شناسهٔ خبر: 52509 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

به ریاست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛

گزارش نشست كمیته برگزاری اجلاس وزرای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب

جلسه نخستین جلسه كمیته سیاست‌گذاری و نظارت برگزاری اجلاس وزرای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب به ریاست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ساختمان شهید دادمان برگزار شد و ضمن معرفی شش کارگروه اجرایی، اعضا به بحث و گفتگو پیرامون این کریدور ترانزیتی پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نخستین جلسه كمیته سیاست‌گذاری و نظارت برگزاری اجلاس وزرای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب به ریاست مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با حضور اعضا و نمایندگان از وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه و تجارت، گمرك، ‌سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت راه‌آهن، سازمان بنادر و دریانوردی در ساختمان شهید دادمان برگزار شد.

در ابتدا مهرداد تقی زاده توضیحات اجمالی در خصوص برگزاری اجلاس وزرای كریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب هم‌زمان با هفتمین اجلاس شورای هماهنگی كریدور شمال-جنوب در مهرماه سال جاری در تهران ارائه کرد و سپس امین ترفع مدیر کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل با اشاره ‌به‌ضرورت برگزاری این اجلاس گفت: توسعه اقتصاد و تجارت در راستای فعال‌سازی كریدور حمل‌ونقلی شمال-جنوب یكی از اركان اصلی برگزاری اجلاس مذكور به‌حساب می‌آید و تاكنون ۶ اجلاس شورای هماهنگی كریدور شمال-جنوب برگزار شده كه آخرین اجلاس در سال ۲۰۱۵ در دهلی‌نو هند تشكیل گردیده است.

وی افزود: با توجه به توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی فی‌مابین كشورهای همسایه از جمله ازبكستان و افغانستان و همچنین معرفی كریدورهای رقیب، به نظر می‌رسد برگزاری اجلاس وزرای شمال-جنوب می‌تواند سهم مهمی در نقش‌آفرینی ایران در منطقه ایفا كند.

ترفع تأکید کرد: تغییر نگرش به كریدورهای حمل‌ونقلی و لزوم انجام اقداماتی همچون تسهیل روادید، ایجاد پنجره واحد گمركی، توسعه صنعت گردشگری و افزایش همکاری‌های ریلی و جاده‌ای با سایر كشورها مبنای شکل‌گیری كریدورهای توسعه‌ای و تجاری جایگزین كریدورهای صرفاً حمل‌ونقلی به‌حساب می‌آید.

مدیر کریدورهای بین‌المللی بیان کرد: در حاشیه اجلاس وزرا و شورای هماهنگی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری business forum با حضور دبیران كل مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین تجار و بخش‌های خصوصی كشورهای عضو در راستای فعال‌سازی كریدور شمال-جنوب در حال انجام است.

انتخاب شش کارگروه اجرایی برای برگزاری اجلاس 

وی در ادامه ضمن معرفی پروژه‌های گمركی، تجاری و حمل‌ونقلی پیش از برگزاری اجلاس وزرا، ضرورت انجام هر یك از آن‌ها و پیشنهاد تشكیل ۶ كارگروه اجرایی جهت پیگیری موضوعات را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- تجاری و گمركی

۲- اصلاح فرایندها

۳- مشوق‌های سرمایه‌گذاری لجستیکی

۴- دبیرخانه كریدور و تهیه اسناد

۵- دیپلماسی و رسانه

۶- تشریفات

در این راستا پیشنهاد شد هر یك از سازمان‌ها نمایندگان تام‌الاختیار خود را جهت حضور فعال در کارگروه‌های اجرایی به‌طور منظم (هر ۲ هفته یک‌بار) معرفی کنند.

راهکارهای کاهش هزینه حمل در کریدور شمال-جنوب

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی پس از استماع گزارش‌ها، پیشنهادات و نظرات اعضای این کمیته اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر زمان سیر كالا از مسیر سنتی كانال سوئز در مقایسه با مسیر عبوری از كشور ایران حدود ۲ برابر اما هزینه‌های حمل كالا از این مسیرها نشان‌دهنده ۳ برابر بودن هزینه حمل از مسیر ایران است؛ اما پیش‌بینی می‌شود، با اصلاح فرایندها و انجام اقداماتی همچون تعدیل عوارض حمل‌ونقلی، استانداردسازی تعرفه‌های ریلی و... می‌توان این هزینه را تا حد قابل قبولی در راستای افزایش توجیه‌پذیری مسیر ایران كاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات لازم جهت بارگذاری اطلاعات كریدور در وب‌سایت جدید كریدور شمال جنوب به آدرس www.instcorridor.com در دستور كار دبیرخانه كریدور قرار دارد.

نظر شما