شناسهٔ خبر: 52511 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه مشترک شرکت عمران و بهسازی و کمیسیون عمران مجلس اعلام شد:

ضرورت تعیین تکلیف وضعیت اراضی سازمان‌های خارج از مجموعه مدیریت دولت در محلات ناکارآمد/ پیشنهاد اختصاص ۱۰ درصد از درآمد سالیانه بنگاه‌های اقتصادی به پروژه‌های بازآفرینی/ توافق کمیسیون عمران برای اعمال ماده ۴۹ در حوزه پیشبرد خدمات بازآفرینی

جلسه جلسه مشترک مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی زوایای گوناگون برنامه ملی بازآفرینی شهری برگزار و با موافقت اعضای این کمیسیون جهت اعمال ماده ۴۹ آیین‌نامه داخلی مجلس و تسریع هرچه بیشتر فرآیند تدوین قوانین جدید در پیشبرد برنامه‌های مذکور به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت عمران  و بهسازی شهری ایران در محل این شرکت به منظور بررسی زوایای مختلف برنامه ملی بازآفرینی شهری و تشریح اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی تا این زمان برگزار شد.

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با حضور در این جلسه ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه و تشریح تصممیمات و مصوبات سی و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور رئیس جمهور، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از پایین به بالا در شهرها را رویکرد اصلی برنامه ملی بازآفرینی اعلام کرد و گفت: درحال حاضر کارگروهی ویژه برای پیگیری فعالیت‌های مربوط به این حوزه در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده که طی جلسات اخیر پیش‌نویس ابزارهای مالی و حقوقی اجرایی طرح، آماده و برای تأیید به هیئت وزیران ارائه شده است که در صورت تصویب بلافاصله وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه همچنین مواردی از جمله تشکیل نهادهای توسعه‌گر، کمک سازمان نظام مهندسی، ایجاد بستر رونق مسکن و هموار کردن مسیر برای فعالیت توسعه‌گران را از نکات مهم و سرعت بخش برای اجرایی شدن این برنامه دانست.

در این راستا مجید روستا عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیر در ارائه جزئیات فعالیت ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیان کرد: به استناد ماده ۱۶ قانون حمایت، وزارت راه و شهرسازی مکلف به تهیه سندی شد تا بتواند ضمن ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف شرایط لازم برای احیای مناطق ناکارآمد و رفع مشکلات موجود را محق سازد.

روستا با بیان اینکه سند برنامه بازآفرینی شهری پس از تنظیم و تدوین در ۲۷ مهرماه سال ۹۳ به تصویب هیئت وزیران رسیده و همچنین به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد گفت:  در چارچوب سند مذکور ستادی هماهنگ کننده به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر راه و شهرسازی با ۷ کارگروه تشکیل شد.

وی در ادامه مصوبات ستاد ملی را تا کنون ۹۸۰ مورد اعلام کرد و افزود: طبق ساختار تعیین شده برای این ستاد در هر جلسه گزارش عملکرد یک استان و همچنین یک دستگاه ملی در حوزه اقدامات بازآفرینی در محلات ناکارامد بررسی و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات ارائه می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: تا کنون تفاهم‌نامه‌های متعددی با دستگاه‌های گوناگون از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان اوقاف، یونسکو، سازمان مدیریت بحران و ... با هدف ایجاد برنامه اقدام مشترک در محلات هدف به امضا رسیده که همگی در دست انجام و پیگیری قرار دارند.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری سی و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی با حضور رئیس جمهور اعلام کرد: برنامه ملی بازافرینی در این جلسه به تصویب رسیده و همزمان در ۹ استان به صورت ویدئو کنفرانس به اجرا درآمد.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر کارگروه‌هایی مختلفی از جمله کارگروه فرهنگی، اجتماعی و سلامت، پیشیگیری از گسترش سکونتگاه‌ها، ساماندهی روستاهای واقع در حریم شهرها، اوقاف، تشکل‌های مردم نهاد و ... مشغول به فعالیت هستند چراکه هم‌اکنون ۳ هزار روستا واقع در حریم شهر در کشور وجود دارد که به شدت دارای گرایشات غیررسمی شدن بوده و باید مورد توجه قرار گیرند، از سوی دیگر با توجه به نقش ویژه اوقاف در امور بازآفرینی بسته‌های تشویقی آن در محدوده‌های بازآفرینی در حال تدوین و پیگیری هستند.

احداث ۳۴۰ مرکز بهداشتی و برگزاری یک میلیون ساعت آموزشی فنی و حرفه‌ای در مناطق هدف

روستا با اشاره به این مطلب که طی مدت زمان مذکور ۳۴۰ مرکز بهداشتی در قالب تفاهمنامه با وزارت بهداشت ساخته و حدود یک میلیون ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در قال تفاهم‌نامه با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این محدوده‌های برگزار شده است گفت: طبق گزارش‌های موجود تا کنون ۱۸۰۰ جلسه ستاد بازآفرینی استانی و شهرستانی در سطح کشور برگزار و عملیات ساخت ۶۴۰ پروژه خدماتی روبنایی و زیربنایی در دستور کار قرار گرفته است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان سخنان خود ضمن اشاره به مشکلات موجود برای اجرای برنامه بازآفرینی در مناطق ناکارآمد و ضرورت حمایت مجلس شورای اسلامی در این مسیر بیان کرد: شرکت عمران برای پیشبرد برنامه‌های خود سه درخواست اصلی از مجلس برای رفع مسائل دارد که تدوین ماده قانونی جهت تعیین تکلیف وضعیت مالکیت مساکن در این محدوده‌ها خصوصا در اراضی دولتی، تعیین تکلیف وضعیت اراضی سازمان‌هایی که در خارج از مجموعه مدیریت دولت قرار دارند مانند نیورهای مسلح، آستان قدس رضوی و ... که اغلب نیز تصرف شده و عرصه آن‌ها توسط مردم ساخته شده است و همچنین در پایان واگذاری ۱۰ درصد از درامد سالیانه بنگاه‌های اقتصادی واقع در مناطق آزاد و بنادر در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برای اجرای برنامه‌های بازافرینی چراکه درحال حاضر با وجود درآمد بالای این مؤسسات بدترین نوع حاشیه‌نشینی در این نواحی وجود دارند.

در ادامه این جلسه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توجه به مطالب ارائه شده از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بیان کرد: بافت فرسوده به لحاظ احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه، منظر شهری و شرایط زندگی و عدم مقاومت در برابر حوادث دارای حساسیت بالایی بوده و به همین دلیل کمیسیون عمران نیز به شدت پیگیر این موضوع است.

رضایی کوچی در ادامه با اشاره به این که رئیس دولت تدبیر و امید نیز بارها بر این موضوع تأکید داشته و آن را مورد پیگیری قرار داده‌ است گفت: طبق قانون باید سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های ناکارآمد موجود در کشور احیا و مورد نوسازی قرار گیرد امری که متأسفانه طی سنوات اخیر نه تنها مشاهده نشده بلکه به دلیل عدم کیفیت بالای ساخت و ساز در نواحی مذکور افزایش نیز داشته است.

وی تسهیل هرچه بیشتر مسیر دریافت تسهیلات و افزایش همکاری بین دولت و شهرداری‌ها را لازمه پیشبرد هرچه بیشتر پروژه‌های بازآفرینی در کشور دانست و افزود: به تصور من ایجاد ارزش افزوده با انتقال خدمات و امکانات گوناگون و متنوع به این مناطق می تواند سرمایه‌گذاران را به این نواحی جذب کرده و انگیزه مالکان و خود مردم برای شرکت و همکاری در برنامه مذکور را بالا ببرد.

ضرورت ارائه تسهیلات ارزان قیمت در مناطق ناکارآمد

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین با تأکید براینکه مجلس آمادگی هرگونه همکاری و تدوین قانون برای کمک به روند برنامه‌های بازآفرینی در کشور را دارد گفت: قطعا ارائه تسهیلات ارزان قیمت می‌تواند در این مسیر تأثیرگذار باشد که باید به جد پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان و نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به چالش‌های بسیار استان سیستان و بلوچستان در خصوص مباحث حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی بیان کرد: این استان دارای درصد بالایی از بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است که باید با جدیت مورد بررسی و اجرای برنامه‌های تدوین شده قرار گیرد. از سوی دیگر این منطقه روستانشینی بالایی نیز داشته و باید در اولویت چاره‌اندیشی مسئولان قرارگیرد.

شهرام کوسه‌غراوی نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه نیز با تأکید بر اهمیت بحث سیما و منظر شهری بیان کرد: برنامه بازآفرینی باید بر این مسئله نیز تمرکز جدی داشته و آن را در دستور کار خود قرار دهد.

وی در این‌باره افزود: بافت فرسوده در ایران پس از گذشت ۳۰ سال از احداث بناهای جدید به وجود می‌آید درحالی که این رقم در دنیا پس از گذشت ۱۰۰ سال است، مسئله‌ای که قطعا در برنامه اجرایی بازآفرینی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حسین هاشمی تختی‌نژاد نماینده مردم بندرعباس، قشم،ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر نیز با تأکید بر ضرورت تسریع هرچه بیشتر فرآیند اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در کشور اعلام کرد: چند سال باقی‌مانده از عمر دولت تدبیرو امید نباید صرف امور اداری شده و باید در مرحله اجرا قرار گیرد.

وی ارائه اختیارات بیشتر به استانداران در این حوزه را راهکاری مناسب در اجرای پروژه‌های بازافرینی دانست و گفت: قطعا آن‌ها در صحنه حضور داشته و می توانند بهتر از هر فرد دیگری در این امور تصمیم‌گیری کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به آغاز جدی برنامه ملی بازآفرینی در استان هرمزگان بیان کرد: هم‌اکنون فعالیت و هماهنگی بسیاری در این خصوص در استان شده است که امید است تا پایان سال به نتیجه مطلوبی رسیده و به عنوان نمونه و پایلوت در سطح کشور مطرح شود.

سیداحسن علوی نماینده مردم سنندج،دیواندره و کامیاران نیز با اشاره به تحولات شهری و نیازهای نسل جدید در این حوزه بیان کرد:ما همچنان شاهد مهاجرت و افزایش حاشیه‌نشینان در سطح کشور هستیم، به تصور من راهکارهای رسیدگی به بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌نشین باید جداگانه و مجزا باشد چراکه این ۲ مشکل کاملا باهم تفاوت دارد.

به گفته علوی مقاوم‌سازی امری مستقل بوده و باید در بافت فرسوده و تاریخی به صورت جداگانه بررسی شود.

سیدحسین افضلی نماینده مردم شهرستان اقلید نیز در این‌باره افزود: با توجه به مشکلات بیکاری، بحران اب، عدم سوددهی و ... سرعت ایجاد حاشیه‌نشینی در کشور به شدت بالا رفته که باید برنامه‌ای جدی و اجرایی برای آن تهیه و در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی قطعا نسخه واحدی برای رفع این مشکل در کل کشور وجود نداشته و باید جداگانه بررسی شود، از سویی دیگر ایجاد انگیزه قوی برای سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی نیز مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.

مجید کیان‌پور نماینده مردم درود و ازنا نیز با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد اجرایی در بافت فرسوده کشور بیان کرد: تغییر در معماری و ظرفیت پروژه‌ها باید در اقدامات بازآفرینی دیده شده و به جای درجاسازی باید محله نوسازی و ظرفیت‌های جدید ابجاد شود.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی نماینده یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک نیز در ادامه بر حضور مستمر اعضای کمیسیون عمران در جلسات ستاد ملی و استانی تأکید کرد و این اقدام را امری در جهت افزایش ارتباط و حمایت بیشتر مجلس از برنامه‌های بازآفرینی دانست.

عشایری همچنین در ادامه جلسه بار دیگر اجتماع‌محوری و ایجاد جریان توان‌افزایی ساکنان محلات را محور اصلی برنامه‌های بازافرینی دانست و گفت: متأسفانه جریان بازآفرینی هنوز در تمامی استان‌های کشور به خوبی ترویج پیدا نکرده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا جلسات ستاد را در روزهای آخر هرهفته در یک استان برگزار و به بررسی مسائل بپردازیم.

به گفته وی همچنین علاوه بر برگزاری ستاد و تصویب برنامه‌های اقدام مشترک در سطح کشور در صورت وجود به افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های مرتبط با این حوزه خواهیم پرداخت.

رضایی کوچی در پایان نیز ضمن موافقت با تدوین قوانین جدید در راستای پیشبرد برنامه‌های بازآفرینی همچنین از اعمال ماده ۴۹ نیز در این حوزه خبر داد./

نظر شما