شناسهٔ خبر: 52543 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح شد:

ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها/ امضا بیش از ۵۰ توافق‌نامه خارجی

رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن تشریح نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدید‌ها در حوزه ترانزیت پرداخت و گفت: راهکار اصلی برای فراهم کردن زمینه رشد و ارتقا جایگاه ترانزیت کشور، تغییر دیدگاه‌ رشد اقتصادی بر اساس نقش و تاثیر حمل‌ونقل بین‌المللی است.

رضا نفیسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه شناسایی و بررسی نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدید‌ها در حوزه ترانزیت اظهار داشت: اولین اقدام در دوره جدید مدیریت این دفتر،‌ شناسایی وضع موجود ترانزیت در قالب مدل تحلیلی SWOT است و در کنار تمام مشغله‌های دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، استراتژی‌های حمل‌ونقل مورد تأکید قرار دارد.

وی افزود: تدوین استراتژی‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت کالا موردتوجه وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفت و پیرو آن ضمن هماهنگی با معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اقدامات اجرایی پیش گرفته می‌شود.

 مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی تأکید کرد: باید توجه داشت که ناهماهنگی با سایر دستگاه‌ها از سوق یافتن به هدف نهایی به‌ویژه در خصوص کریدورها و توسعه روابط با کشورها جلوگیری می‌کند.

نفیسی با اشاره به امضا بیش از ۵۰ توافق‌نامه در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی با سایر کشور‌ها تصریح کرد: استحکام ارتباطات با سایر کشور‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌منظور شناخت دیدگاه‌های سایر کشورها سعی می‌شود به‌طور مرتب جلسات کارشناسی فی‌مابین برگزار شود. همچنین عضویت در کنوانسیون‌های جدید با هدف جلوگیری از عقب‌ماندن در رقابت جهانی حمل کالا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخورداری ایران از زیرساخت‌های بهتر نسبت به کشورهای همسایه

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه به نقاط قوت ایران در زمینه ترانزیت کالا اشاره کرد و گفت: به‌جرئت می‌توان ابراز داشت که شبکه جاده‌ای ایران با بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه و  ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه، ۲۴ پایانه مرزی بهره‌مند از امکانات مناسب، امنیت محسوس مرزی، بیش از ۱۵۰۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و امکانات ITS مانند صدور برخط CMR نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه از شرایط به‌مراتب بهتری برخوردار است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به فرصت‌های ایران در زمینه ترانزیت بیان داشت: از جمله این موارد، دسترسی کشور به آب‌های آزاد، قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی جهان و دو کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب است. همچنین بنادر ایران از ظرفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

نفیسی خاطرنشان کرد: گرچه زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای مورد نیاز ترانزیت کالا به لحاظ فیزیکی توسعه یافته‌اند؛ اما خلأ اصلی شاید نبود هماهنگی و یکپارچگی بین ریل، جاده و دریا باشد که البته طی چند سال گذشته بر اساس دیدگاه وزیر راه و شهرسازی از سوی وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه موردتوجه قرار گرفته و با جدیت مورد پیگیری قرار دارد.

فعالیت همزمان دستگاه‌های نظارتی در پایانه‌های مرزی

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه بیان داشت: نمایندگان حدود ۱۴ دستگاه نظارتی از بخش‌های مختلف در پایانه‌های مرزی حضور دارند و هر کدام از آن‌ها به نوبه خود مشغول انجام وظایف محوله از سوی سازمان‌ بالادستی خود هستند. درحالی‌که روال مدیریت پایانه‌های مرزی در سایر کشورها بر عهده یک نفر است تا در راستای تسهیل انجام فرایند‌های ترانزیت کالا گام بردارد.

وی با تأکید بر اینکه «حذف موازی‌کاری و داشتن دیدگاه واحد موجب رشد ترانزیت می‌شود» گفت: راهکار اصلی برای فراهم کردن زمینه رشد و ارتقا جایگاه ترانزیت کشور، تغییر دیدگاه‌ها رشد اقتصادی بر اساس نقش حمل‌ونقل بین‌المللی است.

تاکید بر انجام بازاریابی منطقه‌ای از سوی شرکت‌های ایرانی

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: علی‌رغم تعداد زیاد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در کشور، اما بخش عمده آن‌ها فاقد برنامه‌ریزی منطقه‌ای و جهانی هستند و همانند  شرکت‌های واقع در کشورهای رقیب در سطح منطقه بازاریابی نمی‌کنند.

نفیسی با اشاره به راهکارهای قابل اجرا برای رفع مشکلات مذکور اظهار داشت: انتخاب مدیران خبره و با تجربه فعالیت در سطح بین‌المللی، تقویت انجمن و صنف با برگزاری دوره‌های آموزشی به‌منظور ارتقا سطح کیفی شرکت‌ها و به‌روزرسانی دانش و اطلاعات آن‌ها، شفاف‌سازی مفهوم برخی قوانین و مقررات، رفع مشکلات شرکت‌ها و رانندگان در سایر کشور‌ها با تقویت سطح روابط از طریق وزارت امور خارجه و آشنایی رانندگان ترانزیت با قوانین و مقررات کشورهای طول مسیر با هدف جلوگیری از بازداشت شدن، توقیف کامیون و بار از جمله اقداماتی است که می‌توان برای رفع مشکلات و موانع مربوط به شرکت‌ها همچنین جلوگیری از حمل غیر عمد کالای قاچاق انجام داد که البته بخشی از آن‌ها در دست اقدام قرار دارد.

گازوئیل ایران در حکم سوخت مجانی برای ناوگان خارجی

رضا نفیسی نرخ پایین سوخت را یکی از موانع توسعه ترانزیت در کشور خواند و گفت: با توجه به نرخ ۵.۱ لیر برای هر لیتر گازوئیل در ترکیه که حدود ۱۰ برابر نرخ این ماده سوختی در ایران است، گازوئیل حکم سوخت مجانی برای کامیون‌های خارجی را دارد و مسئله سوخت همواره در مذاکرات دوجانبه به‌عنوان یکی از موارد، موردبحث قرار دارد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان یادآور شد: برای دست‌یابی به اهداف کلان در حوزه ترانزیت باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط دست‌به‌دست هم داده و برای توسعه پایانه‌های مرزی و ترانزیت کشور همکاری کنند.

نظر شما