شناسهٔ خبر: 52698 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد:

نوسانات ارزی علت عدم تحویل به‌موقع ایرباس به ايران/ بوئینگ به نسبت ایرباس تعهد بیشتری به تحریم‌های آمریکا دارد

سیدکمال‌الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بیشترین مشکلات پیش روی بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران مبادلات بین بانکی است، گفت: خرید هواپیما با فاینانس داخلی انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خانه ملت، سید کمال‌الدین شهریاری با اشاره به قراردادهای منعقدشده در خصوص نوسازی ناوگان هوایی کشور، گفت: هیچ مشکلی برای تحویل هواپیماهای ایرباس طبق قراردادها وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با یادآوری مشکل پیش روی تحویل ایرباس ها به ایران، افزود: پرداخت وجه و سهم طرف ایرانی مشکلی اصلی این قرارداد است.

وی ادامه داد: با توجه به فاینانس بودن قرارداد و تغییراتی که در نرخ ارز رخ داده و مشکلاتی که در زمینه مبادلات ارزی پیش آمده در تحویل ایرباس وقفه و تاخیر ایجاد شده است.

بوئینگ به نسبت ایرباس تعهد بیشتری به تحریم های آمریکا دارد

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در خصوص قرارداد با بوئینگ قضیه تفاوت دارد، تصریح کرد: بوئینگ به نسبت ایرباس تعهد بیشتری به تحریم های آمریکا دارد ضمن اینکه مسائلی که در مورد ایرباس به لحاظ مالی وجود دارد در قراردادهای بوئینگ نیز وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه لازمه تولید هواپیما وجود تقاضا است، گفت: هواپیما مانند کالاهای دیگر نیست که تولید  و بعد عرضه شود، همیشه تقاضا باید عرضه را مدیریت کند از این رو باید متقاضیان سفارش داده تا کارخانه ها تولید کنند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ایران در  ۴ سال گذشته سفارشی برای ساخت هواپیما به بوئینگ داده بود و پس  از ایران  هم کشورهای دیگری سفارش ساخت داده باشند، اگر ایران نتواند به تعهدات ضمن قرار داد یا در زمان قرارداد خود عمل کند شرکت سازنده، هواپیمایی که ساخته را به کشوری که در نوبت بعد از ایران بوده واگذار می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه هواپیما چیزی نیست که کارخانه تولید کرده و بعد به دنبال مشتری بگردد، افزود: همیشه مشتری ها باید پیشتر  سفارش  خود را اعلام کنند و بر اساس نوع قرارداد و زمان سفارش، زمان تحویل هواپیما تعیین می شود.

وی با بیان اینکه اگر یکی از کشورها نتواند طبق قرارداد به تعهدات خود عمل کند هواپیمای تولید شده دیگر برای آن کشور انبار نمی شود، گفت: هواپیمای تولید شده باید از خط تولید خارج و در صف سرویس دهی قرار بگیرد از این رو تحویل هواپیما به امارت امری عادی است.

شهریاری با تاکید بر اینکه بوئینگ از برهم خوردن قرارداد با ایران ضرر نمی کنند، افزود: سازندگان هواپیما به ویژه بوئینگ و ایرباس به قدری متقاضی در صف دارند که آن ها به برخی ها زمان تحویل ۱۰ ساله می دهند به همین دلیل آن ها مشتریانی که راحت تر بتوانند با آن ها معامله کنند را در اولویت قرار می دهند.

وی ادامه داد: برای شرکت هایی مانند بوئینگ و ایرباس کشوری مانند ایران که متاسفانه آمریکا و غرب برای انجام معاملات آن مشکلایجاد می کند مشتری مناسبی  به شمار  نمی رود.

خرید هواپیماها با فاینانس داخلی صورت خواهد گرفت

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خرید هواپیما با فاینانس داخلی صورت خواهد گرفت، افزود: سرمایه گذاران داخلی پول آن را تامین کرده و بعد از محل فروش بلیت وجوه فاینانسر برگردد.

وی تاکید کرد: بیشترین مشکلات پیش روی بوئینگ در این حوزه مبادلات بین بانکی است که تا رفع نشود قراردادها به سرانجام نمی رسد.

شهریاری با بیان اینکه خرید هواپیما صد در صد به نفع کشور است، گفت: حمل و نقل هوایی یک صنعتی است که هر کشوری سعی می کند سهم بیشتری از این صنعت را به  خود اختصاص دهد.  با توجه به موقعیت ژئوپولتیکی و جغرافیایی کشورمان   در منطقه می توانیم به پلی میان  شرق و غرب تبدیل شویم.

ایران بهترین موقعیت را برای حمل و نقل هوایی و پروازهای بین المللی دارد

وی ادامه داد: ایران از یک طرف به دروازه های اروپا متصل بوده و از سوی دیگر دروازه آسیا محسوب می شود از این رو از نظر جایگاه جغرافیایی شاید بهترین موقعیت را برای حمل و نقل هوایی و پروازهای بین المللی داشته باشیم که متاسفانه بعد از انقلاب به دلیل نداشتن تجهیزات و هواپیما این فرصت از ما گرفته شده و کشورهایی مانند ترکیه و دبی جایگزین  شده اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قبل از انقلاب با داشتن پیشرفته ترین هواپیماها در واقع اولین خطوط دنیا را در اختیار داشتیم، تصریح کرد: خرید هواپیما و تجهیز ناوگان به هواپیماهای با سن کم و نسل سوم ضرورت دارد.

نظر شما