شناسهٔ خبر: 52494 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور صورت گرفت:

برگزاری جلسه تصویب مطالعات شناسایی و تدقیق گسل‌های شهر کرمان

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان از برگزاری جلسه تصویب مطالعات شناسایی و تدقیق گسل‌های شهر کرمان در شورایعالی معماری و شهرسازی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی کرمان، محمدمهدی بلوردی گفت: شهر کرمان به دلیل وجود گسل‌های مهم و کاری در حریم شهری با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و نیازمند تمهیدات لازم در جهت پیشگیری از خطر زلزله است.

وی یکی از مهمترین این تمهیدات را شناسایی گسل‌ها برشمرد و گفت: گام بعدی تدوین انواع آیین‌نامه‌های ساخت و ساز در حریم گسل‌هاست.

بلوردی گفت: خوشبختانه در جهت تحقق اهداف مذکور در شهر کرمان و در راستای اجرای مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مبنی بر تدقیق و تعیین حریم گسل‌های فعال در کلان‌شهر کرمان، تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های فعال کلان‌شهر کرمان در دستور کار کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله استان قرار گرفت که فاز اول مطالعات میدانی با هدف تدقیق محل عبور و شواهد ساز و کار گسل‌های فعال شهر کرمان تا شعاع ۲۵ کیلومتری آغاز شد.

وی با اشاره به گزارش اولیه تدقیق و تعیین حریم گسل‌های شهر کرمان افزود: بر اساس مطالعات میدانی، تلفیق اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و پایان‌نامه‌های دانشگاهی ۱۴ گسل در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر کرمان شناسایی شد که ضمن تصویب وجود ۱۴ گسل فعال حریم گسل شرقی شهر کرمان در محدوده کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) در کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله استان در اختیار گارگروه ملی مخاطرات زلزله قرار گرفت.

وی افزود: این نقشه‌ها پس از تصویب در کارگروه ملی، در اختیار معاونت معماری و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی قرار داده شد که پس از تصویب سرانجام به صورت مصوبه و قانون برای اجرا در اختیار سازمان‌های ذیربط قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: سازمان‌های مربوطه در این کلان‌شهر می‌توانند با استفاده از این نقشه‌ها ساختمان‌ها و سازه‌های در معرض خطر را شناسایی و بر اساس میزان آسیب‌پذیری اولویت‌بندی کرده و برنامه‌ریزی‌های مربوطه را انجام دهند.

بلوردی تصریح کرد: با تصویب مطالعات مذکور در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به عنوان یک سند راهبردی بالادستی در طرح‌های جامع و تفصیلی، منجر به ایمن‌سازی نسبی ساخت و سازهای شهری و ایجاد یک فضای امن برای شهروندان خواهد شد.

نظر شما