شناسهٔ خبر: 52624 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تاکید بر بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های مرتبط با امر بازآفرینی/ اصلاح روند معیوب گسترش خارج از ضابطه شهرها/ موافقت شورای پول و اعتبار با کاهش سود بانکی در بافت فرسوده

گزارش آخر هفته مسکن تاکید بر بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های مرتبط با امر بازآفرینی از سوی وزیر راه و شهرسازی در چهلمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، اعلام تلاش برای اصلاح روند معیوب گسترش خارج از ضابطه شهرها در نخستین جلسه از شورای عالی معماری و شهرسازی، ارائه پیش‌نویس ابزارهای مالی و حقوقی برنامه ملی بازآفرینی شهری به هیئت دولت و موافقت شورای پول و اعتبار با کاهش سود بانکی در بافت فرسوده از مهمترین اخبار حوزه مسکن در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

آغاز عملیات مطالعاتی طرح ارتقای شرایط مدیریتی زنان

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و خانواده از آغاز عملیات مطالعاتی طرحی تحت عنوان ارتقای شرایط مدیریتی زنان به دستور وزیر راه و شهرسازی از اواخر سال ۹۶ خبر داد و گفت: ما در این اقدام تلاش داریم تا ضمن مروری بر ادبیات جهانی و مباحث جنسیتی در زمینه مدیریت بانوان، بر روی آمارها  و گزارش های موجود پیشین متمرکز شده و وضعیت فرایندهای ارتقای کارکنان وزارتخانه را براساس حساسیت‌های جنسیتی بررسی کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و خانواده همچنین ضمن تأکید بر گستردگی حوزه فعالیتی وزارت راه و شهرسازی و ضرورت همکاری تمامی مدیران و مسئولین برای تحقق برنامه‌های حوزه بانوان بیان کرد: انسجام و همکاری منظم‌تر در سال ۹۷ برای اجرایی شدن برنامه‌های این بخش نقش مهمی دارد که امید داریم با برگزاری جلسات ماهانه به آن دست‌یابیم.

ارائه پیش‌نویس ابزارهای مالی و حقوقی برنامه ملی بازآفرینی شهری به هیئت دولت

با توجه به گزارش کارگروه ویژه پیگیری تحقق برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار پیش‌نویس مصوبه حمایت از ابزارهای مالی و حقوقی اجرای این برنامه در سه بخش طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی، طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار با استفاده از اراضی دولتی و سایر مشوق‌ها جهت تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران ارسال شده است.

در حال حاضر متن نهایی پیش‌نویس ابزارهای مالی و حقوقی برنامه‌ ملی بازآفرینی شهری در این کارگروه طی ۲۳ بند تنظیم و تدوین شده و برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال شده است.

به گفته هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی این پیش‌نویس در سه بخش طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی، طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار با استفاده از اراضی دولتی و سایر مشوق‌ها جهت تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران ارسال شده که امید است با موافقت هرچه سریعتر آن‌ها قرار گیرد و وارد مرحله عملیاتی شود.

تسهیل خرید مسکن با افزایش ضریب تسهیلات به ۴۵ درصد

آخوندی به اهمیت تامین مالی برای خرید مسکن اشاره کرد و گفت: فرض محال اگر جایی پیدا شود که صدها هزار واحد مسکونی بسازد، اگر قدرت خرید نباشد اتفاقی رخ نمی دهد و واحدی فروش نمی رود. بنابراین ما به سراغ جانب تقاضا رفتیم.

وی افزود: وقتی من به وزارتخانه آمدم میزان وام بانکی نسبت به ارزش ملک (Loan To Value) در تهران به حدود ۷ درصد کاهش پیدا کرده بود و در شهرستان ها ۱۷ تا ۲۰ درصد بود.میزان تسهیلات۲۰ میلیون تومان و قیمت یک واحد متوسط مسکن ۳۰۰ میلیون تومان بود.

آغاز عملیات ساخت شهرهای جدید تیس و سیراف در سال ۹۷

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ملکی کردن مساکن مهر و افزایش تعامل با دستگاه‌های استانی و شهرستانی را از دیگر برنامه‌های مورد نظر در سال ۹۷ اعلام کرد و گفت: همچنین تصمیم داریم تا عملیات اجرایی ۲ شهر جدید تیس و سیراف را در سال جدید به صورت جد آغاز کرده و رویکردهای مطلوب شرکت عمران را در این مناطق اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه شهر جدید تیس نخستین شهر جدید ساحلی در کشور به شمار خواهد رفت گفت: با توجه به این موضوع، قطعا استانداردهای مدنظر برای راه‌اندازی این شهر بسیار ویژه و خاص خواهد بود.

لزوم توسعه حمل و نقل عمومی پرند با تکمیل مترو

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید کشور، تصریح کرد: توسعه خدمات در حوزه های درمانی، آموزشی، فضای سبز، انتظامی، رفاهی و ... به زندگی شهروندان کیفیت می دهد و ما اگر می خواهیم به مردم خدمت کنیم باید محیط زندگی متناسب با شان و منزلت آنها را فراهم نماییم.

طاهر خانی با اشاره به لزوم توسعه حمل و نقل عمومی پرند و تکمیل مترو، گفت: موضوع محوری دیگری که باید مورد توجه باشد این است که با توجه به جمعیت روز افزون پرند، این شهر تا چند سال آینده از جمعیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و موضوع حمل و نقل برون شهری و درون شهری پرند بسیار حیاتی و کلیدی خواهد بود. ما با تمام توان به دنبال خارج شدن وضعیت رکود متروی پرند هستیم و در این زمینه مذاکرات متعددی با شهرداری تهران انجام داده ایم.

تدوین سیاست اعتباری «هوشمند» برای سال ۹۷

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه گروه هدف اصلی بانک برای تامین مسکن، افشار میان درآمدی جامعه هستند که بخشی از دهک سوم تا بخشی از دهک هفتم را شامل می شوند، از طراحی مجموعه سیاست‌های اعتباری بانک مسکن برای سال ۹۷ در قالب «سیاست اعتباری هوشمند» خبر داد و گفت: در این مجموعه سیاست اعتباری، در وهله نخست گروه هدف بانک مدنظر قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه اقشار میان درآمد جامعه متقاضی خرید واحدهای میان ‌متراژ و کوچک‌ متراژ هستند ادامه داد: به طور میانگین واحدهای مورد نظر این گروه از جامعه در سراسر کشور واحدهای با متراژ کمتر از ۱۰۰ مترمربع و در تهران نیز واحدهای با مساحت کمتر از ۷۵ مترمربع است.

 ارائه واحدهای استیجاری عمومی در مناطق هدف

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن نیز به دنبال جریان تسهیلات است گفت: خوشبختانه هم‌اکنون پیشنهاد ریاست جمهوری برای تقلیل سود بانکی به ۶ درصد در بافت ناکارآمد شهری پذیرفته شده كه پس از بررسي هاي صورت گرفته و تأييد نهايي شوراي عالي پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی به سایر بانک‌ها ابلاغ خواهد شد که قطعا در صورت تحقق فرصت بسیار خوبی برای ارتقای سطح خدمات در این مناطق خواهد شد.

طرح تأمین مسکن ارزان با استفاده از نظرات وزیر راه و شهرسازی عملیاتی می‌شود

محمدرضا رضایی کوچی از تدوین طرحی در کمیسیون عمران مجلس با هدف تأمین مسکن اقشار ضعیف جامعه خبر داد و گفت: با توجه به نیاز سالانه کشور به تولید مسکن باید برنامه مشخصی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شرایط برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه سخت شده است، افزود: برای تأمین مسکن دهک‌های پایین جامعه کمیسیون عمران مجلس با همکاری مرکز پژوهش‌ها در حال تدوین طرحی با محوریت خانه‌دار کردن اقشار نیازمند است.

واگذاری اراضی رایگان در بافت فرسوده به وزارت راه و شهرسازی برای تحقق عملیات بازآفرینی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شده به بافت‌‌های فرسوده و نو آفرینی در این بافت‌ها اشاره کرد و گفت:در این زمینه در سال ۹۷ بنا شد دولت هر کجا زمین دارد در اختیار وزارت مسکن بگذارد و برای این کار تمام استاندارها اگر زمین دولتی می بینند به ما بگویند.

وی ادامه داد: دستگاه دولتی موظف است آن زمین را در اختیار وزارت مسکن بگذارد و این وزارتخانه باید برای ساخت خانه بخش خصوصی را دعوت به همکاری کند، ۵۰ درصد سهم توسعه گر و ۵۰ درصد بافت فرسوده است، ما زمین را مجانی در اختیار آنها می گذاریم، خدمات برق، آب و مجوزکار مجانی خواهد بود.

بازخوانی ماموریت‌ها و مسئولیت‌های سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، ضمن تشریح سیاست‌ها و ماموریت‌های آن سازمان، گفت: از دهه ۴۰ شمسی به بعد به تبعیت از سایر کشورهای دنیا، ساخت ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی به وزارت آبادانی و مسکن سپرده شد و در فاصله سال‌های ۷۰ تا ۷۴ زمانیکه آقای آخوندی وزیر مسکن بودند سازمان مجری تشکیل شد و این وظیفه از دهه ۷۰ تا کنون به سازمان مجری محول شد.

تاکید بر سیاستگذاری روشن شورای عالی‌شهرسازی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری با اعلام این مطلب که به صورت مشترک از سوی کمیسیون‌های ماده ۵ و همچنین شورای‌عالی، سياست روشنی نسبت به روند ساخت‌و‌سازهای غيرقانونی و فروش ضوابط منتشر می‌شود، گفت: اعضای شورای‌عالی در مورد روند معیوب گسترش شهرها و ساخت وسازهای خارج از ضابطه اعلام نظر قطعی کنند.

وی تاکید کرد: خواهشم از اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران این است که نسبت به روندی که در حال حاضر پیش‌روی خود داریم و شامل ساخت و سازها و توسعه‌هایی خارج از ضوابط است و برخی از نمونه‌های آن شاملِ ۱۸۰ هکتار در جیرفت، ۶۰ هکتار در شیراز است، موضع گیری و سیاستگذاری روشنی داشته باشند.

عدم ایجاد فضای رقابت به زیان فعالیت تعاونی ها است

وزیر راه و شهرسازی در چهلمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار خصوص ارائه گزارش اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محلات هدف بازآفرینی شهری ضمن تأکید بر ضرورت بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های مرتبط با امر بازآفرینی بیان کرد: قطعا در صورت اجرای این بازنگری و اتخاذ تصمیمات بهتر ما نیز می‌توانیم از فعالیت‌ها حمایت کرده و در این راستا قدم برداریم.

آخوندی در ادامه با تأکید بر اینکه کانالیزه شدن امتیازات از طریق تعاونی‌ها قطعا به ضرر آن‌ها خواهد بود گفت: به عقیده من با توجه به سیاست‌های کلی نظام و دستورات مقام معظم رهبری ایجاد شرایطی که در آن فضایی برای رقابت وجود نداشته باشد اشتباه بوده و به زیان فعالیت تعاونی‌ها خواهد بود.

واکاوی مفهوم قرارگیری ۳۵ شهر روی نوار خطر نسبی بسیار زیاد

نسخه کامل «نقشه پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله در ایران»، با هدف تقویت آگاهی عمومی از میزان تهدید لرزه‌ای در مناطق مختلف کشور، منتشر شد. گزارش ها  از جزئیات این نقشه که توسط یک کارگروه مرکب از ۹ زلزله‌شناس و متخصص علوم زمین تهیه شده، حاکی است: در «نقشه پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله»، میزان خطر ناشی از زمین‌لرزه‌های آتی در نقاط مختلف کشور، بر حسب تعداد و ویژگی گسل‌ها و همچنین سوابق لرزه‌ای هر منطقه، در قالب ۴ رنگ به نمایش در آمده است به‌طوری‌که شهرهای ۳۱ استان با توزیع روی ۴ پهنه خطر لرزه‌ای، در این نقشه جانمایی شده‌اند. نقشه جغرافیای استانی خطر زمین‌لرزه، به زبان ساده، ابعاد تهدید بالقوه ناشی از فعالیت گسل‌های ایران در هر نقطه از کشور را با شاخص «شتاب ناشی از زلزله» بیان می‌کند.

 

نظر شما