شناسهٔ خبر: 52628 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فتاحی زاده مطرح کرد؛

۱۴ پروژه بازآفرینی شهری در دست اقدام است

فهیمه فتاحی‌زاده رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: بافت‌های ناکارآمد شهر شامل پنج گونه بافت تاریخی، بافت ناکارآمد میانی، سکونت‌های غیررسمی، بافت با پیشینه روستایی و بافت ناهمگن شهری است که بافت ناکارآمد میانی ۱۷۵۰ هکتار و بالغ‌بر ۲۰ درصد جمعیت شهر قم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، فهیمه فتاحی زاده اظهار کرد: ساخت و بازآفرینی شهری یکی از ضروریات شهرهای ما است باگذشت عمر شهرها و تغییر و تحولاتی در کالبد شهر رخ می‌دهد بناهای قدیمی و محلات فرسوده می‌شوند و چاره‌ای جز بازآفرینی و احیاء آن‌ها وجود ندارد چراکه عدم توجه به آن‌ها مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اهمیت توجه به بافت‌های فرسوده شهری افزود: در زمینه بازآفرینی شهری نقش ما، بیشتر هدایت مردم است و بدون کمک و همراهی مردم و ساکنان محلات هدف احیای بافت‌ها ممکن نیست، به همین دلیل دولت از طریق بانک‌ها تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا برای نوسازی اقدام کنند.

وی بیان کرد: رونق این نوع از تسهیلات نسبت به سال‌های گذشته کاهش‌یافته، زیرا قرار بود دولت بخشی از درصد سود تسهیلات را پرداخت کند و باقی‌مانده را متقاضیان پرداخت کنند، اما به دلیل نبود نقدینگی و اعتبار این مسئله محقق نشد و درعین‌حال کاهش سود تسهیلات بانکی به ۱۲ درصد در دستور کار قرار دارد.

فتاحی زاده تصریح کرد: از سال ۱۳۹۳ تاکنون، یک هزار و ۳۵۴ متقاضی در قم تسهیلات مربوط به نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی را دریافت کرده‌اند.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه امسال ۱۴ پروژه بازآفرینی شهری در دست انجام است، اظهار کرد: قرارداد ساماندهی پنج محور تاریخی- فرهنگی، خانه تاریخی شاکری تا آب‌انبار لبچال، لبچال تا امامزاده حمزه، لبچال تا میدان میر، ساماندهی میدان میر و محوطه بیت النور و امامزاده حمزه تا مدرسه غیاثیه (پامنار) با پیمانکاران منعقد شده و درمجموع این طرح‌ها تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فتاحی زاده افزود: انعقاد قرارداد احداث درمانگاه امام علی النقی(ع) در سکونتگاه غیررسمی شادقلی خان با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد و تکمیل و بهره‌برداری از درمانگاه ایثار در محله قلعه کامکار، تکمیل مطالعات جامع بازآفرینی شهر قم با رویکرد شهرنگر و تصویب مطالعات مرمت خانه تاریخی لاجوردی زاده در محله باغ پنبه قم از دیگر طرح‌هایی است که نیمه دوم سال گذشته اجرا شده است.

وی با بیان اینکه محله‌ها و سکونتگاه‌های واقع در بافت فرسوده، تاریخی و سایر بافت‌ها نیاز به توجه و ساماندهی بیشتری دارد، گفت: ریزدانگی (مساحت کم قطعه)، نفوذ ناپذیری (عدم دسترسی مطلوب) و ناپایداری (عدم استحکام بنا) از ویژگی‌های اولیه بافت فرسوده است که ضرورت نگاه کلان سیاست گذاری در این خصوص، توجه به معیارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سایر جنبه‌های توسعه شهری را نیز روشن می‌کند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم با بیان اینکه بافت تاریخی شهر قم در درون بافت فرسوده قرار گرفته و در حال حاضر ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در قم وجود دارد و ۴۳ هزار تن در آن سکونت دارند، افزود: بافت تاریخی از نظر قدمت بافت‌هایی است که نشان‌دهنده تمدن اصالت هویت و فرهنگ هر قوم و شهر است. چه داخل کشور و چه در سطح بین‌المللی بیشترین بافتی که معرف فرهنگ آن شهر و باعث ایجاد درآمدزایی و جذب توریست شود بافت‌های تاریخی است که در شهرها وجود دارند.

فتاحی زاده با اشاره به اینکه بناهای تاریخی نه‌تنها مانع توسعه شهر نیست، بلکه به عنوان یک فرصت ارزشی و هویتی برای شهرها قلمداد می‌شود، گفت: فعالیت‌ها و مداخلاتی که در بافت تاریخی انجام می‌شود شامل سه فعالیت نوسازی، بهسازی یا بازسازی است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم تصریح کرد: تملک بناهای با ارزش باهدف حفاظت از آن‌ها را از طرح‌های اداره کل راه و شهرسازی قم است که در این زمینه خانه تاریخی لاجوردی زاده در منطقه باغ پنبه در سال ۱۳۹۴ تملک شده و مرمت این بنا در برنامه کاری سال جاری قرار دارد.

فتاحی زاده اظهار کرد: ویژگی منحصربه‌فرد شهر قم بحث زیارتی بودن این شهر است و توریست‌ها هم به دلیل وجود حرم و جمکران و مقابر و ابنیه مذهبی که در قم وجود دارد به قم سفر می‌کنند اما حداکثر سفر آنان به قم در حد چند ساعت و بدون اقامت است. این به این معنی است که در معرفی بافت تاریخی شهر قم موفق نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه حفاظت از ابنیه‌های تاریخی شهر قم نیازمند تخصیص اعتبارات است، توضیح داد: این آورده و اعتبارات به‌صورت یک‌سوم سهم شرکت عمران و بهسازی، یک‌سوم سهم شهرداری‌ها و یک‌سوم هم سهم دستگاه اجرایی بهره‌بردار تقسیم می‌شود.

فتاحی زاده در پایان با اشاره به تشکیل دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری در استان قم خاطرنشان ساخت: این دبیرخانه نقش هماهنگ‌کننده (Coordinator) دستگاه‌های متولی و عضو ستاد را ایفا و در راستای حفظ و صیانت از اماکن و ابنیه تاریخی و جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌ها در محدوده محلات هدف، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کند.

نظر شما