به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، مهرداد تقی زاده در کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل چهارمحال و بختیاری گفت: عملکرد کنونی دوربینهای کنترل جادهای براساس سرعت ثابتی است که این دوربینها باید به سیستمی مجهز شود که سرعت را براساس نقطه عبور ثبت و اعلام کند و در این راستا از یکهزار دوربین کنترل سرعت حدود ۷۰۰ دستگاه به سرعت نقطهای تجهیز شده است.
وی با بیان جابجایی سالانه ۶۰ میلیون تن بار در جادههای کشور اظهار کرد: تنها ۲۰ میلیون تن از این رقم توسط شبکه ریلی جابجا میشود که براساس برنامههایی که در دست اجراست، این میزان تا ۸ سال آینده به ۲۴۰ میلیون تن میرسد که حدود چهار برابر رقم فعلی است. این میزان اضافه بار در محورها علاوه بر تخریب جادهها، در صورتی که جهشی در شبکه حملونقل ریلی ایجاد نشود، سبب وارد آمدن تلفات جانی فراوان در جادهها میشود. دولت درصدد است در برنامهای بلندمدت با توسعه شبکه حمل و نقل ریلی کشور و ممانعت ورود کامیونها به جاده، ایمنی راهها را ارتقا دهد.
تقیزاده تلفات جادهای کشور را ۲۰ نفر به ازای یکصد هزار نفر جمعیت عنوان کرد و افزود: این درحالی است که این رقم در کشور آمریکا ۱۰ نفر، ترکیه ۸.۵ و در کشورهای اروپایی حدود ۶ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر است.
تقی زاده با اظهار تاسف از افزایش استفاده از خودروهای شخصی در کشور بیان کرد: اگر قیمت سوخت و هزینه سفر افزایش و قیمت خودرو کاهش یابد گرایش به استفاده از ناوگان عمومی بهطرز چشمگیری افزایش می یابد.
نظر شما