شناسهٔ خبر: 52774 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سیاهپور مطرح کرد؛

۳۰ نقطه حادثه‌خیز فارس ایمن‌سازی می‌شود/ افزایش تعداد دوربین‌های کنترل سرعت در جاده‌های استان

نشست مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس با اشاره به افزایش تعداد دستگاه‌های دوربین سرعت‌سنج و ثبت تخلف در محورهای شریانی فارس گفت: از ۱۲۰ نقطه پرتصادف در محورهای مواصلاتی استان فارس ۲۵ نقطه برطرف و تا آخر سال جاری ۳۰ نقطه دیگر به‌طور کامل ایمن‌سازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، علیرضا سیاهپور همزمان با روز ملی ایمنی و حمل‌ونقل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۱۲۰ نقطه پر تصادف در محورهای مواصلاتی استان فارس ۲۵ نقطه برطرف و تا آخر سال جاری ۳۰ نقطه دیگر به‌طور کامل ایمن‌سازی می‌شود.

وی از نصب ۱۳۵ دوربین ثبت تخلف در استان فارس خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری با نصب ۳۶ دوربین ثبت تخلف، بیش از ۷۰ درصد محورهای شریانی این استان مجهز به دوربین شده و تعداد آنها به ۱۷۲ دوربین خواهد رسید که نقطه عطفی در کنترل سرعت‌های غیرمجاز و کاهش تخلف رانندگی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس ادامه داد: در برخی محورها نیز نصب دوربین الزامی به نظر می‌رسد اما زیرساخت‌ها برای این کار فراهم نیست و در پی فراهم کردن زیرساخت‌هایی همچون برق و مخابرات برای انجام این کار هستیم.

وی با بیان اینکه در نوروز امسال، بر اساس آمار ترددشمارها، ۳۳ درصد افزایش تردد در محورهای ورودی و خروجی استان فارس در نوروز ثبت شده است، گفت: امسال استان فارس در تعداد حوادث و شمار فوت‌شدگان در کشور اول بود اگرچه با احتساب ۱۰ پارامتر مشخص شده شامل طول راه‌ها، تعداد روستاها، میزان تردد و ... فارس چهاردهمین استان کشور به لحاظ قدر مطلق تصادف محسوب می‌شود.

سیاهپور با بیان اینکه در طول سال ۹۶ با اجرای اقدامات مختلف شاهد کاهش نیم درصدی حوادث جاده‌ای در فارس بودیم، گفت: در بحث حمل و نقل عمومی مسافر، در بخش‌های سواری، مینی‌بوس و اتوبوس حتی یک تصادف هم روی نداد، تنها در روز ۱۵ فروردین براثر یک تصادف زنجیره‌ای، خسارتی به یک دستگاه اتوبوس هم وارد شده بود.

وی با اشاره به کنترل کامل تردد خودروهای عمومی مسافربری در فارس طی نوروز، از تاثیرگذاری نصب و استفاده از سیستم سپهتن در به صفر رسیدن حوادث جرحی و فوتی یاد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقدامات، آموزش‌های ارائه‌شده به رانندگان، مدیران فنی و مدیران عامل شرکت‌های حمل و نقل، بسیار تأثیرگذار بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس تاکید کرد: برای کاهش حوادث رانندگی در بخش حمل و نقل خصوصی باید راهکارهای آموزشی در این بخش به شکلی جدی دنبال شود؛ زیرا بر اساس آمارهای موجود، بالغ‌بر ۹۳ درصد علت تمام حوادث رانندگی منجر به فوت و جرح، انسانی بوده است.

وی گفت: در تحلیل آماری حوادث رانندگی نوروز امسال در فارس، در ۲۳ درصد از حوادث خودرو پراید، ۳۲ درصد از حوادث خودروهای خانواده پژو و ۱۳ درصد از حوادث سمند و حدود ۱۲ درصد نیز سایر خودروها مقصر حادثه بوده است.

وی با اشاره به تغییر ساعت وقوع تصادفات در ایام نوروز امسال در فارس بیان کرد: با توجه به اینکه ساعت وقوع حوادث در سال‌های گذشته ۱۴ تا ۲۰ ثبت شده بود، تدابیری را برای کاهش مخاطرات در این ساعت‌ها اندیشیده و اعمال شد؛ اما با توجه به تشدید نظارت‌ها در این ساعت‌ها، شاهد تغییر ساعت وقوع حوادث در ایام نوروز بودیم به‌طوری‌که بر اساس آمار ۴۸ درصد از کل حوادث رانندگی در جاده‌های فارس در ساعت‌های ۲۰ تا ۲۴ اتفاق افتاده است.

مدیرکل راهداری فارس با بیان اینکه در نوروز امسال و با اقدامات و تدابیر اجرایی شده حتی یک مورد تصادف منجر به فوت و جرح در مسیر کمربندی شیراز ثبت و اعلام نشده است، گفت: در ۶ ماهه دوم سال گذشته تأکید بر موضوع محور کمربندی در جلسات مختلف بیشتر شد و در نهایت وظایف شهرداری شیراز، راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز مشخص شد.

وی تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌ها و مصوبات جلسات استانی قرار است بعد از آماده‌سازی زیرساخت‌ها توسط دستگاه‌های اعلام‌شده، مدیریت محور کمربندی به شهرداری شیراز سپرده شود.

سیاهپور اظهار کرد: اقدامات مختلفی در سال گذشته با هدف کاهش حوادث جاده‌ای انجام شد که اقدامات اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی بیشترین تأثیر را در این رابطه داشتند و ابتدای سال ۹۶ تعداد ۱۱ مدیر فنی در سراسر فارس ناوگان حمل و نقل عمومی را رصد می‌کرد که در پایان سال این عدد به ۱۳۵ مدیر فنی واقعی رسید.

وی با بیان اینکه استقرار دوربین‌های سرعت و تخلف سنج نیازمند زیرساخت‌های مخابراتی و انرژی است، افزود: در برخی محورها متأسفانه فیبر نوری و سایر امکانات زیرساختی برای نصب و راه‌اندازی دوربین وجود ندارد و اگر این زیرساخت‌ها ایجاد شود، امکان افزایش تعداد دوربین‌ها وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس ادامه داد: ازجمله اقدامات انجام‌شده در حوزه ایمن‌سازی می‌توان به شانه سازی ۵۲۰ کیلومتر از محورهای استان، بخشنده کردن راه‌های استان به طول ۶۱۰ کیلومتر و خط‌کشی ۱۰ هزار کیلومتر از محورهای استان در ماه‌های منتهی به پایان سال اشاره کرد.

وی با اشاره به رایزنی‌های معاون عمرانی استانداری فارس برای اجرایی شدن یک یا ۲ تقاطع غیرهمسطح در محور کمربندی شیراز، ابراز امیدواری کرد که عملیات اجرایی یک روگذر امسال آغاز شود.

سیاهپور اظهار کرد: بالغ‌بر ۲۰ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه در استان فارس وجود دارد که بر اساس استانداردها برای نگهداری و ایمن‌سازی این میزان راه باید سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود.

وی گفت: در سال ۹۶ حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی پیش‌بینی‌شده بود که میزان تخصیص اعتبارات استانی و نفت حدود ۸۵ و اعتبارات ملی حدود ۶۵ درصد بوده است که اعتبارات ملی به شکل نقدی و اسناد خزانه محقق شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: آموزش ۱۴ هزار موتورسوار، توزیع، نصب برچسب، کلاه ایمنی و برچسب‌های آشکارساز، آموزش بدو خدمت رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، برگزاری کلاس‌های آموزشی مدیران فنی شرکت‌های حمل‌ونقل و نیز اجرای طرح‌های کنترل و نظارت پرتردد، ایمن‌سازی مدارس حاشیه‌ای راه‌ها و راه‌اندازی معاینه فنی سنگین استان ازجمله فعالیت‌های این اداره کل است.

وی افزود: روکش آسفالت گرم، لکه‌گیری، ماسه آسفالت، بازیافت گرم، درزگیری، فوگ سیل، چپ سیل، میکرو سرفینگ، شانه سازی آسفالت، حذف و اصلاح نقاط پر تصادف ونیز تعمیرات اساسی ابنیه فنی بزرگ و ارتقای سیستم ایمنی ابنیه فنی بزرگ از دیگر عملکردهای این اداره کل در سال گذشته است.

نظر شما