یکپارچه سواحل، ایجاد دائمی سازمانی برای توسعه سواحل مکران توصیه نمی‌شود و موازی‌کاری، اتلاف منابع و منافع ملی را در پی خواهد داشت.

نظر شما