شناسهٔ خبر: 52620 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رییس اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه گرگان خبر داد:

افتتاح سیستم‌های ILS و DVOR فرودگاه گرگان در آینده نزدیک/ کاهش تاخیر‌ها و پروازهای ابطالی با افتتاح سیستم‌های کمک ناوبری جدید

فرودگاه گرگان رییس اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه گرگان از راه اندازی دو سیستم ILS و DVOR فرودگاه گرگان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با افتتاح این سیستم‌ها میزان تاخیرها و پروازهای ابطالی کاهشی محسوس خواهد داشت.

محسن قدرت‌آبادی، رییس اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه گرگان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تجهیز این فرودگاه به سیستم ILS گفت: مراحل مربوط به نصب و راه اندازي اين سيستم پيشرفته با اعتباري بالغ بر ٥ ميليارد تومان از محل اعتبارات شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، آبان ماه ١٣٩٥ اغاز شد و در مرداد ماه ١٣٩٦ به پايان رسيد.

وی ادامه داد: عمليات نصب اين سيستم توسط كارشناسان الكترونيك هواپيمايي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران و در مدت ٦ ماه به پايان رسيد.

به گفته قدرت‌آبادی، پس از مرحله نصب و اتمام آن و با توجه به اينكه سيستم مذكور ساخت كشور نروژ است كارشناسان شركت سازنده جهت تحويل و تاييد عملكرد اوليه ان به گرگان آمده و پس از تست و تاييد عملكرد اوليه سيستم مذكور نوبت به هواپيماي پيشرفته فلايت چك شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي است كه با دستورالعمل هاي مربوطه، تست هاي نهايي را انجام دهد و پس از چك طرحهاي پروازي مبتني بر ILS اين سيستم را اماده خدمت رساني به ايرلاينها اعلام کند.

وی افزود: با توجه به شرايط جغرافيايي و محل قرار گرفتن فرودگاه گرگان در فصول زمستان شاهد پديده مه گرفتگي هستيم كه با بهره برداي از اين سيستم ميزان ديد افقي تا ٥٥٠ متر  باعث كاهش تاخيرها و باطلي پروازها به مقدار قابل توجهي خواهد گرديد

رییس اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه گرگان درباره سیتم DVOR این فرودگاه نیز گفت: پروژه عمليات عمراني و نصب و راه اندازي سيستم كمك ناوبري DVOR/DME نيز همانند سيستم ILS در آبان ماه ١٣٩٥ و با اعتباري بالغ بر ۳ ميليارد تومان از محل اعتبارات شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران  اغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به اينكه سيستم قديمي VOR/DME نياز به نوسازي داشت شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي اقدام به خريد سيستم مذكور کرد و در ارديبهشت ٩٦ اين سيستم بطور كامل نصب گرديد و مراحل تحويل و تاييد ان توسط كارشناسان كره جنوبي صورت پذيرفت. اين سيستم توسط فلايت چك مورد وارسي قرار گرفت و طرحهاي پروازي ان چك شده و بزودي اماده سرويس دهي به ايرلاينها خواهد شد.

به گفته قدرت‌آبادی فرودگاه گرگان با داشتن سيستمهاي  ارتباطي جديد ، RCAG ،رادار MSSR و سيستمهاي كمك ناوبري ILS و DVOR /DMEيكي از بروز ترين فرودگاهها در سطح كشور ميباشدكه كليه مراحل مربوط به نصب و نگهداري انها توسط متخصصين الكترونيك هواپيمايي شركت فرودگاهها انجام مي گردد.
سيستم كمك ناوبري ILS يا instrument landing system متشكل از دو دستگاه به نامهاي Localizer و Glide path ميباشد. «لوكالايزر» سيستمي است كه خلبان با دريافت سيگنالهاي آن ميتواند ميزان انحراف خود از مركز باند را اصلاح کرده و دقيقا در مركز باند فرود آيد. سيستم «گلايد پث» به هواپيما كمك ميكند تا ارتفاع خود را نسبت به ابتداي باند فرود تنظيم کند. سيستم كمك ناوبري ILS در شرايط جوي نامساعد و ديدكم باعث انجام فرودي ايمن و مطمئن شود.

گفتنی است سیستم‌های ‌ILS و DVOR فرودگاه گرگان در روزهای آینده به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

نظر شما