شناسهٔ خبر: 52614 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار استان‌ها در حوزه حمل و نقل در هفته‌ای که گذشت:

پیش بینی رشد ۳۰ درصدی پروازها در فرودگاه اهواز در سال ۹۷/ افزایش ۱۵ درصدی جابجایی مسافر در سال ۹۶ و ثبت ركورد تخليه و بارگيری در فروردین ۹۷ در هرمزگان/ كاهش تصادفات منجر به فوت در سال ۹۶ در اصفهان

گرارش اخر هفته در هفه ای که گذشت خبرها حکایت از اتفاقات مطلوب در حوزه های ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی در استان ها دارد. جایی که نشان می دهد در اکثر نقاط کشور اقدامات مناسبی اقدام یا در شرف اتفاق است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است

خوزستان

مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان از انجام ۷۲۰ سورتی پرواز نوروزی در فرودگاه بین‌المللی اهواز خبر داد و گفت: با توجه به توسعه ۲۳ درصدی ترمینال فرودگاه، پیش‌بینی می‌شود پروازها در سال ۹۷ رشدی ۳۰ درصدی داشته باشند.

محمدرضا رضایی با اشاره به گسترش ۲۳ درصدی فضای ترمینال فرودگاه بین‌المللی اهواز در سال ۱۳۹۶ گفت: سال گذشته فضای ترمینال فرودگاه از ۴۴۰۰ متر به ۷۵۰۰ متر افزایش یافت. این مساله در کنار گسترش پروازها باعث شد رضایت نسبی مسافران در ایام نوروز بالای ۵۰ درصد برآورد شود.

مرکزی

مدیركل راه آهن اراك، از جابه‌جایی ۴۰۰ هزار مسافر در سال گذشته از طریق راه‌آهن اراك خبر داد و گفت: سال گذشته ۸ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۲۰۹ تن میزان بار خالص و ۱۶ میلیون و ۵ هزار و ۵۳۱ تن بار ناخالص حمل شده است.

جلال‌الدین كوكنار با اعلام این خبر عنوان كرد: علاوه بر جابه‌جایی مسافر در سال گذشته ۸ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۲۰۹ تن میزان بار خالص توسط راه آهن اراك حمل شد.

وی میزان بار ناخالص حمل شده را در بازه زمانی مذكور را ۱۶ میلیون و ۵ هزار و ۵۳۱ تن اعلام کرد.

همچنین مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از کاهش سفر و مسافر نوروزی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای خبر داد و گفت: در ایام مسافرت‌های نوروزی ۴ درصد تعداد سفر و ۱۳درصد مسافران نوروزی استان کاهش داشته است.

زندی فر با بیان اینکه هر ساله تعداد مسافرینی که از طریق حمل و نقل  از طریق اوتوبوس ومینی بوس قصد سفر داشته دارند کاهش می یابد افزود: امسال نیز سفرهای نوروزی از طریق خودروهای شخصی افزایش داشت اما تمایل مردم با استفاده از حمل و نقل عمومی جاده‌ای کم شده است.

وی ادامه داد: از ۲۳ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال ۱۳۱ هزارو ۶۵۵ مسافر در قالب ۱۱ هزار و ۸۰۰ سفر از مبداء استان مرکزی انجام شده است که در سفر ۴ درصد و در تعداد مسافران نسبت به مدت مشابه با کاهش ۱۳ درصد کاهش  مواجه بودیم.

هرمزگان

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه از جابجایی ۱۰ میلیون تن کالا، ترابری ۲۱ هزار مسافر دریایی در مسیرهای بین المللی و رونق چشمگیر ترانزیت و صادرات غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان طی یکسال گذشته خبر داد.

قاسم عسکری نسب ضمن اشاره به عملکرد بنادر غرب استان هرمزگان طی دوازده ماهه سال "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" گفت: در سال گذشته، در مجموع ۱۰ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۷۷۲ تن کالای نفتی و غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد.

همچنین مدیرکل راه‌آهن هرمزگان از افزایش ۱۵ درصدی جابجایی مسافر در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در روز ۲۷ فروردین سال جاری میزان تخلیه و بارگیری به عدد ۱۲۲۰ دستگاه واگن رسید كه این ركورد از زمان تأسیس این اداره كل تاكنون به دست نیامده و نشان‌دهنده روند روبه رشد عملكرد راه‌آهن هرمزگان است.

در ادامه معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان از کاهش ۴۲ درصدی تصادفات منجر به فوت طی ایام تعطیلات نوروزی در استان خبرداد.

میرداد میردادی اظهار کرد: طی این مدت همچنین ۸۰ فقره تصادف جرحی نیز در جاده های هرمزگان اتفاق افتاد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در طول مدت طرح، ۱۶۵ تصادف خسارتی در راه های هرمزگان رخ داد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶۰ درصد رشد را نشان می دهد.

آذربایجان شرقی

مدیر فرودگاه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به انجام ۱۵ هزار و ۷۲۵ سورتی پرواز در فرودگاه شهید مدنی تبریز در سال ۹۶ گفت: در مجموع نشست و برخاست‌های فرودگاه تبریز در سال ۹۶ نسبت به سال پیش از آن ۵ درصد رشد داشته است.

مصطفی صفائی گفت: طبق آمار منتشر شده توسط گروه آمار و اطلاعات هوانوردی و فرودگاهی در سال ۹۶، در حوزه پروازها و مسافران خارجی رشد چشمگیری داشتیم؛ به طوری که در مجموع ۲۴۶۲ پرواز خارجی داشتیم که نسبت به سال ۹۵، ۱۸ درصد افزایش یافت و از طریق این پروازهای بیش از ۳۰۲ هزار مسافر اعزام و پذیرش شدند که در این زمینه هم نسبت به سال ۹۵، ۱۷ درصد داشتهایم.

گلستان

مديرکل فرودگاههاي استان گلستان با اعلام خبر بر قراری پروازهای بندرعباس-گرگان-بندرعباس گفت: روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ شاهد انجام پرواز افتتاحیه در این مسیر خواهیم بود.

رامین آذری گفت: به دلیل درخواستهای مردمی و با توجه به نیازسنجی انجام شده، برقراری پرواز بندرعباس در دستور کار قرار گرفت و با پیگیریها و هماهنگي‌هاي انجام شده، این پرواز در روزهای دوشنبه توسط هواپیمایی قشم برقرار خواهد شد.

 وی با بیان اینکه این برای اوّلین بار است که مسیر بندرعباس در فرودگاه گرگان برقرار میشود، افزود: روز دوشنبه، ۳ اردیبهشت ۹۷ شاهد انجام پرواز افتتاحیه در این مسیر خواهیم بود و امیدواریم با استقبال خوب هم استانیهای عزیز شاهد افزایش پرواز در این مسیر باشیم .

همدان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان از کاهش ۷ درصدی سفر در استان خبر داد.

محمد رودباری در گفت و گویی با اشاره به اینکه پارسال ۵۴۷ هزار و ۸۱۸ سفر در استان همدان ثبت شد، گفت: این در حالی است که در سال ۹۵ نزدیک به ۶۰۰ هزار سفر در استان انجام شده بود.

وی با اشاره به فعالیت ۵۱ شرکت مسافربری در استان افزود: از این میزان سفر، ۱۰۲ هزار و ۷۰۹ سفر توسط ناوگان اتوبوسی، ۴۳۲ هزار و ۱۷۲ سفر توسط ناوگان مینی‌بوس سواری و ۱۲ هزار و ۹۳۷ سفر نیز توسط ناوگان دربستی انجام شده است.

زنجان

مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به امکانات ایجاد شده در صنعت هوایی کشور بعد از ورود هواپیماهای برجامی گفت: به دنبال آن هستیم که با استفاده از ظرفیت هواپیماهای ATR ضمن حفظ پروازهای فعلی به سمت برقراری پروازهای ترکیبی برویم.

محمد قاسمی گفت: به منظور حفظ پروازهای فرودگاه زنجان و تداوم ارائه خدمات به مردم این منطقه به همراه شرکت چارترکننده پروازهای این فرودگاه، اقدام به مذاکره با یک شرکت هواپیمایی جدید کرده ایم تا یک پرواز ترکیبی از کیش به زنجان و سپس به مشهد و به کیش (کیش-زنجان-مشهد-کیش) و بعد از سه یا چهار روز دوباره برعکس آن (کیش-مشهد-زنجان-کیش) را انجام دهد تا با این ترتیب بتوان امکان برگزاری تورهای سه تا چهار روزه را برای مردم زنجان به مشهد و کیش فراهم کنیم.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان از ثبت بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان طی فروردین امسال خبر داد.

ایرج دست‌نشان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: با توجه به کنترل تردد وسایل نقلیه با ۶۸ دستگاه ترددشمار برخط در محورهای بین‌شهری استان، در فروردین ماه امسال تعداد ۱۴.۷۸۴.۶۱۷ تردد وسیله نقلیه در ۳۴ مقطع از محورهای مواصلاتی دارای ترددشمار برخط فعال استان زنجان (۶۸ مسیر به‌صورت رفت و برگشت) ثبت شده است.

مازندران

رییس فرودگاه رامسر از تلاش برای رفع موانع پیش روی باندهای این فرودگاه خبر داد و گفت: بعد از برطرف کردن موانع پروازی و رفع محدودیت باند، برای افزایش پروازهای فرودگاه رامسر به مقصد شهرهای ایران اقدام خواهد شد.

سید هادی خازنی رییس فرودگاه رامسر در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره محدودیت‌های به وجود آمده برای باند این فرودگاه گفت: درخت‌هایی که پیش از این اطراف فرودگاه وجود داشتند، رشد کرده و بزرگتر شده‌اند. از همین رو از ابتدای سال جاری نشست و برخاست در فرودگاه با مشکلاتی مواجه شده و شرکت فرودگاه‌ها طول باند را محدود کرده است.

همچنین مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: تشویق صادرکنندگان و افزایش تنوع سبد صادراتی کالاهای بنادر شمالی به کشورهای حاشیه دریای خزر ضروری است.

سیاوش رضوانی در سومین نشست هم‌اندیشی صادرات دریایی به کشورهای دریای خزر افزود: در جهت تشویق صادرکنندگان و افزایش تنوع سبد صادراتی کالاهای بنادر شمالی به کشورهای حاشیه دریای خزر، باید مشوق‌ها و تسهیلات لازم را در همایش توسعه صادرات دریایی به کشورهای حاشیه دریای خزر پیشنهاد داد.

اصفهان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: باید آسیب شناسی لازم در جهت رفع نقاط و عوامل وقوع تصادفات انجام و بتوان آنها را عملیاتی و در كاهش آمار اقدام نمود.

اولین جلسه كمیسیون ایمنی راه های استان به ریاست علی مقدس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور كلیه اعضای این جلسه و با دستور كار تجزیه وتحلیل آمار تصادفات جاده ای در سال ۹۶ و نوروز ۹۷، ایمنی محور انارك – شهراب در مجاورت پایگاه هوایی و دیگر مسائل مطروحه در استانداری اصفهان برگزار شد.

همچنین پرواز ایلام- اصفهان- ایلام توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر برقرار شد.

این پرواز که از ۵ فروردین سال جاری از ایلام به اصفهان و بالعكس برقرار شده است، به صورت هفتگی در روز های چهارشنبه ساعت ۹:۵۰ ورود و در ساعت ۱۰:۲۵ خروج ، و جمعه ها در ساعت ۰۸:۴۰ صبح ورود و پس از آن در ساعت ۰۹:۵۰ از اصفهان به مقصد ایلام انجام میشود.

شایان ذكر است این پرواز توسط شركت هواپیمایی ایران ایر با هواپیمای ای اتی آر و با ظرفیت ۶۶ مسافر انجام می پذیرد.

در بخشی دیگر مدیرکل راه آهن اصفهان گفت: مقایسه آمار عملکردی میزان تناژ بار بارگیری شده در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، بیانگر افزایش ۵۵ درصدی تناژ بارگیری در راه آهن اصفهان است.

سیدرضا سادات حسینی اظهار کرد: در این مدت با حمل مقدار ۳۴۰ هزار و ۵۲۵ تن بار بارگیری شده توسط ۵۸۴۵ دستگاه واگن با ۵۵ درصد رشد در میزان تناژ و ۵۰ درصد در تعداد واگن و همچنین مقدار یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۸۴ تن بار تخلیه شده توسط ۱۶ هزار و ۱۷۸ واگن با رشد ۱۴ درصدی در میزان تناژ و ۲۵ درصدی در تعداد واگن مواجه بوده ایم.

وی افزود: در مورد میزان تن کیلومتر مرزی در فروردین ماه گذشته، ۳۸۷ میلیون تن در این اداره کل جابجا شده که این اداره کل موفق شد با حمل بیش از ۴۶۵ میلیون تن کیلومتر بار مرزی در فروردین امسال به رشد ۲۰ درصدی در این زمینه دست پیدا کند.

قزوین

مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی( TOD ) برای اولین بار در قزوین اجرا می شود.

در جلسه ای که با حضور حصاری مدیرکل حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری ها، و دهیاریهای کشور و دکتر «ماتسومورو» و «ایش یماکی» و» ناکاگاما» نمایندگان جایکاه (سازمان همکاری بین المللی کشور ژاپن) و نیز داود محمدی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، فرخ زاد معاون عمرانی استاندار، مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی و خدایی مدیرکل راه آهن شمالغرب در محل اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین برگزار شد راههای اجرای طرح  TOD در قزوین بررسی شد.

ماتسو مورو مسئول تیم کارشناسی کشور ژاپن در این جلسه گفت: خوشبختانه استان قزوین با تعامل و همکاری خوبی که با مسئولان خود ایجاد کرده گام بلندی را برای اجرای طرح برداشته و مطالعات خوبی را آغاز کرده است.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: اجرای طرح TOD و بازآفرینی محله راه آهن ازبرنامه های مهمی است که امسال با عملیاتی شدن آن جنوب شهر قزوین متحول می شود.

مسعود حق لطفی در این جلسه گفت: قزوین به دلیل موقعیت مواصلاتی و اقتصادی که دارد و نزدیکی به تهران و در مسیر بودن چند استان کشور در زمینه حمل و نقل می تواند نقش ملی ایفا کند.

وی افزود: داشتن ۱۳۰ هزار دانشجو که از شبکه ریلی و جاده ای استفاده می کنند ایجاب می کند تا در توسعه این شبکه برنامه ریزی لازم را داشته باشیم و برای آینده فکر کنیم.

سمنان

مدیر فرودگاه شاهرود میزان اعزام و پذیرش مسافر در سال ۹۶ را ۲ هزار و ۹۷۶ نفر اعلام کرد و از برنامه‌ریزی برای افزایش پروازها در این فرودگاه خبر داد.

مرتضي حميدپور عنوان كرد: براي برقراري پروازهاي جديد نيازمند تعامل موثر مسئولان در تکمیل پروژه های فرودگاهی هستيم.

حمیدپور درباره تعداد مسافران جابجا شده از این فرودگاه در سال گذشته اظهار کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سال گذشته ۲۹۷۶ مسافر از فرودگاه شاهرود اعزام و پذیرش شدند.

نظر شما