شناسهٔ خبر: 52674 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صبوری خبر داد:

تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مازاد به استان قم/ جزییات بهره‌برداری از قطعه چهارم محور قم- جعفریه

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به‌پیش‌بینی ۲۹ طرح عمران شهری و جاده‌ای برای سال ۹۷ در این استان گفت: با تلاش و پیگیری‌های معاونت عمرانی استانداری یک هزار میلیارد ریال مازاد بر اعتبارات استانی برای پروژه‌های قم اختصاص پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در جلسه اتاق فکر توسعه قم در مجتمع آموزشی طلوع مهر اظهار کرد: این تعداد پروژه ۲ برابر طرح‌های پیش‌بینی‌شده است که در مجموع ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در مرحله پروژه یابی و مشخص کردن اولویت‌ها هستیم، تا با ارائه پیشنهاد به وزارت راه و شهرسازی برای سال جاری و سال آینده در دستور کار قرارگیری.

صبوری در واکنش به سخنان مصطفی کاویانی مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم مبنی بر ورود ۹ هزار پرونده تصادف به دادگستری این استان در سال ۹۶ و اینکه حدود دوسوم پرونده‌های قضایی مربوط به سوانح رانندگی است، گفت: طرح‌های عمرانی راه و شهرسازی بر اصلاح نقاط حادثه‌خیز متمرکز شده و هدف اصلی از جذب اعتبار اضافی نیز در همین خصوص است.

وی افزود: ورودی جاده ساوه در مسیر قم به‌طرف دستجرد و همچنین محور روستای راهجرد یک نقطه حادثه‌خیز است که برای هرکدام یک تقاطع غیرهمسطح پیش‌بینی کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به طراحی یک تقاطع غیر همسطح در ورودی ورجان از سمت پردیسان و لنگرود قم گفت: با توجه به وجود ۶۴ نقطه حادثه‌خیز و پیچ‌های خطرناک در استان بر طبق گزارش‌های پلیس راهنمایی رانندگی، پروژه‌ای به نام ارتقاء ایمنی محورهای استحفاظی قم طراحی شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی نقاط حادثه‌خیز به مفهوم کاهش مطلق حوادث رانندگی نیست، گفت: به عنوان نمونه احداث پل در محور روستای ونارچ بخش کهک قم باوجود تأثیر زیادی که در کاهش حوادث دارد ولی بالا رفتن سرعت خودروها در این محور حادثه‌هایی را ایجاد می‌کند.

صبوری تصریح کرد: کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای تنها درگرو مسیر جاده نیست بلکه به عوامل دیگری مانند خط‌کشی جاده و نصب علائم و تابلوها نیز بستگی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از طرح‌های راه و شهرسازی قم گفت: قطعه چهارم محور قم-جعفریه در حال تکمیل است که با بهره‌برداری از آن تا ۲ ماه آینده و چهار خطی شدن این مسیر، راه دسترسی به قزوین و مناطق شمال و شمال غربی کشور کوتاه‌تر می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قم افزود: تاکنون ۳۰ کیلومتر از این طرح اجرا شده که با هموار شدن مسیر عبور کامیون‌های سنگین، آمار تصادف‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه راه دسترسی به شهرک سینمایی نور واقع در ۶۰ کیلومتری آزادراه قم-تهران را نیز از پروژه‌های در حال اجرا دانست و گفت: شهرک مذکور به دلیل ساخت ماکت شهرهای مکه و مدینه برای فیلم سینمایی محمد رسول‌الله دارای ظرفیت گردشگری است.

صبوری با بیان اینکه کل مسیر اتصال این شهرک به اتوبان قم-تهران ۳ کیلومتر است، افزود: برای این طرح ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته ولی طبق مطالعات انجام شده به ۴۸ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان پروژه دریاچه نمک را از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان عنوان کرد و افزود: کار مسیریابی ۶۵ کیلومتر از این طرح در مسیر قمرود انجام شده و هدف از این پروژه استفاده از ظرفیت معدنی و گردشگری این دریاچه است که هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

نظر شما