شناسهٔ خبر: 52843 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

غفاری مطرح کرد؛

تهیه طرح محله بلاغی با عنوان محله ماندگار با رویکرد گردشگری بین‌المللی/ فاز اول طرح از امروز قابلیت اجرایی دارد

جلسه مشاور تهیه‌کننده طرح بازآفرینی محله بلاغی در صحن علنی شورای اسلامی شهر گفت: این طرح با رویکرد گردشگری و ملاحظات میراثی تهیه‌شده و با اجرای آن شاهد ایجاد محلی مناسب برای زندگی که رویکرد غالب آن گردشگری محلی، ملی و بین‌المللی است، خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، علی غفاری مشاور تهیه‌کننده طرح بازآفرینی محله بلاغی در صحن علنی شورای شهر قزوین که با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل میراث فرهنگی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین و جمعی از مدیران استان حضور داشتند با اشاره به اینکه این طرح در مسابقات چهره برتر ساختمان کشور حائز رتبهٔ اول شده است، گفت: این انتخاب با اختلاف بسیار زیاد و با رأی مردم صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به رویکردهای روز دنیا و همچنین وزیر راه و شهرسازی و با نگاه به دستورالعمل شورایعالی شهرسازی و معماری مقرر شد طرح تهیه‌شده برای محله بلاغی و خیابان انصاری شرقی با رویکردی تازه مورد بازنگری قرار گیرد.

غفاری ادامه داد: طرح تهیه‌شده با محوریت اینکه این خیابان قرار است به‌عنوان دسترسی محلی برای خودروهای ساکنین باشد تهیه‌شده و حفظ و احیای بافت تاریخی و ابنیه تاریخی آن در اولویت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه محله بلاغی ازجمله بافت‌های ممتاز و واجد ارزش ملی است، بیان کرد: برای محله تاریخی بلاغی عنوان محله ماندگار را پیشنهاد کرده‌ایم و در صورت اجرای آن شاهد ایجاد محله‌ای مناسب برای زندگی با رویکرد غالب گردشگری محلی، ملی و بین‌المللی خواهیم بود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه شهرِ انسان‌محور اساس طراحی‌های امروز شهری است، اظهار داشت: در طرح بازآفرینی محله بلاغی پیاده، دوچرخه و سواره در کنار هم پیش‌بینی‌شده و همه می‌توانند از فضای آن بهره‌مند شوند.

مشاور طرح محله بلاغی با اشاره به لزوم ایجاد فضاهای شهری، مراکز جمعیتی محله‌ای و ارتباطی عنوان کرد: طبق برداشت‌های کارشناسی و میدانی صورت گرفته از محله؛ جاهایی که مردم بیشتر تجمع می‌کنند و مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد در طرح پیشنهادی لحاظ شده است.

به گفته وی، طرح پیشنهادی در دو فاز است که فاز نخست آن با لحاظ کردن وضع موجود و بدون اینکه به عبور و مرور لطمه‌ای وارد کند از همین امروز قابلیت اجرایی دارد.

غفاری ادامه داد: فاز دوم با توجه به هویت بخشی معماری محله و با تاکید بر ایجاد محور گردشگری تهیه‌شده است.

مشاور طرح محله بلاغی در خصوص سایر ویژگی‌های این طرح گفت: پارکینگ و محورهای پیاده، تعدادی محله‌ای اقامتی جهت اقامت گردشگران، سرای محله و خانه جوان، مهدکودک و محل نگهداری روزانه سالمندان ازجمله موضوعات پیش‌بینی‌شده در آن است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برای حمام بلاغی، پیشنهاد مشاور کاربری حمام تاریخی است، یادآور شد: زمین‌های مورد تملک شهرداری نیز به‌عنوان بازارچه فروش صنایع‌دستی، فضای سبز، اقامتی و خدمات عمومی در نظر گرفته شده است.

دکتر غفاری در پایان اشاره کرد: تراکم پیشنهادی برای محله بلاغی تراکم ۱۴۰ درصد، پیشروی ۷۰ درصد و ارتفاع ۸.۵۰ متر است.

محله بلاغی تنها برای قزوین نبوده و متعلق به کل کشور است

در ادامه سرپرست تهیه بخش ترافیکی طرح محله بلاغی گفت: با توجه به دستورالعمل شورای‌عالی شهرسازی و معماری بنا نبود که اینجا یک خیابان ترافیکی و محل عبور و مرور بخش قابل‌توجهی از خودروهای شهر باشد.

دژدار افزود: ما بنا بود در اینجا محله تاریخی موجود را از لابه لای کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها آشکار کرده و ضمن پیشگیری از آسیب بیشتر، بستری بازدید گردشگران و علاقه‌مندان را از آن فراهم آوریم.

وی بیان کرد: بنابراین این یک خیابان شهری است برای دسترسی افرادی که در آن زندگی می‌کنند.

دژدار با اشاره به اینکه محله بلاغی تنها متعلق به قزوین نبوده و برای کل کشور است، عنوان کرد: از این محله و از تاریخ ۳۰ هزارساله قزوین مدیران شهری آن باید حفاظت کنند.

دژدار با اشاره به سوالاتی درباره اینکه در صورت عدم ایجاد عرض قابل‌توجه برای این خیابان در طرح پیشنهادی شاهد مشکلاتی در امدادرسانی خواهیم بود، گفت: هر محله و منطقه‌ای با توجه به ویژگی‌ها و مختصات خود نیازمند به‌کارگیری شیوه‌ای مناسب برای امدادرسانی و بحران‌زدایی است، برای این منظور هم باید از تکنولوژی‌های روز دنیا شامل خودروهای کوچک، شلنگ‌های مخصوص و مواردی از این دست استفاده کرد.

آماده‌ایم طرح را به نظرسنجی اهالی محله بگذاریم

یکی دیگر از اعضای تیم مشاور تهیه طرح محله بلاغی هم با اشاره به اینکه پیشتر نظرات اعضای شورای شهر توسط پرسشنامه اخذشده بود، عنوان کرد: ما در مراحل مختلف بازدیدهای میدانی انجام داده و با اقشار مختلف مردم در این محله گفتگو کرده‌ایم.

شعاری همچنین افزود: ما در تهیه این طرح در پی این هستیم که با اجرای آن شاهد پدیدار شدن الگویی شایسته برای سایر طرح‌های بازآفرینی کشور باشیم.

وی با اشاره به انتخاب مردمی این طرح به‌عنوان چهره برتر ساختمان در طرح‌های عمرانی کشور، تاکید کرد: آماده‌ایم که طرح تهیه‌شده برای بازآفرینی محله بلاغی را مورد نظرسنجی مجدد اهالی این محله قرار دهیم.

نظر شما