شناسهٔ خبر: 52908 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

اصول همکاری دولت و بخش خصوصی؛ حاکمیت قانون، تجاری‌سازی، آزادسازی و رقابت/ آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن برقی تهران-مشهد و برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون

گزارش آخر هفته تلاش برای تبدیل راه‌آهن حومه‌ای شهر قدس – تهران به چهارخطه، نیاز راه آهن شهرکرد- اهواز به سرمایه بخش خصوصی، کاهش ۳۸ درصدی اعتبارات مصوب شرکت ساخت و توسعه در سال ۹۷، آغاز مسابقه رالی اتومبیلرانی کریدور شمال - جنوب از بندرعباس، ایجاد اولین بندر خشک خراسان در ایستگاه مطهری سایر اخبار مهم حوزه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

اصول همکاری دولت و بخش خصوصی؛ حاکمیت قانون، تجاری‌سازی، آزادسازی و رقابت

وزیر راه و شهرسازی در نشست هم اندیشی با تشکل‌های حرفه‌ای ضمن جلب توجهات و ابراز نگرانی خود نسبت به منابع زیستی و نظام بنگاه‌داری به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در ایران تصریح کرد: در اقتصاد سیاسی بحث موردنظر من خواسته‌های بخش خصوصی از دولت و برعکس است، به‌طوری‌که بخش خصوصی از دولت رعایت قانون را مطالبه و حاکمیت نیز از قانون تبعیت کند.

آخوندی با بیان اینکه تجاری‌سازی و آزادسازی قیمت در ایران رخ نداده است، تصریح کرد: همچنان اکثز کالاها و خدمات قیمت‌گذاری می‌شود و سازمان‌های قیمت‌گذاری و کنترلی به‌شدت فعالیت دارند و در عین حال همه از خصوصی‌سازی صحبت می‌کنند. نتیجه این رفتار متعارض روند کاهشی سرمایه‌گذاری ملی است. به‌ظاهر خصوصی‌سازی در صنعت هوایی و ریلی شده‌است. ولی فارغ از ماهیت طرف دریافت‌کننده این صنایع ، می‌توان دید که سرمایه‌گذاری جدید در این صنایع حتی کفاف استهلاک سرمایه‌ی پیشین آنها را نیز نمی‌نماید. آیا این نوع خصوصی‌سازی مایه افزایش  بهره‌وری در ایران است؟ 

تلاش برای تبدیل راه‌آهن حومه‌ای شهر قدس – تهران به چهارخطه

آخوندی با اشاره به خط آهن عبوری از زیر این تقاطع غیرهمسطح بیان داشت: به منظور ایجاد یک ارتباط حومه‌ای بین شهر قدس و تهران در حال تلاش برای تبدیل این خط آهن به چهار خطه هستیم تا زمان سرفاصله کاهش یابد.

در حاشیه افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهر قدس – فتح در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت قائم (عج) اظهار داشت: این پروژه یک پل چهارطبقه در غرب استان تهران و متصل کننده شهر قدس به تهران و کرج است.

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن برقی تهران-مشهد در فصل بهار

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از پیش‌بینی شروع عملیات اجرایی پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد در فصل بهار خبر داد و نسبت به گشایش ال‌سی و شروع عملیات پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون در سال جاری نیز ابراز امیدواری کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به طرح ارتباط ایستگاه راه‌‌آهن تهران با خطوط مترو بیان داشت: در سال جاری پروژه اجرای دالان تردد مسافران از زیر زمین با هدف ارتباط بین سکوهای ایستگاه راه‌‌آهن تهران و خط ۳ مترو برقرار و این پروژه افتتاح خواهد شد و مسافران دیگر برای دسترسی به ایستگاه‌ نیازی به ورود به روی سطح و عبور از خیابان ندارند.

نیاز راه آهن شهرکرد- اهواز به سرمایه بخش خصوصی

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: مطالعات اولیه طرح ملی راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز که در ردیف طرح های با اولویت این وزارتخانه قرار دارد، در انتظار تامین سرمایه از سوی بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز محورهای شمال کشور را به جنوب متصل کرده و سبب توسعه شبکه ریلی و حمل بار و مسافر بصورت توامان می شود.

آغاز عملیات برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون در سال ۹۷

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن از آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون در سال ۹۷ خبر داد و گفت: هم اکنون این پروژه در حال طی کردن مراحل گشایش اعتبارات اسنادی قرار دارد و هزینه مورد نیاز از طریق فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی روسیه تامین می‌شود.

وی افزود: هم اکنون این پروژه در حال طی کردن مراحل گشایش اعتبارات اسنادی قرار دارد و اداره کل تدارکات شرکت راه‌آهن در حال پیگیری است.

کاهش ۳۸ درصدی اعتبارات مصوب شرکت ساخت و توسعه در سال ۹۷

معاون وزیر راه وشهرسازی در جلسه مجمع عمومی صاحبان سهام طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای از کاهش ۲۵ درصدی اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در فصل حمل‌ونقل سال ۹۷ خبر داد و گفت: سهم شرکت ساخت و توسعه از اعتبار مصوب سال ۹۷ در وزارت راه و شهرسای ۴۵ درصد است که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است.

خیراله خادمی در این جلسه در توضیح اهداف و عملکرد شرکت ساخت در طول برنامه پنجم توسعه گفت: در توسعه شبکه راه‌آهن طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵، ۸۱۲ کیلومتر شبکه ریلی احداث شده است که معادل ۵۲ درصد از اهداف ترسیم شده است. این عدد در توسعه شبکه آزادراهی ۴۸۲ کیلومتر است که معادل ۴۵ درصد از هدف گذاری در این حوزه محسوب می‌شود.

آغاز مسابقه رالی اتومبیلرانی شمال - جنوب از بندرعباس

رالی اتومبیلرانی کریدور بین المللی شمال - جنوب از بعد از ظهر روز سه شنبه 11 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز ملی خلیج فارس و با حضور مسئولان استانی و کشوری از محل هتل هما بندرعباس آغاز شد.

شهریار ایرجی شمار شرکت کنندگان در این رقابت را ۳۹ نفر با ۲۰ خودرو عنوان کرد و افزود: شرکت کنندگان مسیر رفت و برگشت کشورهای هندوستان، ایران، آذربایجان و روسیه را با خودرو می پیمایند.

ایجاد اولین بندر خشک خراسان در ایستگاه مطهری

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌آهن مشهد بر اساس طرح تی‌اودی گفت: بر اساس این طرح، به زودی پایانه‌ای چندوجهی و ترکیبی در غرب مشهد احداث می‌شود.

وی با اشاره به احداث بندر خشک در ایستگاه مطهری افزود: ساختمان‌های اداری برای استقرار گمرک و دستگاه‌های مرتبط با حمل‌ونقل بین المللی در حال ساخت است و امسال به بهره‌برداری می‌رسد. درواقع این ایستگاه بستر ایجاد بندر خشک است و اولین بندر خشک استان خراسان به حساب می‌آید.

 

 

نظر شما