شناسهٔ خبر: 52728 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در شصتمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی:

تورگردانی بهترین روش‌ برای بازآفرینی بافت‌های باارزش است/ تاکید بر نقش مؤثر گردشگری در تسهیل روابط حوزه درونی تمدن ایران‌شهری/ مفهوم فرهنگی ایران بسیار بزرگتر از یک سرزمین است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم شصتمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، ایران را دارای یک مفهوم فرهنگی بسیار بزرگتر از یک سرزمین دانست و گفت: اگر از این دیدگاه به موضوع بنگریم شاید مجبور باشیم در صورت به راه‌ انداختن یک تور برای آشنایی با ایران، آن را در حوزه تمدنی کشور تعریف کنیم، اقدامی که لازمه آن وجود حمل و نقلی روان، آسان و مطمئن با تمام کشورهای حوزه تمدنی ایران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم شصتمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع فرهیخته و گفتگو پیرامون بحث‌های گردشگری بیان کرد: قطعا سهم وزارت راه و شهرسازی در این بحث کاملا مشخص بوده چرا که مسائل مربوط به حمل و نقل در صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده و با آن در ارتباط است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که طبق آمارهای موجود بحش عمده‌ای از گردشگری بین‌المللی توسط سیستم حمل و نقل هوایی و سپس زمینی، ریلی و دریایی انجام می‌گیرد گفت: بنابراین مشخص است که سهم حمل و نقل هوایی در این حوزه بحث بسیار مهمی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی در ادامه ضمن اشاره به بحث آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل هوایی از ۲ سال گذشته تا کنون اعلام کرد: بدون شک این اقدام فرصت‌های جدیدی را در حوزه حمل و نقل هوایی ایجاد کرد تا بتوانیم به خوبی از تمام ظرفیت‌های موجود در صنعت مذکور استفاده کنیم.

به گفته وی صنعت حمل و نقل هوایی جزو نخستین بخش‌های اقتصادی کشور بود که به سمت آزادسازی رفته و توانست خود را از قید و بند قیمت‌گذاری و مداخلات دولت رها کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این‌باره افزود: طبیعی است که در صورت آزادسازی قیمت‌ها فشارهای گوناگونی خصوصا در زمان‌های پیک به افراد وارد می‌شود درحالی که بسیاری علاقمند هستند قیمت‌ها در زمان پیک با غیرپیک یکی باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آزادسازی، فرصت مغتنمی را برای دفاتر خدمات مسافرت هوایی فراهم کرده است گفت: با آزادسازی قیمت‌ها گاهی اوقات قیمت بلیت هواپیما از قطار نیز ارزان‌تر می‌شود و این زمان‌ها فرصت‌هایی هستند که تورگردان‌ها می‌توانند حداکثر استفاده را از ظرفیت صنعت هوانوردی در مواقع غیر پیک از آن ببرند.

این مقام مسئول همچنین با تأکید بر اهمیت افزایش نرخ بهره‌وری و استفاده از تمامی ظرفیت صنعت هوانوردی خاطرنشان کرد: با توجه به آمارهای موجود شاهد هستیم که این اقدام تا کنون آثار خوبی را از خود نشان داده است چراکه علاوه بر رشد بیش از ۱۶ درصدی در نشست و برخاست‌ها و همچنین حمل مسافر در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته، امسال نیز با رشد ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: درحال حاضر گلایه‌هایی مبنی بر اینکه بحث آزادسازی تنها مختص یک صنعت نبوده و باید در تمامی بخش‌های کشور فراگیر شود وجود دارد که من نیز با آن موافق بوده و همواره در دولت با نرخ‌گذاری‌ها و مداخلات دولتی در این حوزه مخالفت کرده و تلاشم برای آزادشدن سیستم است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بروز اتفاقات جدید در فناوری‌های حمل و نقل با تلفیق بخش آی‌تی و این صنعت بیان کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که بخش عمده‌ای از بلیت‌های خریداری شده در شقوق مختلف حمل و نقلی دیگر از آژانس‌ها خریداری نشده و از طریق سیستم‌های آنلاین تهیه می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم در این خصوص با بیان اینکه کارکرد تأمین بلیت در آژانس‌ها تا حد زیادی مفهوم خود را از دست داده است گفت: نکته بسیار کلیدی و مهم در حال حاضر آن است که آژانس‌های گردشگری و جهان‌گردی بتوانند ارزش افزوده و خدمتی جدید را خلق و مردم را از طریقی دیگر مجاب به استفاده از این مراکز بکنند.

این مقام مسئول در ادامه نحوه تعریف سرویس و یک ارزش افزوده را اصلی‌ترین چالش آژانس‌های توریستی و گردشگری در زمان کنونی دانست و گفت: به تصور من عمده گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند توریست فرهنگی بوده و علاقمند هستند تا فهم و برداشتی از آن داشته باشند، اتفاقی که در نهایت پیچیدگی اگر صحیح بیان شود باعث ایجاد فرصت و در صورت برداشت اشتباه می‌تواند برای ما محدودیت ایجاد کند.

به گفته وی کسی که با نگاه فرهنگی به ایران می‌آید امکان تفکیک ایران از بسیاری از کشورهای همسایه برایش وجود ندارد، به واقع شما چطور می‌توانید مفهومی از ایران بدون درنظر گرفتن سمرقند و بخارا داشته باشید؟ شما چطور می‌توانید تصویری بدون توجه به لاهور، کابل، هرات و مزار شریف از ایران برای خود بسازید؟

آخوندی در ادامه سخنان خود ایران را دارای یک مفهوم فرهنگی بسیار بزرگتر از یک سرزمین دانست و گفت: اگر از این دیدگاه به موضوع بنگریم شاید مجبور باشیم در صورت به راه‌ انداختن یک تور برای آشنایی با ایران، آن را در حوزه تمدنی کشور تعریف کنیم، اقدامی که لازمه آن وجود حمل و نقلی روان، آسان و مطمئن با تمام کشورهای حوزه تمدنی ایران است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر پروازهای چشمگیری بین فرودگاه‌های ایران با شهرهایی چون عشق‌آباد، لاهور، کراچی، سمرقند، بخارا، دوشنبه و ترمذ وجود ندارد گفت: این مسئله نشان می‌دهد که تمام حوزه‌های دخیل در صنعت گردشگری از حوزه حمل و نقل که وابسته به وزارت راه وشهرسازی است گرفته تا افراد حاضر در بخش تورگردانی، وزارت امور خارجه برای صدور ویزا، شبکه‌های تجاری و ... برای تحقق این مسئله باید رویکرد خود را  تغییر دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: من بسیار در این مورد اندیشه کرده‌ام، با توجه به شواهد موجود بسیاری از افرادی که به اروپا می‌روند نقطه اتصالی با غرب داشته و کمتر از سیستم تورگردانی استفاده می‌کنند و یا از سویی دیگر تجار نیز دارای ارتباطات مخصوص به خود هستند، بنابراین در این نقطه به این نتیجه می‌رسیم که ارزش افزوده‌ای که آژانس ها می‌توانند ایجاد کنند در همین مطلب نهفته است که برای رسیدن به آن باید تغییراتی حاصل شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی شبکه‌های ما در حوزه گردشگری بسیار سنتی و محدود بوده و به بخش عمده‌ای از حوزه تمدنی ما که به نظر می‌رسد ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد بی توجه است، به طور مثال وقتی شما در بازار لاهور قدم می‌زنید حس می‌کنید که قادر به برقراری ارتباط زیادی با آن هستید در حالی که این ارتباط هم‌اکنون صفر است.

آخوندی در این خصوص اضافه کرد: متأسفانه شبکه ارتباطی ما در محدوده تمدن ایران‌شهری محدود است، مطلبی که ما حاضر هستیم هرگونه کمکی برای رفع آن و تسهیل هرچه بیشتر ارتباطات در حوزه درونی تمدنی ایران در وزارتخانه داشته و در این مسیر گام‌هایی را برداریم، چراکه در مورد بحث ایران بسیار سخن گفته می‌شود ولی عملا انسجامی بین حوزه تمدنی‌اش دیده نمی‌شود که به نظر من بخش گردشگری می تواند در تحقق آن مؤثر باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود پیرامون بحث بازآفرینی شهری نیز بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در این حوزه نیز تمایل زیادی برای همکاری با دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی دارد چراکه ما تصور می‌کنیم که یکی از روش‌های خوب برای بازگرداندن زندگی به حوزه‌های دارای ارزش میراثی، فرهنگی و معماری قطعا حوزه تورگردانی است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین اضافه کرد: در این حوزه باید بگوییم که قطعا هتل‌های لوکس و پنج‌ستاره ارزش و کارکرد خود را دارند ولی همه ما می‌دانیم افرادی که برای شناخت ایران به کشور ما می‌آیند با حضور در هتل‌های لاکچری به هدف خود نمی‌رسند بلکه قطعا حضور در ساختمان‌های قدیمی و رفتن به دل جامعه برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارد.

این مقام مسئول در ادامه با تأکید براینکه درحال حاضر تسهیلات لازم برای بک‌پکرها در داخل کشور بسیار محدود است گفت: همچنین می‌بینیم که تهدادهاستل‌ها نیز در کشورما نسبت به تعدادهتل محدود است درحالی که این مسئله در کشورهای دارای صنعت گردشگری برعکس بوده و تعداد هاستل بیشتری نسبت به هتل دارد.

آخوندی همچنین با تأکید بر ضرورت بروز اتفاقات جدید در صنعت توریست ایران برای جذب گردشگر بیشتر بیان کرد: با وجود آنکه در کشور نسبت به جذب گردشگر تا اعزام آن تمایل بیشتری وجود دارد ولی باید بگوییم که این دو مورد از یکدیگر تفکیک نشده و قطعا کشوری که قابلیت اعزام ندارد توانایی جذب گردشگر نیز نخواهد داشت.

این مقام مسئول در این‌باره ضمن اعلام آمادگی کامل وزارت راه و شهرسازی برای همکاری با حوزه گردشگری در فراهم کردن انواع شقوق حمل و نقلی گفت: به تصور من آزادسازی قیمت‌ها در این صنعت به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ها و پکیج‌های متنوعی را فراهم و در اختیار علاقمندان قرار دهید.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم ضمن تمرکز بیشتر بر روی حوزه تمدن ایران‌شهری در این خصوص بیش از پیش با یکدیگر گفتگو کرده و به بازآفرینی شهری و بازگرداندن زندگی به حوزه کالبدی ایران که دارای ارزش فرهنگی و معماری هستند کمک کنید./

نظر شما