شناسهٔ خبر: 52428 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دراولین جلسه كمیسیون ایمنی راه های استان اصفهان مطرح شد:

كاهش ۸ درصدی تصادفات منجر به فوت در سال ۹۶/ كاهش ۱۰ درصدی تصادفات در ایام نوروز ۹۷/ خطای انسانی مهمترین عامل وقوع تصادفات شناخته شد

جاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: باید آسیب شناسی لازم در جهت رفع نقاط و عوامل وقوع تصادفات انجام و بتوان آنها را عملیاتی و در كاهش آمار اقدام نمود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان، اولین جلسه كمیسیون ایمنی راه های استان به ریاست علی مقدس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور كلیه اعضای این جلسه و با دستور كار تجزیه وتحلیل آمار تصادفات جاده ای در سال ۹۶ و نوروز ۹۷، ایمنی محور انارك – شهراب در مجاورت پایگاه هوایی و دیگر مسائل مطروحه در استانداری اصفهان برگزار شد.

حسین پورقیصری رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان در ابتدا با ارائه آمار و گزارشی از وقوع تصادفات در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ گفت: در تعداد وقوع تصادفات منجر به فوت و همچنین در تعداد فوت شدگان حوادث رانندگی در مقایسه با سال گذشته ۸ درصد كاهش وجود داشته كه بر اساس اعلام پزشكی قانونی ۲۹ نفر كاهش تلفات وجود داشته است.

پورقیصری با اشاره به آمار تردد شمارها در نوروز سال ۹۷ اظهار داشت:  ۲۰۰ میلیون سفر در سطح جاده های كشور انجام شده كه از این میزان، ۲۳ میلیون سفر از سطح جاده های استان اصفهان تردد شده است كه در این ایام هم ۱۰ درصد كاهش تصادفات گزارش گردیده است.

وی در توضیح علت وقوع تصادفات گفت: ۵۷ درصد عدم توجه به جلو ، ناشی از خواب آلودگی و خستگی ، ۱۶ درصد عدم توانایی در كنترل وسیله نقلیه ناشی از سرعت غیر مجاز، ۱۰ درصد عدم رعایت حق تقدم ناشی از ورود ناگهانی از فرعی به اصلی و ۵ درصد تجاوز و انحراف به چپ و نبستن كمربند ایمنی توسط سرنشینان از جمله خطاهای انسانی است كه عامل بسیاری از تصادفات منجر به فوت است.

حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی استان نیز در ادامه با توجه به اهمیت ایجاد ایستگاه های امنیت و سلامت در نقاط پر حادثه، اذعان داشت: با توجه به ۱۰۹ نقطه پرحادثه شناسایی شده در استان و ۶۷ نقطه  تایید شده لازم است ابتدا ضمن انجام اقدامات راهداری وراهسازی در جهت رفع این نقاط نسبت به احداث ایستگاههای امنیت و سلامت به منظور پوشش این نقاط و مكانی برای استراحت رانندگان اقدام گردد.

غلامی در ادامه بیان داشت:  مكانهایی كه به عنوان ایستگاههای امنیت و سلامت در نظر گرفته می شوند در صورت داشتن پتانسیل های مناسب و لازم با ورود سرمایه گذاران می تواند به مجتمع های خدماتی، رفاهی بین راهی تبدیل شده تا مكانی باشد برای استراحت مسافرین و ارائه خدمات به آنان.

علی مقدس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان  در پایان و در جمع بندی نظرات و گزارشات ارائه شده توسط اعضا گفت: در خصوص محورها و نقاط پرحادثه مطرح شده لازم است هیاتی چهار نفره متشكل از نمایندگان و كارشناسان راه وشهرسازی، پلیس راه، راهداری و دفتر فنی استانداری طی یك فاصله زمانی ۲۰ روزه نظرات و گزارشات خود را از نقص فنی موجود ارائه و اولویت بندی نمایند تا اقدامات عاجلی جهت رفع این نقاط انجام گردد.

وی نظر به آمار ارائه شده در این جلسه گفت: بخشی از آمار ارائه شده موجب خوشحالی است اما اساسا لازم است تا  آسیب شناسی لازم در این زمینه انجام و با ارائه پیشنهادات و اولویت بندی بتوان آنها را عملیاتی و در كاهش آمار اقدام نمود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در خصوص پروژه محور انارك – شهراب در مجاورت پایگاه هوایی ارتش جمهوری اسلامی به عنوان یكی از دستوركارهای این جلسه گفت: همه بخشها و دستگاهها اعم از اجرایی و امنیتی  در جهت ارتقای نظام و امنیت مردم حركت می كنند كه باید با هماهنگی فی مابین، هم رسالت سازمانی  و هم نگاه حاكمیتی ایجاد گردد.

وی با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده برای روكش و تعریض جاده انارك – شهراب خاطر نشان ساخت: این جاده باید در جهت ارائه خدمات بیشتر به مردم منطقه بهسازی  گردد و در این راستا امنیت پایگاه هوایی نیز برای انجام مانورهای مربوطه حفظ شود.

نظر شما