شناسهٔ خبر: 52905 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد؛

ضرورت جهت‌گیری نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات‌مسکن

یوناتن بت کلیا یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیلات‌دهی بانک‌های مختلف در زمینه مسکن، ساماندهی وضعیت بازار را رقم می‌زند گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها می‌تواند قدرت تسهیلات‌دهی را بیشتر کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مسکن، یوناتن بت‌کلیا با تاکید بر لزوم عاملیت چند بانک در پرداخت تسهیلات مسکن، گفت: اساسا پرداخت تسهیلات نباید به صورت تک بعدی از سوی بانکی مشخص انجام شود بلکه همه بانک‌ها باید توانایی پرداخت تسهیلات در تمامی حوزه ها را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نمی توان انتظار داشت صرفا یک بانک بارِ پرداخت تسهیلات مسکن با این حجم از تقاضا را به دوش بکشد، افزود: در صورتی که چندین بانک مسئولیت پرداخت تسهیلات مسکن را بر عهده داشته باشند به طور حتم پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن در این بخش تسریع می شود.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، گفت: با گذشت زمان تسهیلات‌دهی بانک‌های مختلف در زمینه مسکن، ساماندهی وضعیت بازار را رقم می‌زند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، همچنین با تاکید بر تاثیر مستقیم و تصاعدی افزایش سرمایه بانک‌ها در افزایش توان پرداخت تسهیلات گفت: موافقت با افزایش سرمایه بانک‌ها با هدف افزایش قدرت وام‌دهی آن‌ها می‌تواند در آینده بازار مسکن تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: کمیسیون عمران مجلس بارها بر حضور بانک‌های مختلف در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن در استطاعت متقاضیان تاکید داشته و تحقق این موضوع اکنون می‌تواند نویدبخش بهبود شرایط باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تسهیلات‌دهی بانک های مختلف در حوزه مسکن از نرخ‌های متفاوت برخی بانک‌ها نیز جلوگیری می‌کند از این رو این موضوع نیز از تخلف احتمالی سیستم‌های مالی ممانعت می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ساماندهی قیمت‌ها یکی دیگر از مولفه‌هایی است که با حضور چندین بانک در حوزه تسهیلات‌دهی در حوزه مسکن رخ می‌دهد، زیرا با افزایش دامنه پرداخت تسهیلات قدرت خرید افزایش می‌یابد و عرضه و تقاضا به توازن می‌رسند.

نماینده مردم مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت افزایش رقم تسهیلات مسکن، افزود: هر چند رقم تسهیلات مسکن به صورت ترکیبی برای زوجین و خانه‌اولی‌ها افزایش یافته، اما در کنار کاهش نرخ سود این تسهیلات به ۶ درصد، افزایش دوره بازپرداخت به حداقل ۱۵ سال نیز می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد موثر باشد.

بت‌کلیا همچنین درباره پیشنهاد افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به شورای پول و اعتبار گفت: هموار معتقدم افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن برای بیشتر شدن کارایی اعطای این نوع تسهیلات لازم است.

وی تاکید کرد: باید سازوکاری در خصوص پرداخت این نوع تسهیلات در نظر گرفته شود تا درآمد متقاضیان ملاک میزان و رقم بازپرداخت آن باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از شرایطی که انتظار می‌رود برای اعطای تسهیلات مسکن مورد بازنگری قرار بگیرد، تجدیدنظر در خصوص ضامن و شرایط آن است. البته متقاضیان باید در بازپرداخت تسهیلات خود اهتمام ویژه داشته باشند چرا که پرداخت تسهیلات از محل بازپرداخت است، اما شرایط دریافت تضامین می تواند تسهیل شود.

نظر شما