شناسهٔ خبر: 52705 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

استاندار گیلان تاکید کرد:

جاده‌ها باید توسعه پیدا کند تا جوابگوی حمل و نقل ریلی و دریایی باشد/ بندر آستارا؛ صرفا نباید محل عبور کالا باشد/ بارانداز کالا در بخش ریلی به منطقه ویژه اقتصادی آستارا ملحق شود

مصطفی سالاری استاندار گیلان گفت:آستارا موقعیت خوبی برای ترانزیت کالا به کشورهای غرب ایران دارد، اما مشروط به اینکه صرفا محل عبور کالا نباشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مصطفی سالاری در مراسم افتتاح پروژه های توسعه ای بندر آستارا که با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد، افزود:در حوزه توسعه حمل و نقل دریایی بندر آستارا اعم از بار، مسافر و گردشگری کارهای خوبی انجام شده است و بنا بر عزم جدی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و سرمایه گذار بخش خصوصی این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه افتتاح پروژه های توسعه ای بندر آستارا زمینه ساز تحول در اقتصادی در این منطقه است، اظهار کرد: حمل و نقل(اعم از دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی) مهمترین زیرساخت فیزیکی می باشد که در سه حوزه دریایی، ریلی و جاده ای مسیر خوبی را برای آینده آستارا ترسیم کرده است.

بارانداز را باید به بندر وصل کرد

استاندار گیلان، با اشاره به بهره برداری از خط آهن آستارا – آستارا، تصریح کرد: بارانداز کالایی که در حال حاضر در شهرستان آستارا است می تواند از پیشران های مهم و موثر در توسعه شهرستان باشد؛ اگرچه بهتر است که این بارانداز را به بندر متصل کنیم، زیرا حمل و نقل ترکیبی(ریلی – دریایی) هم افزایی قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

حمل و نقل جاده ای آستارا وضعیت مطلوبی دارد

وی با بیان اینکه حمل و نقل جاده ای آستارا وضعیت خوبی دارد، خاطرنشان کرد: در محور آستارا به رشت و سپس تهران بخش هایی که نیاز به توسعه و تعریض بوده در حال انجام است و باید این امر سرعت پیدا کند.

سالاری مسیر گردنه حیران را یکی از مسیرهای ترانزیتی دانست و عنوان کرد: توسعه بندر؛ توسعه ترانزیت جاده ای را در پی خواهد داشت که موجب ایجاد ترافیک در این مسیر می شود. باید جاده های ما توسعه پیدا کند تا جوابگوی حمل و نقل ریلی و دریایی باشد.

استاندار گیلان با اشاره به زیرساخت های نهادی و حقوقی این شهرستان، عنوان کرد: آستارا منطقه ویژه اقتصادی است بدین جهت فعالیت هایی که منجر به صادرات مجدد می شود، معافیت های گمرکی و مالیاتی دارد. این معافیت ها یک مشوق حقوقی است.

وی ادامه داد: باید بارانداز کالا در بخش ریلی به منطقه ویژه اقتصادی آستارا الحاق شود، اگر حمل و نقل ریلی و دریایی رقابت تعریف نشده داشته باشند، ممکن است به ما لطمه وارد کند، اما اگر در کنار هم قرار بگیرند کمک کار خواهند بود.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید مزیت های سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی و بازرگانی در مناطق ویژه اقتصادی را به عنوان یک ساز و کار حقوقی توسعه دهیم، گفت: آستارا موقعیت خوبی برای ترانزیت کالا به کشورهای غرب جمهوری اسلامی ایران دارد و می تواند برای ما رونق، درآمد و اشتغال ایجاد کند، اما مشروط به اینکه صرفا محل عبور نباشیم و در حین عبور کالا، کارهای لجستیکی و پردازش کالا صورت گیرد تا ارزش افزوده ایجاد کند و تجارت را توسعه دهد.

وی گردشگری را موهبت الهی آستارا دانست و اظهار کرد: زیرساخت های حمل و نقل به رونق گردشگری نیز کمک خواهد کرد. بندر پیش بینی شده در آستارا نیز نسل سوم است و علاوه بر عبور کالا، به خدمات لجستیک، انبارداری، پردازش و بسته بندی می پردازد لذا از سرمایه گذار می خواهیم با پشتیبانی سازمان بنادر بخش لجستیک را تقویت کند.

سالاری با بیان اینکه گاهی رونق تجاری متوجه منطقه آستارا نمی شود، خاطرنشان کرد: بنادر نسل سوم مزایای محلی است و ما این رویکرد را دنبال می کنیم تا کسب و کارهای بندر نصیب مردم شود.

نظر شما