شناسهٔ خبر: 52863 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

بررسی گزارش تدقیق نقشه گسل‌ها و ۴ کلانشهر در شورای‌عالی شهرسازی/ مدیران معماری و شهرسازی استان‌ها حافظ میراث‌طبیعی، ملموس و معنوی شهرها باشند

گزارش آخر هفته  بررسی گزارش تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم تهران و ۴ کلانشهر در شورای‌عالی شهرسازی، تصویب ۵ مصوبه در چهلمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، مدیران معماری و شهرسازی استان‌ها حافظ میراث‌طبیعی، ملموس و معنوی شهرها باشند و جزئيات تکمیل ۱۷ بلوک ۵۶۷ واحدی مسکن مهر آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

تهران

در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری(۹۷)، گزارش تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آنها در کلانشهرهای تهران، كرمان، مشهد، کرج، تبریز و البرز که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شده، مورد بررسی قرار گرفت و به پیشنهاد رئیس شورا مقرر شد تا دستورالعمل اجرایی نقشه‌های گسلی شهر تهران در یکماه آتی تهیه شود و به پیشنهاد شورا برای ضمانت‌های اجرایی لازم به هیات وزیران پیشنهاد تا در این مورد مصوبه هیات‌وزیران نیز اخذ شود.

دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری (۹۷)، به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و به دبیری محمدسعید ایزدی دبیر شورا با حضور اعضای اصلی و مسئولان ملی و همچنین مسئولان استانی با دو دستور جلسه ارایه گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیرامون  تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرایم آنها در کلانشهرهای تهران، مشهد، کرج، تبریز و کرمان (فعالیت‌های انجام یافته و پیشنهادها) و همچنین گزارش دبیرخانه شورای‌عالی در خصوص موضوعات استان البرز درخصوص توسعه شهرک صنعتی بهارستان در حریم کمال‌شهر، کرج و ساماندهی اراضی گلدشت شهر کرج در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

مصوبات چهلمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت طرح مصوبات تحقق برنامه جامع بازآفرینی پایدار شهری کشور تا افق ۱۴۰۱ و الزامات اجرایی و عملیاتی، پیشنهاد و طرح عضویت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در کارگروه شبکه ملی سمن‌ها و ارائه گزارش اقدامات معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری طی ۵ بند اعلام شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به همراه استاندار تهران و محمودی نماینده مجلس شورای اسلامی از پروژه احداث بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی ملارد بازدید کرد.

وزیر راه و شهرسازی به همراه محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و چندتن از مقامات شهرستان در جریان بازدید از چند پروژه‌ غرب استان تهران از پروژه درحال احداث بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهر قدس بازدید کرد.

محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی در نخستین نشست مدیران شهرسازی و معماری کشور در سال‌جاری (۹۷) با تاکید بر این مطلب که مدیران معماری و شهرسازی در استان ها حافظ میراث طبیعی، ملموس و معنوی شهرهای خود باشند، گفت: در تجدیدنظر طرح‌های شهری باید ویژگی متفاوت شهرها مدنظر قرار بگیرد و چالش تهیه طرح های یکسان برای طرح های شهری که دارای اقلیم، خصوصیات و ویژگی های متفاوتی از هم هستند روشی است که در این دوره در حال اصلاح آن هستیم.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور جدی رئیس‌جمهور در روند فرآنید بازآفرینی مناطق ناکارآمد در کشور بیان کرد: خوشبختانه امروز رئیس جمهور در این مسیر وارد شده که نشانه‌ای بسیار مثبت و آینده طرح را روشن می‌سازد، با تداوم این روند قطعا در ماه‌های اتی شاهد حاکم شدن شرایط بهتری در این حوزه در کشور خواهیم بود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه این بنیاد پیشنهاد داده است تا سقف تسهیلات پرداختی برای ساخت و مقاوم‌سازی مسکن در روستاها در سال ۹۷ به ۲۵ میلیون تومان افزایش یابد، گفت: از مجموع ۳۹ هزار و ۴۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور ، تاکنون طرح هادی برای حدود ۳۷هزار و ۷۰۰ روستای تهیه شده است.

علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که مخاطرات طبیعی فراتر از مرزهای سیاسی استان‌ها هستند، اعلام کرد: بر اساس توصیه‌های وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات، ضرورت دارد تا ارتباط ما در کارگروه با وزیر و هیات‌وزیران تقویت شود و اینها مستلزم این است که ضمن به‌روز کردن اطلاعات و داشته‌ها، پیشنهادات و درخواست‌های استان‌ها را داشته باشیم.

سیستان و بلوچستان

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در تشریح پروژه‌های استان از احداث ۷۰ کیلومتر راه روستایی و بهره‌برداری از ۲ بیمارستان در شهرهای سراوان و زابل طی سال ۹۷ خبر داد.

مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های سال ۹۷ استان گفت: در برنامه امسال احداث ۷۰ کیلومتر راه روستایی در نظر گرفته شده است.  

صبح امروز مورخه ۹۷/۲/۰۸ اولین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با حضور اکثریت اعضاء به ریاست مدیرکل راه و شهرسازی استان تشکیل شد.

اولین جلسه کمیته اجرایی ایمنی و حمل‌ونقل سیستان و بلوچستان با حضور کلیه دستگاه‌های مرتبط در سال ۹۷ به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی برگزار شد.

قم

حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به‌پیش‌بینی ۲۹ طرح عمران شهری و جاده ای برای سال ۹۷ در این استان گفت: با تلاش و پیگیری‌های معاونت عمرانی استانداری یک هزار میلیارد ریال مازاد بر اعتبارات استانی برای پروژه‌های قم اختصاص پیدا کرد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: مردم نسبت به هرگونه ساخت‌وساز، خودکنترل باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی سازندگان، مراتب را جهت پیگیری و برخورد قانونی به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج و حوزه مدیریت شهرسازی و معماری این اداره کل اعلام کنند. 

یزد

محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به عملیاتی شدن آزادراه نطنز- یزد- انار، مهمترین اقدامات و فعالیت‌های این اداره کل را در حوزه‌های مختلف تشریح کرد.

اصفهان

دومین جلسه كمیسیون ماده ۵ استان اصفهان در سال جاری برگزار شد، و در آن گذربندی ها و كاربری های پیشنهادی در طرح تفصیلی شهر گرگاب و ۳۰ مورد از موارد تغییر كاربری شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

اولین نشست بررسی مسائل و چالشهای طرح های توسعه شهری شهرستان فریدونشهر با حضور مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه وشهرسازی استان، رئیس اداره طرح های كالبدی اداره كل، مدیریت شهری و برخی نمایندگان دستگاه های اجرایی شهرستان برگزارشد.

کرمانشاه

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این مطلب که سازمان ملی زمین و مسکن طی تفاهم‌نامه‌ای با استانداری کرمانشاه زمین لازم را برای ساخت مسکن زلزله زدگان فاقد مسکن تامین خواهد کرد، گفت: تکمیل ۱۷ بلوک ۵۶۷ واحدی مسکن مهر آسیب‌دیده در زلزله سال ۹۶ کرمانشاه تا پایان شهریورماه ۹۷و ۳ واحد بلوک تخریبی تا پایان آذرماه سالجاری تکمیل می‌شوند.

رضا جواجه‌ای، رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه با بیان اینکه عملیات تعمیر ۲۸ هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده استان به اتمام رسیده گفت: در مجموع ۵۹ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده نیاز به تعمیر دارند.

زنجان

کلیم الله وثوقی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص پروژه‌های در دست اجرای استان در سال ۹۷ گفت: در بخش راه‌های اصلی و شریانی ۶ پروژه مهم در استان داریم. تمامی راه‌های اصلی استان مطالعه شده که به بزرگراه ارتقاء پیدا می‌کند از جمله محور زنجان-ابهر-تاکستان که راه اصلی است به بزرگراه تبدیل می‌شود و در این محور ۵ کارگاه فعال است.

گلستان

استاندار گلستان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان گفت: برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است و ایجاد بسترهای لازم و پیشنهاد بسته‌های حمایتی، سرمایه‌گذاران را برای حضور در این مناطق ترغیب می‌کند.

پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی غرب استان گلستان با حضور نماینده مجلس، مدیرکل راه و شهرسازی استان و فرماندار بندر ترکمن بررسی شد.

هرمزگان

ابراهیم رستم گورانی، مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان در همايش گراميداشت روز معمار، از شهرهای ساحلی به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل برای احياء و ارتقای معماری بومی یاد کرد و گفت: شهرهای ساحلی یک ظرفیت و پتانسیل برای احياء و ارتقاي معماری بومی و منطقه ای در استان هرمزگان به شمار می روند که استفاده از این قابليت نیاز به ارتقاء دانش و آگاهی مدیران شهری، مشاورین و همچنین دانشجویان است.

قزوین

مسعود حق لطفی، مدیرکل راه و شهرسازی در جلسه بررسی طرح بازآفرینی محله بلاغی قزوین گفت: هر اندازه خیابان و بلوار در شهر ایجاد کنیم به همان اندازه ماشین از آن عبور خواهد کرد، بنابراین باید این حجم خودروهایی که تولید می شود را در ترافیک شهری، به ویژه در بافت های تاریخی مدیریت کنیم

مشاور تهیه‌کننده طرح بازآفرینی محله بلاغی در صحن علنی شورای اسلامی شهر گفت: این طرح با رویکرد گردشگری و ملاحظات میراثی تهیه‌شده و با اجرای آن شاهد ایجاد محلی مناسب برای زندگی که رویکرد غالب آن گردشگری محلی، ملی و بین‌المللی است، خواهیم بود.

کردستان

مصطفی رضایی رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: طرح بازآفرینی بافت مناطق شهری در هفت محله شهرهای سنندج، قروه، مریوان و سقز در قالب ۱۲ طرح در حال اجرا است که برای اجرای این طرح‌ها ۱۲۴ میلیارد و ۱۰۵ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

فرمانده یگان حفاظت زمین و مسکن کردستان از رفع تصرف ۶۶۳۸۳ مترمربع اراضی ملی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد ریال در شهرستان سنندج خبر داد.

همدان

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تویسرکان از وجود ۱۷۹ هکتار بافت فرسوده در این شهرستان خبر داد و گفت: تویسرکان پس از همدان دومین رتبه بافت فرسوده در استان را دارد.

رئیس راه و شهرسازی شهرستان بهار از احداث راه روستایی قید علی بلاغ به حسن قشلاق در روزهای آتی خبر داد.

خراسان شمالی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: طبق بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، کلیه دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری در استان موظف‌اند حداقل ۳۰ درصد از اعتبارات فعالیت‌های خود در شهرها را به محلات هدف بازآفرینی مصوب ستاد ملی اختصاص دهند.

کرمان

محمدمهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در مراسم کلنگ‌زنی باند دوم محور دارزین- دهبکری در شهرستان بم گفت: این پروژه به طول ۹ کیلومتر در فاز اول با ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار اجرا می‌شود.

استخر شنای بردسیر پس از ۲۰سال وقفه با هزینه ۲۳ میلیارد ریال در حضور استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان و جمعی از مسئولان محلی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

لارستان

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان از آغاز عملیات اجرایی آسفالت خیرساز هرمود به طول ۱۶۵۰ متر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، محمدرضا باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان اظهار کرد: شاهد این هستیم که همت از جنس کمک به هم نوعان در خیرین منطقه وجود دارد و در این مسیر روشن با همدلی برای داشتن جامعه‌ای آباد حرکت می‌کنند و ما نیز با دغدغه‌ای بیش از گذشته به دنبال ایجاد بستر برای مشارکت خیرین در عرصه عمرانی راه‌ها هستیم

عبدالله قهرمانی پیرسلامی رئیس اداره راه و شهرسازی جویم از اقدامات مؤثر خیرین در این شهر خبرداد و گفت: مناعت طبع بلند خیران به عنوان نعمتی است که باید قدر آن دانسته شود و استفاده بهینه از آن صورت گیرد و در شهر جویم خیرینی داریم که در ساخت و آبادانی منطقه و برای سلامتی همنوعان خود در جاده‌ها اقدامات موثری را به ارمغان آورده‌اند

گیلان

معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی در سفر به گیلان با حضور در فرمانداری شهرستان رودبار روند اجرایی پروژه‌های عمرانی شهرستان رودبار را مورد بررسی قرار داد.

علیرضا محفوظی معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین روز از سفر خود به گیلان با حضور در فرمانداری شهرستان رودبار روند اجرایی پروژه‌های عمرانی این شهرستان را مورد بررسی قرار داد و گفت: تکمیل آزادراه از بعد ملی و محلی منافع بسیاری دارد که امیدواریم نهایت تلاش در اتمام این پروژه صورت گیرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن مورد بهره‌برداری قرار گیرد

معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های وزارت راه وشهرسازی در دومین روز سفر خود به گیلان از محورهای مواصلاتی شرق گیلان بازدید و به بررسی مسائل و مشکلات پروژه های راهسازی استان پرداخت.

رئیس اداره حقوقی راه وشهرسازی گیلان از بازگشت ۵۸۴۷۹ متر مربع از اراضی دولتی با ارزش ریالی بالغ بر ۴۳۲ میلیارد ریال از طریق این اداره خبر داد.

مدیر مسکن و ساختمان استان گیلان گفت: تا پایان سال گذشته بیش از ۴۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان داده شد و این واحدها با نظارت کامل اجرا و تکمیل شده‌اند.

مازندران

رئيس اداره راه و شهرسازی شهرستان آمل از اجرای عمليات آسفالت راه های روستايی اين شهرستان به طول بیش از ۷/۵ كيلومتر خبر داد.

خوزستان

چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان خوزستان و ارائه گزارش تجربه دفتر توسعه محلی منبع آب اهواز و همچنین ارائه گزارش تفصیلی بانک مسکن در خصوص تعاونی‌های مسکن و تسهیلات نوسازی مسکن روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

لرستان

استاندار لرستان از واگذاری واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی به ساکنان بافت‌های فرسوده در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، سید موسی خادمی استاندار لرستان با بیان اینکه در این جلسه مسائل مربوط به مسکن مهر و مشکلات دستگاه‌های خدمات‌رسان، بانک و پیمانکاران بررسی شد، گفت: نقطه‌یابی نامناسب و دوری از مراکز خدماتی از دلایل اصلی عدم وجود متقاضی مسکن مهر در استان لرستان است.

خراسان جنوبی

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طبق قولی که داده بوديم به دنبال برگزاری جشن اختتامیه مسکن مهر در تیرماه هستیم.

جنوب کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: بزرگراه سه‌راهی بهادرآباد- اسلام‌آباد رودبار به طول کلی ۲۳ کیلومتر در حوزه استحفاظی این اداره کل قرار دارد که قطعه یک به طول ۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و قطعه ۲ به طول ۶ کیلومتر در دست اقدام است که جهت تکمیل ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در رابطه با احداث مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان قلعه گنج امضای شد.

فارس

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: با احداث محور اقلید- یاسوج ارتباط جنوب به شرق کشور از سمت استان فارس که شهرستان اقلید و مرکز استان کهگیلویه بویراحمد که شهرستان یاسوج است به استان خوزستان متصل می‌شود.

ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از بهره برداری و تکمیل مسجد جامع شهر آبدانان استان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: اين مسجد در زمينی به مساحت ۵۷۵ متر مربع با زير بنای ۱۷۲۵ متر در طبقات مختلف (زير زمين – شبستان- جايگاه بانوان و ...) احداث گرديده است.

حفاری تونل كبیر كوه استان ایلام كه بزرگترین تونل جاده‌ای كشور محسوب می‌شود تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

با هماهنگی مراجع قضایی ۱۶۵۰۰ متر مربع از اراضی ملی استان ایلام در تعطیلات نوروز توسط یگان حفاظت از اراضی اداره كل راه وشهرسازی استان ایلام از تصرف اشخاص سودجو خارج شد.

در كمیسیون ایمنی راه‌های استان ایلام آخرین وضعیت پروژه‌های راهسازی و ایمنی جاده‌های استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کهگیلویه و بویراحمد

محمدعلی علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه بیمارستان یاسوج که به اتفاق خلیل محبت خواه مدیرکل اجرای طرح‌های ملی منطقه سوم و چهارم، عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و تعدادی مسئولین استانی صورت پذیرفت گفت: این بیمارستان با هدف بهبود خدمات درمانی مردم فهیم و متدین استان کهگیلویه و بویراحمد و به عنوان یکی از اقدامات مهم و ارزنده دولت تدبیر و امید در این منطقه که با ۹۸/۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی کل پروژه و همچنین ۸۷/ ۹۸ درصد پیشرفت مالی کل پروژه به خط پایان نزدیک شده است.

نظر شما