شناسهٔ خبر: 52673 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

با حضور مه‌آبادی و ستاری صورت گرفت:

افتتاح رسمی ۲۲ پروژه مخابراتی و اطلاعات هوانوردی با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان/ امضای تفاهمنامه توسعه فناوری بین معاونت علمی و فناوری و شرکت فرودگاه‌ها

شرکت فرودگاهها با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ۲۲ پروژه مخابراتی و اطلاعات هوانوردی با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در محل این شرکت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز، شنبه ۸ ام اردیبهشت، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رحمت الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از ۲۲ پروژه مخابراتی و فناوری اطلاعات هوانوردی با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

در این مراسم همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد درگاه واحد برای پژوهش گران و صنعت گران به منظور  تامین نیازمندی‌های فناوری کشور با اتکا به توان داخلی منعقد شد.

گفتنی است در این مراسم، منوچهر منطقی، رییس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و حسن مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور نیز حضور داشتند.

نمایشگاه توانمندی‌های صنعت فرودگاهی کشور

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از توانمندی‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برپا شده بود و در این نمایشگاه دست‌کم 7 شرکت از زیرمجموعه‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران به ارائه آخرین محصولات و نوآوری‌های خود پرداختند.

از جمله طرح هاي ارائه شده در اين نمايشگاه در حوزه مخابرات و فناوري اطلاعات هوانوردي مي توان به سامانه ذخيره ساز اطلاعات (SAN) براي فرودگاه ها، راه اندازي و بهينه سازي و به روز رساني سامانه تلفن هاي آي پي در فرودگاه هاي سراسر كشور و حراست مركزي، راه اندازي و بهينه سازي زيرساخت هاي شبكه هوانوردي، راه اندازي شبكه و سرورها و بهسازي زيرساخت هاي شبكه هوانوردي، جابه جايي مركز داده در شش فرودگاه، بهينه سازي ابنيه مركز داده ها، راه اندازي passive تجهيزات زيرساخت، راه اندازي نقاط كاربري سرورهاي مالي، راه اندازي پروژه سامانه اوتوماتيك و يكپارچه اطلاعات پرواز كشوري، سامانه محاسبه عوارض فرودگاهي، سامانه طرح پرواز الكترونيك و سامانه احراز هويت مسافرين در ترمينال هاي فرودگاه هاي كشور اشاره كرد.

همچنین طرح های ناوبری ماهواره ای(PBN) و سامانه الکترونیکی طرح پرواز، انتشار نقشه‌های کاربردی جست و جو و نجات مرکز فرعی زاهدان، سامانه برگزاری آزمون های استاندارد مراقبت پرواز، سیستم متمرکز مدیریت شیفت کاری، سامانه پهبادي پيش وارسي پروازي داراي كاربرد در تست هوايي سيگنالينگ سيستمDVOR، LLZ  و GP و تست هوايي چراغ هاي PAPI ، انواع تسمه نقاله، كانترCheck-in یا یا باسكول توزين بار، راهبند، روليك، تابلوهاي راهنماي ترمينالي، روليك، صندلي انتظار، صندلي راحتي، چرخ دستي ترمينالي، پل هاي تلسكوپي انتقال مسافر، سامانه ميميك روشنايي سطوح پروازي، سامانه هاي بهينه سازي مصرف انرژي، سامانه هاي كنتور هوشمند مصرف انرژي الكتريكي، سامانه پرتابل كنترل روشنايي سطوح پروازي،  محصولات بخش تحقيقات جهاد دانشگاهي دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي و برد الكترونيك دستگاه تست اصطكاك بردهای مبدل سامانه هاي RCAG، سامانه نمايش اطلاعات راداري، سامانه دريافت اطلاعاتADS و سامانه ضبط مكالمات هوانوردي  از دیگر طرح‌هایی بودند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بودند.

حرکت هوانوردی تجاری به سمت اقتصاد دانش بنیان

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از امضای تفاهم‌نامه، به ایراد سخن پرداخت و گفت: خوشحالم که در حوزه هوانوردی تجاری به سمت اقتصاد دانش بنیان پیش می‌رویم و پیشرفت های بزرگی داشتیم و خوشحالم که دکتر مه آبادی در این مسیر قدم نهاده است.

ستاری با اشاره به تجربیات اول انقلاب و ورود ارتش به حوزه فناوری دانش بنیان گفت: با پول نفت، هزينه جمعیت 80 ميليون ايراني تامين نمي شود و اگر تنها به دنبال استخدام نيروي انساني باشيم، توان و اعتماد به نفس جوانان و نوآوري آنها را سلب كرده ايم.

وي بر ضرورت سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های هوایی تاکید کرد و افزود: فناوري آموختني است و براي انتقال تكنولوژي هاي روز دنيا بايد از شركت هاي دانش بنيان، كارشناسان و محققان استفاده شود. بايد استانداردهاي هوايي را جدي بگيريم ولي بايد راه هايي را هم داشته باشيم كه بتوانيم شركت هاي داخلي و جوانان را در اين حوزه آزمايش كنيم و وارد اين حوزه شوند.

ستاری افزود: معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري آماده حمايت همه جانبه از شركت هاي داراي اقتصاد دانش بنيان درحوزه هاي غير نظامي است و اميدواريم هر روز شاهد توليد محصولات جديد بومي در شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران باشيم.

نظر شما