شناسهٔ خبر: 52431 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

جدی شدن اجرای طرح TOD در قزوین

طرح TOD به صورت پایلوت کشوری در قزوین اجرا می شود

داود محمدی مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی( TOD ) برای اولین بار در قزوین اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، در جلسه ای که با حضور حصاری مدیرکل حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری ها، و دهیاریهای کشور و دکتر «ماتسومورو» و «ایش یماکی» و» ناکاگاما» نمایندگان جایکاه (سازمان همکاری بین المللی کشور ژاپن) و نیز داود محمدی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، فرخ زاد معاون عمرانی استاندار، مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی و خدایی مدیرکل راه آهن شمالغرب در محل اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین برگزار شد راههای اجرای طرح  TOD در قزوین بررسی شد.

ماتسو مورو مسئول تیم کارشناسی کشور ژاپن در این جلسه گفت: خوشبختانه استان قزوین با تعامل و همکاری خوبی که با مسئولان خود ایجاد کرده گام بلندی را برای اجرای طرح برداشته و مطالعات خوبی را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: برای این که این طرح بزرگ موفق باشد باید مطالعات پیش نیاز صورت گیرد و ما نیز با یک تیم کارشناسی برای تهیه پیش نویس نهایی به ایران آمده ایم.

ماتسوم مورو تصریح کرد: در اجرای طرح در ایران دو هدف عمده داریم و پس از تکمیل شدن مطالعات شما آماده ایم تا نکات فنی را به آن اضافه کنیم و در کنارش تجربه کشورهای موفق اروپایی را نیز مشارکت دهیم تا کار عملیاتی شود.

وی بیان کرد:برنامه TOD در سه سطح منطقه ای، کریدوری و ایستگاه به ایستگاه اجرایی خواهد شد و تلاش می کنیم در یک دوره زمانی نسبت به تمرکز زدایی از محدوده شلوغ طرح اقدام شود.

ماتسومورو یادآورشد: در سطح کریدوری باایجاد ارزش افزوده در زمینهای اطراف طرح مسیر ریلی را به گونه ای طراحی خواهیم کرد تا خدمات جدیدی به مردم داده شود تا ارزش افزوده در این محدوده ایجاد شود.

وی گفت: به شما نیز توصیه می کنیم در اتصال شبکه ریلی به تهران و کرج دنبال خدمات دیگر هم باشید و در مسیر شبکه بهداشت، ورزشی، فرهنگی و اقتصادی هم ایجاد کنید تا ارزش افزوده بیشتری در اجرای طرح ایجاد شود.

ماتسومورو تصریح کرد: در مدیریت خرد ایستگاهی باید به گونه ای کار اجرا شود که با یک پیاده روی ساده مردم بتوانند از خدمات زیادی استفاده کنند و در این دوره باید بتوانیم نقاط ضعف و قوت طرح را با بررسی همه جوانب پیش بینی کنیم.

وی اظهارداشت: دنبال بومی سازی طرح در قزوین هستیم و این استان با ظرفیت های خوبی که دارد ما آمادگی داریم اولین طرح TOD را در این شهر عملیاتی کنیم.

 طرح TOD به صورت پایلوت کشوری در قزوین اجرا می شود

مرضیه حصاری روز شنبه در جلسه بررسی اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی که با حضور کارشناسان ژاپنی در اداره راه و شهرسازی قزوین برگزار شد اظهارداشت: با تاکید شورای عللی شهرسازی کشور طرح TOD برای اولین بار خارج از پایتخت در استان قزوین عملیاتی خواهد شد که این فرصت می تواند به شکوفایی ظرفیت های این منطقه کمک کند.

وی اضافه کرد: دو منطقه برای اجرای این طرح در کشور انتخاب شد و قرار است از وام های جایکاه(سازمان همکاری های بین المللی کشور ژاپن) استفاده خواهیم کرد و تلاش می شود با توجه به جزئیات فنی این طرح به صورت واقعی در قزوین اجرا شود.

حصاری گفت:این طرح تا سال ۲۰۲۰ باید اجرایی شود و در کنار آن استفاده از تجارب کشورهای صاحب تکنولوزی و ف «اوری هم استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل حمل ونقل عمومی وترافیک شهری سازمان شهرداری و دهیاریهای کشور یادآورد: در اجرای طرح TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) نیازمند همکاری و مشارکت همه دستگاههای اجرایی هستیم که خوشبختانه این تعامل در قزوین بخوبی وجود دارد و می تواند اجرای کار را تسریع کرد.

وی اضافه کرد: هدف ما از اجرای این طرح رسیدن به توسعه منطقه ای  و کاهش آلودگی های زیست محیطی است که ابتدا تیم کارشناسی «جایکا» علاقمند بود این طرح را در تهران اجرا کند که با پیشنهاد ماه قزوین برای اجرای طرح انتخاب شد که امیدواریم به اهداف خود دست یابیم.

حصاری اظهارداشت: در سفر یک تیم ۱۵ نفره از کارشناسان کشوربه ژاپن اطلاعات خوبی جمع آوری شد که می تواند در اجرای این طرح مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: برای اولین بار در بودجه سال ۹۷ کشور با اختصاص اوراق مشارکت برای حمل و نقل عمومی مسیر اجرای این گونه طرحها هموار شده و امیدواریم در اجرای این طرح نیز بتوانیم از این اعتبارات استفاده کنیم.

اجرایTOD نیازمند طراحی مناسب و برنامه زمان بندی منطقی است

داود محمدی جلسه بررسی اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی(TOD) که با حضور کارشناسان ژاپنی در اداره راه و شهرسازی قزوین برگزار شد اظهارداشت: قزوین از موقعیت بسیار خوبی در حوزه صنعت، گردشگری، کشاورزی و راههای مواصلاتی برخوردار است که اجرای برخی طرح ها را توجیه پذیر می کند.

وی اضافه کرد: ۵۰ سال پایتختی در دوران صفوی، داشتن ۱۱ درصد آثار تاریخی و تردد بیش از ۲۵ میلیون دستگاه خودرو در نوروز جایگاه این منطقه را دوچندان می کند.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای طرح TOD در یک منطقه تاریخی و مهم می تواند دستاوردهای اقتصادی خوبی برای استان داشته باشد و به رونق کسب و کار کمک کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در اجرای TOD نیازمند طراحی مناسبی هستیم تا در یک برنامه زمان بندی منطقی عملیاتی شود و با بهره برداری از آن زمینه تسهیل در امور مردم فراهم شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه استانداری، شهرداری و راه و شهرسازی در تعاملی مشترک آماده اجرای این طرح هستند که می تواند الگویی در کشور ارائه کند و به تحول منطقه منجر شود.

نظر شما