شناسهٔ خبر: 52500 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در اولین ماه سال صورت گرفت:

ثبت بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان زنجان

تردد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان از ثبت بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان طی فروردین امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان، ایرج دست‌نشان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: با توجه به کنترل تردد وسایل نقلیه با ۶۸ دستگاه ترددشمار برخط در محورهای بین‌شهری استان، در فروردین ماه امسال تعداد ۱۴.۷۸۴.۶۱۷ تردد وسیله نقلیه در ۳۴ مقطع از محورهای مواصلاتی دارای ترددشمار برخط فعال استان زنجان (۶۸ مسیر به‌صورت رفت و برگشت) ثبت شده است.

دست‌نشان به اشاره به اینکه در این مدت تعداد ترددها در جاده‌های کشور حدود ۶۳۷ میلیون تردد بود که استان زنجان با این میزان تردد رتبه ۱۴ ام کشور را داراست، افزود: بیشترین تردد در آزادراه زنجان – قزوین (خروجی استان) با ۷۵۱.۶۷۹ تردد و محور ابهر-خرمدره با ۳۸۴.۷۸۸ تردد و کمترین تردد در محور تکاب- دندی با ۱۸.۶۳۲ جابجایی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: ۱۷ درصد از کل تردد وسایل نقلیه به وسایل نقلیه سنگین اختصاص داشته است (با ۲.۴۵۸.۳۰۲ وسیله نقلیه سنگین)، در حالی که میانگین کشوری ۱۱ درصد بود و استان زنجان در رتبه ششم کشور از حیث درصد تردد وسایل نقلیه سنگین در جاده‌ها قرار دارد. میانگین کارکرد دستگاه‌های ترددشمار در این مدت ۹۹ درصد بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان میانگین نرخ جریان تردد وسایل نقلیه در محورهای استان در این مدت را  ۲۹۵ وسیله نقلیه در هر ساعت برشمرد و گفت: میانگین کشوری این نرخ در این مدت ۴۰۲ وسیله نقلیه است.

وی ادامه داد: استان زنجان در خصوص نرخ جریان تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی، رتبه ۱۸ را در کشور داراست. بیشترین نرخ جریان تردد در آزادراه زنجان – قزوین (خروجی استان) با ۱۰۴۵ تردد در ساعت و کمترین نرخ تردد در محور تکاب – دندی با ۲۹۵ تردد در ساعت صورت گرفته است. نرخ جریان تردد وسایل نقلیه سنگین در کل محورهای مواصلاتی استان زنجان در این مدت ۴۹ وسیله نقلیه سنگین در ساعت بوده است، در حالی که میانگین کشوری این نرخ ۴۲ وسیله نقلیه سنگین بوده و استان زنجان رتبه ۱۰ را در کشور داراست.

دست‌نشان با بیان اینکه میانگین سرعت متوسط در کل محورهای استان برابر با ۸۲ کیلومتر بر ساعت بوده است، تأکید کرد: محورهای آزادراه زنجان-قزوین و آزادراه زنجان-تبریز (ماهنشان– سرچم) با سرعت متوسط ۹۸ و ۹۷ کیلومتر بر ساعت دارای بیشترین سرعت متوسط در محورهای مواصلاتی استان بوده‌اند. محورهای دندی - زنجان و زنجان – خرمدره با سرعت متوسط ۵۴ و ۵۶  کیلومتر بر ساعت کمترین سرعت متوسط را داشته‌اند و با توجه به آمار موجود، تعداد تردد در آزادراه‌های استان زنجان که شامل مسیر رفت و برگشت  آزادراه زنجان-قزوین و آزادراه زنجان-تبریز می‌شود جمعاً ۴.۴۶۹.۶۸۳ تردد است که حدود ۶۴ درصد از کل تردد در محورهای استان است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان عنوان کرد: از کل ترددهای صورت گرفته در جاده‌های استان در فروردین ماه گذشته از دیدگاه آماری ۴ درصد با تخلف سرعت غیرمجاز، ۱ درصد سبقت غیرمجاز و ۱۵ درصد با فاصله طولی غیرمجاز همراه بوده است. ساعت اوج ترافیک در مجموع محورهای استان بین ساعات ۱۶ الی ۱۹ است و اوج تخلف سرعت غیرمجاز نیز در ساعات بعد از نیمه‌شب تا ۵ صبح اتفاق می‌افتد‌ و کنترل مؤثر محورهای مواصلاتی در ساعات اوج ترافیک و ساعات اوج تخلف در محورها سبب کاهش ریسک وقوع تصادفات در محورهای مواصلاتی خواهد شد.

نظر شما